dårlig ånde Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 ??? er det vanlig å ta hensyn til slikt når man gir barna sine navn? jeg vet jo at noen holder seg til én bostav, f.eks m-navn, eller at man kaller opp barna sine etter de åtte ungene til Anne-Cath Vestli (jeg kjenner noen som har gjort det, men tror ikke det er vanlig, det er jo temmelig spesielt da) Kardemommeby var jo litt i vinden rundt årtusenskiftet, ble vel en del Jesper&Jonatan og Sofie&Tobias da. hva synes dere om sånt? litt rart? eller er det jeg som er outsideren??
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Viktig og viktig..det er vel ikke så veldig viktig at navnene passer sammen, men jeg personlig synes det er veldig fint når søsken har navn som begynner på samme forbokstav. Vi kommer ihvertfall til å gjøre det, vi har en Adrian, og nestemann blir nok en Amalie eller en Arman:-)
~Roskva~ Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Viktig er det ikke.. Og jeg er ikke alltid enig med fok om hvilke navn som "passer sammen". Men jeg synes jo kanskje det kan være greit å ikke velge navn som er sinnsykt ulike. Enten i lengde, eller i betydning..
Tia med 2 ♀ Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Jeg er litt motsatt vil ikke kalle ungene mine navn på samme forbokstav så siden jenta mi heter Sarah så ser vi bort fra alle navn på s når vi snakker om navn til nestemann. Ellers er jeg mer opptatt at jeg og far skal like navnet en at det skal passe med navnet på ho vi har fra før.
☆Anonymia☆ Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 viktig ville jeg ikke påstå at det er..men koslig,og søtt=)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 jeg syns ofte det er litt patetisk med navn som begynner på samme bokstav hos søsken, hvertfall om det blir 3 barn eller flere... det er viktigere at navna har noenlunde samme opprinnelse syns jeg da eller "stil" om du vil. for eksempel passer Ragnhild og Ronny dårlig. eller Astrid og Emilie. eller Lars og Johnny. eller Mia og Grete. eller kevin og Ludvig skjønner?? så er fint at de matcher litt da... men som sagt, stil viktigere enn bokstav---
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes egentlig de fleste navn "passer sammen" jeg, da. Har aldri vært opptatt av navn skal matche, men jeg må innrømme at jeg synes ikke f.eks Samantha og Kari ikke passer sammen...
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Synes ikke det er viktig, og mener egentlig det er litt harry når alle navna starter på samme bokstav ... :-S Men det er greit å unngå kombinasjoner som Brynhild og Leander og slikt ...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Si om man har en datter med et navn som Isabell eller Cordelia ol. så passer det dårlig om broren heter Knut Roger f.eks. Begge våre har et relativt kort fornavn med 2 stavelser (5 og 4 bokstaver). Begge har et "arvenavn" som starter på Ol.... Gutten fra farens farfars gren og jenta fra min mormors gren, dette var litt tilfeldig men artig. Begge mellomnavnene er også på seks bokstaver, dette er også tilfeldig. Syntes til en viss grat at de skal passe, men at de ikke skal være for like. De er jo individer.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Navnene på mine to barn betyr det samme men starte ikke på samme bokstav, morsomt syntes vi.
Lompa75 Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 Vi mente at navnet skulle passe til babyen, ikke sammen med søstra si sitt navn. Men nå liker vi en bestemt type navn, og da passet de tilfeldigvis sammen alikevel. Men vi var bestemt på å finne noe som ikke nødvendigvis ikke passet sammen med storesøstra hennes.
aanonym Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Skjønner hva du mener, men eksemplene dine var ikke særlig gode. Hva er det ikke matcher med Astrid og Emilie, for eksempel?
*Rutletutt* Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 Syns det er greit at navnene passer sånn noe lunde sammen - men at det må være samme forbokstav el syns jeg ikke er nødvendig;o) Jeg har en Tobias og en Milla og syns de navnene passer sammen, vurderte aldri Sofie eller Kammomilla selv om jeg har en Tobias, for å si det sånn, he he;o) Ungene vokser jo opp som to ulike individer, så sånn set er det jo ikke så farlig om navnene passer, men at de ikke blir vidt forskjellige - som Annlaug og Nathaniel for eks - er jo greit;o)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 Nei det er vel opp til hver enkel...mine heter thea og theodor:=) tror heller folk syns det er litt rart hehe
Ryddemamma Skrevet 3. mars 2008 #16 Skrevet 3. mars 2008 Enig som mange skriver her, at navnene ikke bør være for forskjellige, men betydning, samme forbokstav ol er absolutt ingen nødvendighet. Min pappa har et kort én-stavelses-navn, mens hans storebror har et ganske langt dobbeltnavn. Pappa har fortalt at han alltid har synetes at dette var litt kjedelig - han ville også hatt et dobbeltnavn som ble litt mer personlig enn hans korte navn som han deler med svært mange i sin generasjon.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #17 Skrevet 3. mars 2008 Synes det er viktig at navnene er like. Mine heter Noah og Liam.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har ikke tenkt slik. bare er jo tross alt selvstendige og ulike individer, det er bare for en kort periode i livet deres de bor sammen hjemme. Navnene til de tre barna våres er ikke helt i klinsj med hverandre, men ikke sånn superlike heller. Ene navnet er typisk svensk, ene typisk engelsk (med nord-norsk mellomnavn) og siste et gammelt traust norskt navn, og da altså en med to navn og to med ett navn. Vi tok de vi likte rett og slett. Men, vet om en søskenflokk hvor jeg faktisk må innrømme at navnene er litt sære. Bruker ikke de ordentlige navnene nå, men tilsvarende og da har de en Michelle, Michael og Paula og så dukker det plutselig opp en Bård Harry, i samme søskenflokk. Da må jeg innrømme at til og med jeg måtte spørre opp igjen og trekke litt på smilebåndet over merkelig kontrast hos navn på søken.
stinky og poopy Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 jeg synes at navnet skal passe til barnet, ikke til søsken eller foreldre.. vi hadde f.eks. 3 alternativ til gutten vår, men endte opp med et fjerde navn fordi ingen av de vi tenkte på på forhånd, passet personligheten hans... og jeg er heller ikke noen fan av sånne 10 på topp navn, et navn skal skille seg litt ut i fra alle andre, og gjerne ha litt personlighet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå