Sørland-snuppa Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 jeg kjenner ei som hadde mammapermisjon og hadde 80% lønn, betalte den samme skatteprosenten som hun gjorde når hun jobbet og hadde 100%lønn. (siste året med 100% fikk hun igjen penger). men når hun hadde permisjon fikk hun baksmell. det skulle jo ikke kunne gå ann.... minder betalt, men betaler det samme i skatt som før. jeg fikk igjen ganske mye penger i fjor. nå har jeg vert hjemme på permisjon med 80% lønn og ikke forandret på skatteprosenten. jeg burde jo få ganske godt med penger tilbake. men nå er jeg så redd for og få baksmell som hun gjorde. andre som har opplevd dette. eller som aner hvorfor?
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har alltid fått igjen masse på skatten, men det ene året jeg var i permisjon fikk jeg baksmell!! Blir spennende å se hvordan det har gått i år, har vært i permisjon nå også! Venninna mi fikk 16000 i baksmell når hun hadde vært i permisjon! Hvordan er det mulig sier bare jeg..??
Sørland-snuppa Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2008 ja jeg kjønner ikke hvorfor. jeg spurte på trygdekontoret om jeg måtte forhøye skatteprosenten nå, hun sa at det ikke var nødvendig. så jeg nekter og betale en eneste krone om der blir baksmell
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Det kommer an på om arbeidsgiver etter avtale med deg trekker mer skatt en det som står på skattekortet ditt. Husk at dersom du har tabell og 80%, trekkes det betydelig mindre i skatt siden det går på tabell, ikke fast prosentsats. Trygdekontoret får skattekortene sendt direkte fra likningskontoret etter årskiftet, har du sjekket hva som står på dette skattekortet?
Sørland-snuppa Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 1. mars 2008 jeg har ikke tabell trekk. vet om mange som får baksmell på det. jeg haddde en avtale med areidgiveren før, men fikk ordnet det sån at det kom på skattekortet vert år. var så styr og måtte passe på det.
*dum&deiLig*™ Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Trygdekontoret trekker det som står på skattekortet, du kan ikke be dem om å trekke mer en det som står på skattekortet. Vanlige arbeidstakere får ikke vanligvis noe annet en tabell, så sant de ikke får nytt skattekort i løpet av året.
Sørland-snuppa Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2008 ok. ja får jeg spurte trygdekontore om jeg måtte gå og forandre skattetrekke og komme med ett nytt skattekort til de. men de sa at jeg trenkte ikke og betale mere i skatt. så da håper jeg at jeg ikke får baksmell.
Sørland-snuppa Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2008 jeg måtte bort i skapet og skjekke det nye korte for 2008 som kom nå. og der står det den prosenten jeg har trekt de to siste årene i jobb, så da går nok det bra.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har normalt fått igjen ganske mye på skatten, men selv med flere fradrag fikk jeg 26 000 i baksmell når jeg hadde perm, påfulgt av redusering til 13000 etter fradragene...
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 For min del var det nok grunnet tabelltrekket. (og er du SIKKER på at du ikke har det? Del 1 er tabelltrekk egentlig, men det står også oppgitt prosent. Får du lønn per mnd trekker de tabell, det samme med hver 14 dag, står oppgitt over skatteprosenten på del 1, ingenting på del to)
Sørland-snuppa Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2008 jeg er ikke helt inn i dette med skatten og sån jeg. det står ingen til og noen DEL 1 tror jeg. men det står hvor mange prosent de trekke hver mnd. jeg mener at jeg ikke har tabelltrekk. det er jo to kort og det er jo del 1 og del 2. 1 er jo til hovedarbeidsgiveren og 2 er til biarbeidsgiveren. det var vel ikke det du mente?? jeg virker sikkert helt dum nå. hehe
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 Del 1 er til hovedrbeidsgiver ja, og del to til biarbeidsgiver. Nederst på en av sidene skal det være oppgitt en tabell. (på del 3 som er til deg) (husker ikke om den er på forsiden eller baksiden) Selv om din arbeidsgiver benytter prosent kan NAV benytte tabell skjønner du, er det som er litt skummelt. Jeg hadde ganske grei inntekt før jeg ble gravid og deri lå min smell, siden jeg trakk prosent etter eget ønske hos arbeidsgiver og NAV ikke gjorde det(visste jo ikke jeg)
Sørland-snuppa Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2008 Er det mulig..... sånt må jo vi få beskjed om. de kan jo ikke bare gjøre sån uten videre. og i vert fall ikke når de gjør sånn at vi får baksmell. skulle tro de gjorde det med vilje så vi skulle få baksmell. Kan ikke komme her og styre med vår inntekt som de vil uten at vi er klar over det. Da må de ivertfall passe på og ikke trekke for lite. jeg ser tabelle på baksiden av del 3 ja. de kan bare prøve seg og ha tulla meg min økonomi. da får de faenmæ stå til annsvar får del selv. ( men vet jo at jeg ikke kommer noen vei uansett. men, )
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Dessverre kommer man ingen vei, det er vsst sånt man skal vite helt av seg selv:p *oppgitt* Det er NAV i et nøtteskall, må jo være litt vanskelig ellers er det ikke moro:p
*dum&deiLig*™ Skrevet 2. mars 2008 #16 Skrevet 2. mars 2008 Nav skal forholde seg til skattekortene, ikke til private avtaler med arbeidsgiver. Nav har gjort det etter boken, tror du kan bare se langt etter at de tar ansvar for din evt. baksmell.
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 ALLE jeg kjenner som har hatt fødselspermisjon har blitt skyldig i skatt året etter inkl meg selv:-( Fatter bare ikke hvorfor det er slik. Jeg har aldri hatt private avtaler med arb giver, og aldri blitt skyldig skatt bortsett fra etter permisjon. Så skal bli spennende å se i år da, åssen det går da:-( Nå har jeg "heldigvis" litt fradrag som jeg ikke hadde sist. Det er helt tragisk, for det første får du ikke feriepenger (ihvertfall snakk om veldig lite), og atpåtil skal du bli skyldig i skatt, NAV og ligningskontoret er ihvertfall ikke interessert i at man skal kunne ha ferie året etter permisjonen..Helvette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå