Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har helt falt for det...ble kjent med ei nydelig jente i Spania i vinterferien...og kan ikke glemme navnet..

Datteren min blir en deilig liten sjokoladebaby..Pappa er fra Sudan..

Passer det da syntes noen?

Har en jente fra før som heter Nennah.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svart på et lignende innlegg før, så kopierer bare deler av svaret mitt over hit...

Jeg skjønner ikke argumentene som ofte går igjen her om at "siden barnet blir halvt" et eller annet, så passer det fint med et eller annet snodig navn... Ungen har jo faktisk én norsk forelder og skal sannsynligvis bo i Norge - hvorfor skal han/hun da ha et supersært navn? I mange tilfeller kan det være vanskelig nok for barn (og voksne) i Norge å ha utenlandsk opphav - enten man liker det eller ikke... Er det virkelig nødvendig å gjøre situasjonene mer problematisk ved å velge et navn som gjør at ungen skiller seg enda mer ut? Har selv en latinsk bestevenninne, som alltid oppfattet sitt utenlandske navn som litt belastende - hun er vokst opp i Norge og føler seg 100 % norsk. Kanskje særlig vanskelig synes hun det var med navnet sitt da hun ble voksen og skulle begynne å søke jobb. Da hun giftet seg tok hun vekk sitt utenlandske etternavn + at hun nå bare bruker det ene fornavnet sitt, som er et vanlig internasjonalt navn, og ikke det andre som er veldig typisk latinsk. Først da hun søkte jobber med sitt "nye" navn fikk hun endelig ordentlig napp på arbeidsmarkedet - da så de på kompetansen hennes som jurist, og ikke bare på navnet... Det er selvsagt veldig synd at det er slik, men det er en gang realititeten...

Min mening er med andre ord - ikke gi barnet et navn som Rosario Abdullah f.eks., hvis dere skal bo i Norge. Bruk bare ett av de og gi så et mer vanlig navn i tillegg alla Helena Rosario eller Anna Rosario ... Min personlige mening :-)

Skrevet

Helt enig med Vannmann 31.

Jeg synes det er det landet man skal bo i, som bør telle mest. Altså bør dere finne et navn som fungerer bedre på norsk. Sikkert mulig å finne et navn som fungerer på begge språk. Men jeg skjønner ikke vitsen med supersære navn fordi man er halvt et eller annet nei.

Men lurer litt på hvorfor du vil gi et spansk navn til en sudansk/norsk unge? Synes ikke det henger på greip...

Skrevet

NEI NEI NEI!!!!!!

Skrevet

Kall ho Stella :-)

Skrevet

Jeg er også helt enig med Vannmann31.

Velg et navn som går godt i Norge. Ikke et som får ungen til å være utenfor. Rosario minner om en fililpinsk hushjelp.

Skrevet

Vannmann du er så snusfornuftig...Tenk om alle ville være like pertentelig som deg....Syntes det er ok med litt eksotiske navn hvit eller ikke i huden...Et navn skjemmer ingen..syntes det er snevert og ganske rasistisk av deg å skrive at man vil ha problemer pga et utenlandskklingende navn...Alle kan ikke hete sen-navn...På tide å utvide horisonten littegrann

Skrevet

Men jeg synes ikke det at faren er fra Sudan er noen forklaring på hvorfor man velger et spansk navn på ungen???

Skrevet

Men herrgud,man kan da ha dansk navn på ungen selvom faren er norsk...

Skrevet

HI mener vel bare at hun har funnet et utenlandsk navn hun liker veldig godt, og lurer på om det vil passe til en afrikansk/norsk baby....Kanskje tilfeldig at det høres spansk ut.

Men nei, jeg syns ikke Rosario var så veldig pent. Mulig jeg har sett for mye på film om mørkhudete hushjelper som heter Rosario, vet ikke. Jeg liker det ikke så godt. Sorry:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...