Gå til innhold

Tidsbegrensa ufør og støtte etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i gang med søknad om TU og lurer på om man får noe mer i trygd etter at man får barn? Stoppes også TU i de 6 ukene slik som evnt attføring/rehabilteringstøtte gjør slik at man da skal bruke engangsstødnaden?

Slik jeg har forstått det vil ellers ikke TU støtten påvirkes av om man har barn eller ikke, den utbetales samme hva..?

Hadde vært supert om noen hadde erfaring/kjennskap til dette. Skal i møte med Nav men ikke tålmodighet til å vente på det møtet som trolig ikke blir før om en mnd. Liker å ha oversikt over økonomien...

Fortsetter under...

Hei. -Om du får innvilget tidsbegrenset uføre ( behandligstid ca:3mndr ) , vil du få den uavkortet hele perioden den blir innvilget for 1-5 år............Den blir ikke stoppet på noe vis. Du har i tillegg krav på engangsstønaden på kr : 33.584,- -Om du får barnetillegg på trygden kommer an på barnefarens inntekt og om dere bor sammen eller ikke. Jeg har selv varig uføretrygd , termin i april. Jeg har fått engangsstønaden , men vil ikke få barnetillegg for barnet som kommer , da min mann har god inntekt........... - Men jeg får barnetillegg for min sønn fra tidligere forhold. ( særkullsbarn. )

Min mann har heller ikke vanlig krav på pappa perm fordi trygd ikke regnes som arbeids inntekt. Han har krav på 2 uker fri uten lønn etter fødsel. - Men da jeg skal ha en kne operasjon ca 3 mndr etter fødsel og da blir gående på krykker i 6-8 uker , får han pappa perm etter egne opptjenings regler i disse ukene, fordi jeg ikke kan gå på krykker og ta meg av barnet på tilfredstillende måte...............

Dette ble kanskje noe rotete skrevet, men håper du ble noe klokere. Lykke til :-)

Tusen takk for kjempefint svar:) Det oppklarte mye! Vet ikke om jeg håper de er kjappere med behandlingstiden eller ikke(er utredet av nav så var de som kom til slutningen om TU).. Mistenker vel at uførstøtten er relativt mye lavere enn rehabiliteringsstødnaden min (hadde en bra inntekt som grunnlag for denne).... Men dette er jo også helt umulig å finne ut av. Men siden vi bor sammen og det er min samboers barn vi venter og inntekten hans er høy så ser det dårlig ut med ekstra støtte for vårt vedkomne:s sukk.. det er ikke helt sånn jeg hadde planlagt livet men men.

Men nå vet jeg iallefall litt.. Og er akkurat 3 mnd til fødsel så kan være jeg får "nytte" av dette med ufør da... Er jo lov å håpe!

Vet du forresten om samboeren min kan skatte klasse 2 som forsørger etter at vi får felles barn om jeg er midlertidig ufør? Eller blir ufør sett som jobb og egen inntekt? Er jo avhengig av at han spytter inn penger for å få ting til å gå rundt...!

Jeg har TU og måtte vente 7 mnd på å få søknaden ferdigbehandlet. Hva du får i støtte avhenger av tidligere inntekt. Jeg er ung, og får tillegget som heter Ung Ufør. Siden jeg ikke har jobbet et visst minimum, får jeg en minstesats. Den er lik den jeg hadde på rehab, men nå får jeg da ung ufør i tillegg. Søkte også etterbetaling av ung ufør fra rehab-perioden og fikk dette utbetalt i høst.

Vi undersøkte ang skatteklasse 2, og fikk da beskjed om at den trygdedes inntekt måtte være under 1 G for å få det.

Tusen takk for svar:) Plutselig vet jeg veldig mye MYE mer! Detta kommer nok til å ordne seg da ja. Men ikke skatteklasse 2.. kjedelig. Får iallefall billigere togbillett da.. haha.....

Kan jeg spørre om tillegget du fikk i etterkant for rehab perioden kun var for behandlingstiden på 7 mnd eller hele rehabperioden? Tror nok kanskje ikke dette gjelder meg men har ei venninde som sliter litt med ekstremt lav støtte...

:)

Annonse

Hei igjen. Din samboer før ikke skatteklasse 2 når du har trygd for det er jo skattbar inntekt. Men det kan lønne seg og være gift. Han vil få lavere skatt om du har lav inntekt og dere er gift...........( dere blir isåfall lignet sammen i klasse 1E. )

Midlertidig uføre har faktisk høyere satser enn varig uføre. Jeg vil regne med at du får det samme som på rehabilitering. Midlertidig uføre har også samme skatt som rehabilitering. Varig uføre har lavere skatt.

Jeg har faktisk omtrent nettopp fått innvilget varig uføretrygd i januar. -Søkte i september. Fikk beskjed om at vanlig behandlings tid er : 6.mndr for varig uføre og 3.mnrd for midlertidig uføre. Min sak tok bare 4.mndr og behandle.

- Men det kan jo være forskjell i behandligstid på de forskjellige nav kontorene.

Jeg fikk etterbetalt for hele rehab perioden. Ung Ufør får man kun hvis skaden eller sykdommen har vært medfødt, eller kronisk. Man kan ikke ha søkt om annen type støtte før fylte 20 år og tillegget gis fram til man er 26 år og utvides til 33 år i særskilte tilfeller. Er sånn jeg har tolket det hvertfall... Minstesatsen for rehab og TU er ca 8000 i mnd, og med ung ufør blir det ca 14000. Begge deler før skatt. Det jeg fikk etterbetalt var mellomlegget for hver mnd i 2 år. Hadde bare 50% rehab en stund også, så det tok lang tid før alt ble regnet ut.

Så godt å høre at systemet fungerer og at dere som tidlig blir uføre får støtte! Skal tipse venninden min om at dette er en mulig løsning da hun sliter maksimalt med å få ender til å møtes med kun minstesatsen utbetalt...

Tusen hjerlig takk for atter et kjempebra svar:)

Tipset mannnen om at giftemål var smart men han bare gliser av slikt for tida.. og NÅ har jeg ventet lenge assa...

"gratulerer" med uføre statusen. Er litt av en papirmølle og masse motgang (ialllefall for alle jeg har snakket med) før man kommer dit. At det da skjer under normert tid er jo også en lettelse vil jeg tro. Gleder meg til å bli ferdig med denne prosessen!! Krysser fingrene for at dette skal gå relativt kjapt :o)

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Her var det mye nyttig info! :)

Er selv ung ufør, fått inviliget for 2 år. Det jeg lurer på er ang etterbetaling. Ble syk i 2001 og har gått på yrkesrettetatføring siden 2003. Første året fikk jeg ingen form for støtte bortsett fra sosial stønad. Har jeg krav på etterbetlaing på noen måte? Har nå hatt ung ufør i 1 år til høsten.

Annonse

hei eisaapeita, og alle dere andre:)

Ja helt enig, dette var jo en bra link.

Jeg har nettop blitt 60% ufør etter to års papirmølle. Jeg søkte på tidsbegrenset, men med ms så regna de ikke med at jeg skulle bli bedre, og satte meg derfor til slutt over til varig ufør. Jeg fikk tilbakebetalt fra tre mnd før søknaden var sendt inn. Men da de skulle utbetale til meg, ringte de å spurte om jeg hadde fått noe fra sosialen mens jeg hadde ventet, for da skulle det i såfall trekkes fra. Jeg hadde ikke vist at man kunne ha fått "forskudd" på uførestønad fra sosialkontoret mens man ventet på behandlinga, derfor hadde jeg ikke søkt på det.

Så ang om du har krav på noe form for etterbetaling, så avhenger det av om du hadde søkt på uførestønad. Om ikke, så har du nok ikke krav på noe ekstra...

Til alle sammen. Det er kjempeviktig å ta kontakt med nav så raskt som mulig om dere blir syke. Ellers mister mange rettigheter de har krav på. Få dere time med rådgiver og be om hjelp til å forstå systemet og hvilken vei man skal gå. Det er masse man må passe på for å få alt hva man kan få, så man må nesten være litt frisk for å kunne få være syk....

Jeg har fulgt opp alt og jeg har fått bilstønad, hjelpestønad, grunnstønad og nå nettop innvilget ung ufør- selv om jeg er diagnotisert da jeg var 28 år... jeg skrev et laaangt brev om hvordan helsetilstanden hadde vært bakover. Da godtok plutselig nav at jeg kunne vært syk før 26 år, og jeg vant igjennom:)

Og så et spørsmål. Er det noen av dere som har peiling på hvor mye ung ufør kan utgjøre i kroner? Jeg finner ikke noensteds. Sitter spent å venter på å få den etterbetalinga også, men håper det ikke bare er snakk om noen 100- lapper...

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...