Gå til innhold

Haster! Hva hjelper mot slimhoste på 18 mnd gammel jente??

Anbefalte innlegg

Skrevet

?? Hun hoster sånn nå når hun har sovnet og det forstyrrer henne betydelig...

Skrevet

Hev hodeenden på sengen.. grunnen til at det plager henne når hun ligger er at det ligger lenger i lungene/svelget, og kommer ikke riktig godt opp slik som når hun er våken...

Dersom hun ikke våkner av det, så ville jeg ikke gjort noe annet enn heve hodet på sengen, enten ved bøker under beine, teppe under puten - eller pute under hodet ( om hun ikke vanligvis bruker det!!)

Våkner hun, så sies det at saft skal løse opp slimet... dersom du ikke har efedrin (hostedempenede og slimoppløsende mikstur på resept), ellers får du kjpt methanolium (noe sånt) på apoteket, som skal smøres på bryst og under beina for å dempe hosten...

Søk på kjerringråd dersom du ikke har noe annet hjemme som kan fungere mot hoste og/eller slim..

Skrevet

Takk. kan det være mentholatum du mener?

La akkurat min pute under hodet hennes. HUn grinner i halvsøvne. HUff det høres skikkelig vondt ut! hard hoste...

Skrevet

Gi henne sitronvann! Funker mye bedre enn all slags slimløsende hostesafter o.l. På sykehus bruker de kun sitronvann til barn som trenger slimløsende.! Pass også på at hun får hostet opp slimet. Blir det liggende i lungene kan det utvikle seg til lungebetennelse. Lykke til :)

Skrevet

Glemte å si at sitronvannet helst bør være varmt/lunkent...

Skrevet

Ja, det var mentholatum jeg mente ;-)

Håper det bedrer seg !

Ikke noe kjekt når de små har det vondt!

Riktig god bedring!!

Skrevet

på apoteket selger de en hostesaft som vi har brukt på jenta vår både i fjor vinter og i år... bisolvon heter det. Hun fikk det første gang da hun var 8 mnd, og har fått det igjen nå når hun var 18- 19 mnd. Men den hostesaften bør ikke gis uten at du har sakket med legen om at det er greit.

Ellers har vi gjort alt som står i det innlegegt over her, men vi brukte mentholatum kun under føttene, og lavendelolje på brystet hennes.

Skrevet

takker. Hun er jo 19 mnd, ser det gikk litt fort på toppen her....

Jeg har ikke noe sitron i huset... Men bisolvon har jeg en uåpna av i skapet. Kanskje jeg kan høre med legevakta om jeg kan gi den da..

Men hvordan vet jeg om hun får hostet opp slimet??

Skrevet

Du kan også gi en teskje honning. I følge ny forskning skal det hjelpe mot hoste.

Skrevet

Honning mot både tørr- og slimhoste?

Skrevet

Slimet kommer enten opp alene, eller sammen med oppkast. Mini brukte å kaste opp fordi slimet gjorde at han hostet så kraftig. Ellers er det mulig hun svelger det, og det forsvinner ned i magesekken. Du hører det på pusten hennes, eventuelt kan du legge hodet ned på brystet hennes og høre om det surkler. Har hun fått opp det meste av slimet, så høres det også greit ut i brystet.

Søk på bisolvon på www.felleskatalogen.no, er du veldig i tvil på om du kan gi det eller ikke, og du syntes det er nødvendig å gjøre noe med idag, så ringer du legevakten.

Lykke til og god bedring

Skrevet

det vet du når du hører og kjenner på ryggen hennes at det løsner.

vi brukte, og bruker 15 dråper morgen og kveld med bisolvon, hvis det er det du bestemmer deg for :-) en ring legevakta så du får ordentlg svar. God bedring :-)

Skrevet

tusen takk, jenter!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...