Gå til innhold

Hadde ammefri passet deg og din arbeidssituasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nysgjerrig på om det hadde vært gjennomførbart med ditt barn og din arbeidsplass, ved 6 mnd og ved 8 mnd?

Min gutt på 6mnd ammes fortsatt ofte på dagtid. Dessuten ligger min tidligere arbeidsplass 40min unna hjemmet, så ammefri hadde vært vanskelig å få gjennomført nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei overhode ikke. Vi har ikke bil, og de måtte da reist ca 45 minutter hver vei med off kommunikasjon. Hadde nok gått an å få til å ta en pause for å amme, men ikke uten varsel. Pumping utelukket, har ikke hatt noen stor suksess som pumper, og på jobben hadde jeg hvertfall ikke fått den roen som jeg må ha for å få ut noe.

Skrevet

Nei, ikke så lett med den pumpinga. For meg fungerer det dårlig hvis ikke junior starter utdrivinga, altså ikke noe som passer i en jobbsituasjon.

Skrevet

Overhodet ikke!

Fullammet vesla til hun var 7,5 mnd, nå er hun 9 mnd og ammes morgen, kveld og to ganger om dagen. Kommer bare ut noen dråper når jeg pumper, hun må sette igang utdrivningsrefleksen.

Jobber i en liten butikk, står mesteparten av dagen alene på jobb, kan ikke stå bak kassa og amme, når jeg er den eneste på jobb! Kunne ikke gått på do og pumpet heller, da hadde butikken blitt stående ubemannet... Så hadde jeg måttet jobbe, hadde vi måttet slutte å amme.

Skrevet

Fullammet begge mine til de var 7 mnd og 8 mnd, deretter mange ganger i løpet av dagen og natten.

Det hadde ikke passet vår situasjon med ammefri!

Skrevet

man kan jo få ammefri så lenge man ammer.. min datter er 8,5mnd og det er fortsatt 2mnd igjen til jeg skal begynne å jobbe. så da kommer jeg til å ta ammefri. det er jo snakk om 2timer per dag.. så da kan man f.eks begynne på jobb 1time senere så man får bedre tid til å amme om morgenen og slutte 1time før så man kan amme litt tidligere

Skrevet

I mitt yrke er det ikke mulig å gjennomføre dette. Jeg jobber skift i en ambulansetjeneste. Da er det ikke mulig å bare komme to timer senere en dag eller plutselig ta en pause midt i arbeidsdagen. Vi aner ikke når vi må ut på oppdrag eller hvor lenge et oppdrag vil vare. Dessuten har jeg lang vei til jobb, så for oss blir svaret klart NEI.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe igjen da jenta mi var 6 måneder. Bor 30 min unna arb.plass og far er hjemme i full perm. Det funker for oss. Jeg står opp kl 06, steller henne og meg selv. Ammer og drar på jobb kl 07. Kommer hjem kl 14.30. Da har far gitt henne mme og to måltider.

Nå har vi gjort dette i snart tre måneder og det går utrolig bra. Jeg ammer fortsatt gjennomsnitt en gang om natten.

Jobber i et akuttmottak på et sykehus, og det har aldri vært snakk om fra arb.giver at jeg ikke skal ha ammefri, det er en selvfølgelighet :-)

Skrevet

Det kunne fint passet meg, hvertfall ved 8 mnd.

Jeg er lærer og hvis jeg f.eks ikke hadde noen 1.timer, så hadde jeg fått tid til å amme mini på morgenen.

Hvis jeg i tillegg hadde sluppet møtene etter skoletid, så er det jo ikke noe problem i det hele tatt.

Men pga diverse, så er det likevel ikke aktuelt for oss nå at pappan skal ha mer permisjon

Skrevet

Ikke akkurat nå, men når jeg begynner å jobbe igjen når snuppa er ca 8 mndr så må det bare passe. Da har jeg tenkt å amme morgen, ettermiddag, kveld og evt natt - og at hun får fast føde og vann (evt utpumpet morsmelk eller MME hvis hun begynner å like det) på dagen.

Med ammefri hver dag så blir dagene såpass korte at jeg ikke ser noe problem med å gjennomføre dette. Å skulle bruke ammefri midt på dagen ville bare blitt styr for både mor, far og barn. Men jeg kommer nok ikke til å somle noe på veien hjem nei....

Skrevet

Jeg har en jente på 5 mnd som jeg fullammer, og ser ikke for meg jobb om 1 mnd, som er det nye forslaget.

Jobber som sykepleier 30 min unna på en akutt avd + at det tar tid å finne parkering. Pumpe kan jeg ikke, for da vil hun ikke ta puppen etterpå. Ser ikke for meg mannen min sirkle rundt i korridoren for å vente på at hun skal bli sulten. Dessuten kan jeg ikke slippe alt jeg har i hendene for å amme heller. Pasienten trenger ofte hjelp med en gang, og ting tar ofte tid. Kan ikke bare stikke av fra en døende pasient. Lite hyggelig for mannen å bruke permisjonstiden på jobben min også.

Skrevet

jeg har 35 min til jobben, så det hadde blitt alfor mye pes. ikke funker utdrivninga mi uten guten heller, så pumping er uaktuelt. jeg ammer om morgenen enda, guten er nå snart 9mnd. dessuten blir jeg veldig lett stressa, så om jag har skulla amma. og har vissta at nå har jeg 15 min å amme på så har det ikke kommet en dråpe.

Skrevet

I utgangspunktet ja. Har ikke så lang vei til jobben, men det hadde nok ført til at jeg måtte tatt igjen litt jobbing på kvelden, for viss jeg skal jobbe 2 timer mindre hver dag, må noen andre jobbe to timer mer. Vi er ikke så mange på jobben, jobber mot en deadline og alle har det like travelt. Prøvde pumping sist, men som andre også skriver, så var det vanskelig å få roen til å få ut noe. Ikke så aktuelt å pumpe på kontoret i et åpent landskap heller forresten. :o)

Sist gang ammet jeg flere ganger på natta til han var 8 mnd, og etter 6 mnd satt ammetåka fremdeles tungt nedover ørene. Dessuten så får vi ikke lønn i min jobb i disse to timene hver dag.

Så alt i alt så hadde det ikke passet så bra å begynne i jobb etter 6 mnd, og siden jeg syntes det var tidlig å begynne da junior var 9 mnd sist, så er ihvertfall 8 mnd også for tidlig.

Så svaret på spørsmålet blir: Nei. :o)

Skrevet

Funka som ei kule! Ammefri betyr f.eks. at du kan komme litt seinere og gå litt før og pumpe deg i lunchen...

Tror vi får til det vi vil få til jeg. Pumping handler en del om trening og rutine - må man så må man! Om ungen tar flaske eller ikke handler kanskje om hvorvidt en har prøvd å få ungen til å godta det eller ikke. Har aldri hørt om unger som har sulta i hjel fordi de de ikke har tatt flaske når mamman ikke har kunnet amme...

Ang. jobb så er ammefri LOVEFESTA, det betyr faktisk at arbeidsgiver har PLIKT til å legge tilrette for at det skal funke...

Skrevet

Det fungerer fint i min jobb. Ammer tidlig om morgenen, jobber 5,5 time og kommer hjem og ammer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...