Gå til innhold

opptak i barnehage når barnet er født tidlig på året..??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør man det med barnehagen når man har et barn født i februar, og vi ikke ønsker at barnet skal i barnehagen før det er ett år? Må vi søke på det ordinære opptaket? Vi må vel isåfall ikke betale fra august selv om vi ikke bruker plassen før februar? Får man fritak for betaling i de månedene eller hvordan fungerer det? I barnehagen til vår første datter virket det som om alle barna begynte samtidig i august...

Jeg føler dette spm er så dumt at jeg velger å være anonym...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det spørs veldig hvor i landet du bor tror jeg.. her i bergen er det "kølapp" system. den som søkte først får først plass... tror nok at de fleste er blitt så pass opplyste at de søkte med engang de fikk person nr... så da vil jo de uansett være en del foran deg...

om du skulle få plass fra august så må du vel enten ta den og betale for den eller du må søke permisjon... men det er ikke så lett å få permisjon frem til februar. for skal de da si opp et annet barn? hvis ikke må du takke nei og håpe på at du får plass fra februar...

Skrevet

Vi venter nr 2 i april slik at jeg faktisk har søkt barnehageplass til et barn som ikke er født enda! Men slik er det her hvor jeg bor når det bare er et inntak i året. Det er full barnehagedekning slik at vi får tilbud om plass til høsten. Da må vi enten betale for plassen fra august til i april neste år når han skal begynne eller så må vi takke nei og stå på venteliste. Vi kommer til å stå på venteliste og gamble på at vi får plass. Men det er definitivt ikke sikkert det går men det får vi ta når den tid kommer. Helt idiotisk de ordningene med barnehageinntak. Egentlig så må man få barn fra juni til august for at det skal passe med inntaket.......

Skrevet

Her i kommunen er det søknadsfrist 1. mars, og det spiller ingen rolle hvor tidlig man søker, bare det er innenfor fristen.

Man søker om plass innen fristen, men fra dato da man skal benytte plassen. Her i kommunen får man ikke tildelt plass i august hvis man ikke skal begytte den før i januar, selv om man er villig til å betale for det. Ganske logisk at man ikke kan oppta en plass uten å benytte den.

Mange utvider permisjonen slik at det passer inn til barnehagestart i august.

Skrevet

For oslo må barnet være fylt 1 år innen utgangen av august for å være med i hovedopptaket, med start i august. Er barnet yngre, eller man ønsker plass senere enn august er man ikke med i hovedopptaket. Hvis du bor i oslo vil du derfor måtte få plass på løpende opptak gjennom året hvis du ikke vil at barnet skal starte i august.

Vet ikke hvordan det er hos private, men for oslo sier de hvertfall for kommunale at det er uaktuelt å "ta opp" plass for en unge som ikke går i barnehagen, selv om man betaler for plassen. Syns det er greit med tanke på de endeløse ventelistene her i byen.

Skrevet

Jeg bor i oslo. Søkte plass etter at lillegutt fra født i mars-07. Skrev da at jeg ønsket plass fra 1.februar -08. Da er vi med på løpende opptak, samt at vi er med på hovedopptaket til høsten-08 (dersom vi ikke hadde fått plass før den tid): Men nå har vi akkurat fått plass - han hadde første dag i barnehagen i dag :-) Veldig glad for at vi ikke måtte vente helt til høsten igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...