Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på 10 mnd vil nesten ikke ha pupp lenger. Han bare tuller hver gang jeg skal amme han, og det er kun av og til på kvelden han drikker noe særlig. Han har god vekt, og spiser dette:

1-2 skiver til frokost

1 skive og frukt til lunsj

middag

1-2 skiver, eller grøt til kvelds

Ellers får han frukt eller yoghurt innimellom, og vann til alle måltider.

Skal jeg gi han mme??

Ble plutselig litt vanskelig når jeg ikke bare kan slenge ut puppen lenger

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales jo å gi mme frem til barnet er 1 år gammelt, men jeg hadde begynt med vanlig kumelk hvis jeg var deg. Det er jo bare 2 måneder igjen til han er ett :-)

Skrevet

Grunnen til at det anbefalses med mme fram til 1 år er at man antar at barnet trenger næringen som mme inneholder (det er jo myyyyye mer mat i mme enn i vanlig melk).

Gutten din spiser jo så bra at jeg hadde startet med vanlig melk, jeg. Start i små mengder :)

Skrevet

Leste at kumelk kan fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten i spebarnsperioden og bør derfor ikke gis det første leveåret. (Kilde: mat for spebarn, Sosial- og helsedirektoratet). Har akkurat sluttet å amme, og har begynt å gi mme. Synes det ble anbefalt MYE melk på disse pakkene og snakket med helsesøster i dag. Hun sa at de skulle ned til 1/2 melk inkl ost, yogourt, grøt når de er 12 mndr. Ha det som mål. Videre burde melk bare gis i forbindelse med måltidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...