Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå vert på samtale (som IKKE var noe oppløftende), og sitter nå med en del spørsmål.

1. Hvordan reagerer dere på sprayen?? Tenker symptomer osv...

2. Hvordan kan jeg vite om jeg blir overstimmulert?

3. jeg skal ta 300 menopur og 150 puregon, hvor mye tar dere, og ikke minst, hva er galt med dere?

4. Noen tips om tidspunkt jeg bør sette sprøytene på?

5. Hva dag får dere UL på (etter at dere begynnte på hormonene?

takk på forhand

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De forsøkene hvor jeg har brukt både spray + sprøyter har vært som følger.

1) Jeg har hatt null bivirkninger av sprayen.

2) Du tar blordprøve før UL for å sjekke hormonnivået.

3) Jeg har gått på 150 og 225 menopur (er relativt lett å stimulere). Jeg har dårlig eggkvalitet.

4) Klinikken gir deg tidspunktet, jeg satte den ca. kl. 19.30

5) Jeg har hatt første UL på dag 8 med sprøyter.

:-)

Skrevet

Dytter slik at innlegget legges på toppen..ik no galt m meg men følger med trynes historie:)

Skrevet

Heisann!

Trist at det ikke var oppløftende på forsamtalen....

1. Jeg ble veldig trett da jeg gikk på spray og val litt mer følsom enn før. Det kan selvsagt ha en sammenheng med alle følelsene rundt det hele like mye som hormonene..Jeg merket jeg ikke klarte å skille hva som var hva fordi jeg ble veldig bevisst på alt som skjedde i kroppen..

2. Overstimulering er visst veldig uvanlig. Dersom det skjer vil du nok merke det. Jeg vet ikke så mye om det men du kan nok finne ut mer på internet. (ønskebarn og ivf.no, kanskje?!)

3. Jeg fikk beskjed om at det var stor fare for overstimulering og begynte på 75 ie og gikk over på 112,5 ie (gonal-f).

Grunnen til den lave dosen er trolig at det er (såvidt vi vet) ingenting galt med meg. Vi har hatt icsi pga svært dårlig sædkvalitet.

4. Jeg satte sprytene på kvelden og ser i etterkant at det hadde vært lurt å gjøre det om morningen. Det er litt dumt dersom en skal ut på noe om kvelden. Det er greit å slippe å ta med seg spryten..

Jeg kjendte ingenting av sprøytene før helt på slutten men det var nok fordi eggposene var blitt store og klar til å hentes ut ;-)

5. Jeg fikk ul dag 11 på sprøytene.

Lykke til, Tryne!!

Skrevet

Hei Tryne! Da er du et skritt lengre i prosessen. Det er bra. Kan komme med min erfaring.

1. Det er en del som får bivirkninger, men ikke alle. Jeg hadde litt hodepine innimellom, og noen hetetokter. Men ikke ille. Et lite tips: Sett alarmen på mobilen til å ringe på tidene du skal ta den. Den skal tas til faste tider. Jeg tok da 7, 12, 17 og 22.

2. Har ingen erfaring med overstimulering, men det tror jeg du merker, eller det blir oppdaget ved ul.

3. Jeg hadde bra med egg. Var uforklarlig barnløs, og gikk da først på 75 ie puregon, og senere på 150 ie. Sprøytene gikk veldig greit.

4. Jeg skulle sette sprøyta mellom kl 16 og 20 tror jeg det var. Valgte derfor kl 18. Da var jeg som regel hjemme. Ta tak i magen og stikk inn. Hold den inne i ca 10 sek, også er det gjort.

5. Jeg fikk første ul på sprøytedag 5, så på dag 9 og dag 12. Da ble el sprøyta satt, og uttak to dager etter.

Lykke til Tryne! Dette går veldig bra! :-)

Skrevet

Takk for at dere gidder å dele deres eraringer. merker det er en del ting jeg stusser litt på.

Hvorfor får noen mange Ul mens andre ikke?? Jeg kunne tenke meg å hatt flere da jeg er satt på store doser, er kjempe redd for å bli overstimulert. jeg skal ha UL på dag 11 etter sprøye start. Synes det er lite jeg, kunen godt tenke meg å hatt en i forkant av dette også.

Å så ser jeg at mange av dere forholder dere ofte til berre en spøryte, jeg skal sette en hel hau for dagen. Som jeg sa så skal jeg ta puregon 150 og menopur 300 hver dag. Blir disse satt samme tid?? Og hva er Pregnyl?? Når skal je ta den, den er ikke ført på skjemaet mitt, den er berre først på resepten min, er det EL sprøyten?

Skrevet

1. Hadde ikke noen spesielle symptomer på sprøya, men var generelt i perioden med spray og sprøyter sliten.

2. Siden ingen som har svart deg har vært overstimulert, svarer jeg. Jeg ble overstimulert. Da eggene ble satt inn var det ingen tegn til overstimulering så innsetting gikk fint.

Etter 4 dager hadde jeg store smerter i magen og ble lagt inn et døgn på sykehuset. Smertene var uoverkommelige og antakelig var eggestokkene mine vridd seg 360 grader. Ble skrevet ut etter et døgn, da var det ikke mye væske i magen.

Etter nye 4 dager fikk jeg litt problemer med pusten og hadde smerter i magen igjen, pusten var pga mye væske i magen som hadde gått til lungene. Da ble jeg igjen lagt inn på sykehus i 2 1/2 uker. Overstimulering fører til væske i mage/buk som kroppen ikke klarer å ta unna selv. Jeg ble derfor liggende med rør i magen for å tømme ut væsken. Det var ikke så mye smerter de 2 1/2 ukene jeg lå inne.

Du vet når du blir overstimulert fordi det til slutt er ubeskrivelig vondt - fikk høre etterpå at en fødsel var ingenting mot overstimulering, men det tror jeg vel egentlig ikke helt på :)

Jeg ville ikke gått rundt og bekymret meg for overstimulering, så vidt jeg forstår er ikke dette vanlig! Dessuten er det ofte et godt tegn, jeg venter tvillinger i mai :)

3. Jeg tok 150 Gonal F og det er svømmerne hans som ikke er optimale

4. Jeg fikk beskjed om å ta sprøyte om kvelden og tok det kl 21. Synes ikke det gjorde noe, var en psykisk slitsom periode så ikke noe problem ift om man var på besøk ec.

5. Jeg hadde kun én UL, dette på dag på 28 etter spray-start, dag 9 etter sprøyte-start. Før denne prosessen hadde jeg hatt UL noen dager før EL for å se om jeg vanligvis hadde en del egg, det hadde jeg. Derfor sjekket jeg vel egentlig bare om eggene nærmet seg modning og ikke OM det var egg der.

Skrevet

1. Jeg hadde få bivirkninger av nesespray og sprøyter. Litt tung i hodet kanskje...

2. Jeg støtter forrige innlegg. Jeg har også vært overstimulert. Det skjedde på mitt 3. icsi forsøk. Jeg forstod ikke helt hva som skjedde - men følte meg veldig oppblåst og dårlig når jeg kom til legen for å ta en blodprøve for å sjekke om forsøket var vellykket. Det ble 3 uker på sykehus... Det var litt smertefult - og jeg så høygravid ut... I dag har jeg en nydelig liten gutt på 6 måneder. Overstimulering er et godt tegn....(Og selv om jeg hadde en kort og grei fødsel - det var ganske mye vondere enn overstimulering.... Ikke for å skremme deg verdens_lykkeligste....)

3. Jeg tok 75 IE (det er svømmerene som er alt annet enn gode..)

4. Tok sprøytene om morgenen siste gangen.

5. hadde i alt 5 UL. (Veldig mange egg... hentet ut 23....)

Skrevet

Fikk hetetokter av sprayen. Nå sist merka jeg det også veldig på at jeg rett og slett ble deprimert. Av sprøytene ble jeg øm i eggstokkene/oppblåst.

Skrevet

Ja, her fikk jeg også en del svar på mine spørsmål! :) Jeg skal til forundersøkelse om et par uker til og er veldig ivrig etter å komme igang!!!

Lykke til Tryne_14pp,2SA, venter på IVF!! :)

Skrevet

så bra da:) Lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...