Linchen Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Hva bør han ha på seg, sitte på osv? Åssen får man han til å beholde solbrillene på? Hvordan gjør man det med mat på tur? osv osv osv... Vil ha mange svar! Skal på hytta i påsken, pulken er innkjøpt, så nå trenger vi råd!)
Lillegutt fikk lillesøster :) Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Vi har også kjøpt oss pulk!! Blir spennende å se hvordan det går å bruke den for første gang Solbrillene sliter jeg veldig med!!! Han kniper igjen øynene og river de av før jeg får satt de på. Tenkte å øve hver dag så kanskje de sitter når det bærer til fjells i påsken. Jeg tenkte å bruke lammeskinnet og voksipose og kle på etter været. Gutten vår er litt over 9 mnd nå og spiser alt av mat, så det blir ikke noe stress for vår del. Tar nok med brødskive og pålegg og litt frukt. En ting jeg lurer veldig på er om vi skal bruke solkrem eller ikke.. Hva har du tenkt? Man skal jo ikke bruke det på barn under 1 år, men er det ikke litt skummelt uten? Spurte på apoteket(2 stk) og de visste egentlig ikke hva som var best..
Sora Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Jeg brukte solkrem på min som er snart 6 mnd. Spurte faktisk på apoteket, og de sa at jada det var greit. Men nå bruker man jo ikke på hele kroppen og mye da, det blir jo bare litt på kinnene og nesa, så det tåler de vel. Tror hvertfall hun tåler det bedre enn at så ung og tynn hud blir solbrent. Når det gjelder solbriller, så er stort sett den skjermen på pulken som en STOR solbrille. Så jeg brukte kun solbrillene litt når hun var oppe, ellers så holdt jeg henne litt unna solen. Synes det gikk greit. Brukte voksipose oppå saueskinnet, også hadde hun på seg bare det vanlige som hun har i vogna på en vanlig vinterdag. Jeg ammet fortsatt fullt da vi var på fjellet, så det var ikke noe problem her. Men vi hadde jo med mye forskjellig mat til andre barn og oss selv på skiturene, så det er vel bare å forberede det vanlig som om man drar bort på besøk liksom.
Lilletrollogmamma Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 what?? Jeg brukte solkrem på min lille i sommer. Da var han bare 2-3-4 mnd!! Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at dette kunne være lurt selv om han kun var i skyggen. Det er masse uv. stråler i lyset generellt. Og jeg har ei venninde som var i syden med babyen sin. Han ble solbrent i ansiktet selv om han lå under parasollen!! Og jeg har selv blitt skambrent av å gå skitur i overskyet vær. Snøen reflekterer mye stråler!!! Må IKKE dra ut i påskelyset uten solkrem- farlig farlig!!!
Vårenzia Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Har hørt at barn under ett år ikke skal sitte i pulk - så jeg har planer om bare å holde meg i nærheten av hytta dit jeg kommer med vogn i påska. Men her blir det altså vogn med voksipose -pg vi blir nok veldig mye ute for det! KJipt å ikke komme segb så langt bare-vurdere å sette ski på vogna:) Finnes kjempefine solbriller med strekk bak som ikke er ubehagelige på apoteket.
Linchen Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2008 Kjenner mange som bruker, pulk, så vi satser på det... Har kjøpt de solbrillene, men de fyker av fortere enn vi får dem på!.... Men vi øver litt hver dag. Får sjekke litt mer rundt det med solkrem, men må nok bruke noe.
Lillegutt fikk lillesøster :) Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 På apoteket så kom de med et forslag om å bruke kuldekrem istedenfor solkrem. Det beskytter litt og siden de sitter bak solskjermen så bør det holde.. Vet ikke om jeg stoler på at det er nok. Jeg ender nok opp med å ha på litt solkrem.. Tenk så ille hvis han skulle bli brent.. Jeg har hørt at det ikke anbefales å bruke pulk før de er 6 mnd og det er det det står i instruksjonenen som fulgte med også.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 De nye fine fjellpulkene kan man jo legge ungene nesten helt ned. Så det blir jo ikke så mye verre enn en litt humpete vogntur. Jeg har kun hørt at de bør være eldre enn 6 mnd. Min var bare litt over 5 mnd, men hun elsket det, sov godt, pludret og lo
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Små barn kan få hjernerystelse og hjerneblødning av "ristingen" og "humpingen" når en drar pulk, de kan også lett få forfrysninger.. Har har lest at det har skjedd flere ganger. Verst er det for de som er så små at de ligger i pulken.
Sessa med prinsesse og spire:) Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Jenta vår har lagt i pulk fra hun var 5 mnd - elsker det! Det må være myk snø, og ikke for mange minus eller sterk vind. Vi smører med solkrem hjemme og kuldekrem når vi kommer opp (den er uten vann, så den kan smøres på ute også). Vi går i overkant av en time, så setter vi oss i solveggen til jenta vår våkner. Der får hun pupp, og så drar vi hjem. Du som uttaler deg om at små barn kan få hjernerystelser og hjerneblødning av å være i pulk - kom gjerne med noe skriftlig bevis på det! At man har hørt om gjelder ikke som noe bevis for meg, for det går så mange idiotiske rykter! Har du forsøkt å gå med pulk? Det er ikke mye risting og dumping, men et jevnt duvende drag - må være herlig!
Ella29 Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Lurer på noe jeg også.. Er det sele i pulken? Ser jo for meg at han trenger det for å ikke skli nedover? (10mnd) Vi skal prøve få leid pulk til påsken. Første gang vi prøvde solbriller dro han de rett av seg hele turen, men prøvde på nytt i går. tok de på ute når han fikk sola i ansiktet og da prøvde han ikke ta de av i det hele tatt, satt bare så fint:) Kanskje han så behovet selv, mulig et tips...! Ikke ta de på inne før dere går ut for da ser de ingenting, de er ofte veldig mørke.
Ella29 Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Lurte også på mat. tror jeg skal gi han grøt også tar jeg bare med pulver og varmt vann på termos. Han spiser ikke brød enda, så da er grøt fint.
Sessa med prinsesse og spire:) Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Det er ikke seler i, men du må fylle nedre del av pulken med en pute/ dyne eller lignende så barnet ikke glir ned. Vi har liggeunderlaget brettet der, samt litt stelleutstyr osv. Hun ligger i voksiposen nedi. Tenkte egentlig å ha skinn i bunn, men da blir det så høyt at det blir trangt. Hun har ALDRI vært kald - heller det motsatte. Jeg har på henne tre lag ull. Pulk er toppen (men litt uvant i begynnelsen fordi det er vanskeligere å sjekke barnet enn i vogn - lager kø i sporet om man stopper, må av med staver og hansker, vanskelig å se om de sover med solbriller osv) Kos dere
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 kopiert fra ei nettside : Noen gode regler for bruk av pulk Barn under 6 mnd. skal ikke ligge i pulk Ikke stats på for lange turer et par timer er nok. Tapauser ofte og la barnet komme ut av pulken. Før du legger ut på turen må du sjekke fester og reimer i pulk og drag. Sjekk også at sikkerhetsbeltet i pulken sitter passe stramt rundt barnet og posen. Barnets armer skal være frie, men beskyttet av trekket på pulken. Ta ikke barnet med i pulk dersom det er kaldere en -10C eller sterk vind Kontroller at sikkerhetsbelte har passe tilstramming omkring barneposen. Armene må være fri og utvendig beskyttet av pulktrekket. Slepelinen bak pulken skal brukes til å bremse og forebygge kantring. Dersom du er i tvil om ditt barn bør ligge i pulk pga. sykdom eller andre årsaker, bør du spørre lege eller helsesøster om råd Bruk en anerkjent pulk med godkjent sikkerhetsutstyr, veltebøyle, stofftrekk og vindskjerm Vær oppmerksom på humpete underlag, barnet kan få hjernerystelse hvis det ristes for mye Barnet bør ligge i en romslig skinnpose eller lignende Barnet skal ligge på et støtabsorberende underlag som ikke trekker fuktighet Legg ikke ut på tur like etter at barnet har spist. Barnet kan kaste opp. Unngå løyper der pulken hopper og slår mot bakken. Tenk på at barnet får alle disse bevegelsene mot flat rygg. Beskytt barnets øyne med solbriller. Vær oppmerksom på sollys og faren for at barnet kan bli solbrent. Vær helst to i følge når du har barn i pulk. Kontroller jevnlig at alt står bra til med barnet. Vær på vakt ovenfor nedkjøling, det er kaldest langs bakken Vaær også på vakt ovenfor overoppheting og reguler påkledningen under ferden. I utforkjøringer er det best om barnet legges ned. Da blir pulken mer stabil samtidig som barnet har god beskyttelse.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 Barn under seks måneder bør ikke tas ut i pulk på grunn av fare for nedkjøling, overoppheting og hjernerystelse. Barn under to år skal ikke være med i pulk ved utetemperatur under 10 minusgrader eller ved sterk vind som skaper tilsvarende kulde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå