Gå til innhold

ang navn

Saresa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I mitt tilfelle er BF helt passiv og vil ikke ha noe med barnet å gjøre, så foreløpig er fornavnet bestemt av kun meg og barnet får også bare mitt etternavn.

Skulle han vise intr. i senere tid, og vil ha kontakt, skal det nok gå an å få med hans etternavn også. Men foreløpig betrakter jeg meg selv som alene om navnevalg.

barnefaren her har ganske sterke meninger om både fornavn og etternavn(han vil at ungen skal ha hans etternavn), men jeg synes egentlig han har gitt litt opp retten til å bestemme navn da han forlot meg og den lille i magen... han er heller ikke intressert i noen av de navnene jeg ønsker, og jeg lurer på hvor langt jeg egentlig skal strekke meg i forhold til hans ønsker?

Er han ikke interessert i graviditeten din osv, men tror han skal få bestemme navnet, så be han flakse og hoppe. Og enda forlot deg i tillegg !? Han kan jo eventuelt få ha med sitt etternavn og TILLEGG til ditt, men jeg personlig synes at du skal bestemme fornavnet alene om du har lyst til det :-)

Jeg forlot faren til datteren min når jeg var 4 mnd på vei (etter en planlagt graviditet) av gode grunner. Siden jeg forlot ham, skulle han hevne seg og lagde masse bråk og trusler. Jeg ville derfor naturligvis ikke ha noe med ham å gjøre og bestemte derfor både for og etternavn selv. Da han tok kontakt med oss etter at datteren var født , var han veldig fornøyd med navnet hun hadde fått, men ikke at hun ikke hadde hans etternavn.... Det har hun fortsatt ikke.... Jeg synes ikke han fortjente å være med på å bestemme navnet hennes...... men når det gjelder etternavnet .....er jeg usikker....

Annonse

Jeg kan jo hvertfall si at jeg ikke har min bio far sitt etternavn lengere da han forlot mamma da jeg var 4 år gammel, og kontakten mellom meg og han var svært dårlig i mange år. Jeg fikk stefar som 6-åring(er nå snart 26 år), og jeg ser på min stefar som min FAR. For min del har aldri etternavnet til min bio far fått meg til å føle noe tilhørighet, så jeg bytta det ut da jeg ble myndig. Syntes det var litt ekkelt å presentere meg, og føle at jeg egentlig sa et "feil" navn.

Nå vet jo ikke jeg hvilken kontakt ditt barn har med sin BF, men det er heldigvis ikke vanskelig å få lagt til et ekstra etternavn i senere tid hvis man ønsker det :-) Så det kan jo kanskje være noe å heller ta stilling til når barnet blir eldre? Mtp hva barnet føler om tilhørighet osv. Mange har det ofte slik at deres ID ligger i etternavn/slektsnavn, mens noen ikke bryr seg så veldig om det.

Skjønner at det ikke er så enkelt å avgjøre. Men med eller uten hans etternavn - han er jo faren uansett :)

Klem

Skjønner den.. men selv om han ikke har vært der for deg i graviditeten(noe som forsåvidt er tragisk av han!), så er det kanskje dumt å ikke la barnet få hans etternavn hvis det er slik at han NÅ har kontakt med barnet og ønsker å skape et bånd..?

Du kan jo eventuelt se det an litt, det er fullt mulig å sette på et ekstra etternavn i senere tid :)

Vi har blitt enige om fornavnet, men bf har vel fått bestemme mest. Dvs jeg kom med mange forslag, men det var kun det navnet det blir han likte. Og han har ikke kommet med andre forslag før eller etter det ble nevnt. Men jeg synes det er et fint navn jeg :)Jeg ville helst ha et annet, men det likte ikke han i det hele tatt. Og jeg ville ikke ta det da. Først blir det vel hans etternavn som mellomnavn, og mitt som etternavn, så får vi se om vi bytter om på det eller fjerner et etterhvert. Vi har begge etternavn som begge synes er fine og som ikke er så vanlige.

Har funnet fornavn sammen, hadde planer om begges etternavn (begge er skjeldne), da var vi imidlertid sammen, etter at han dumpa meg tenker jeg å beholde fornavnet vi var enige om men bare ta mitt etternavn.. føles litt rart å skulle ha hans navn på postkassa nå... Det er også utrolig usikkert om han vil stille opp i forhold til samvær etc ( han endrer mening stadig vekk fra full omsorg fra dag 1 ;-) , 50/50 og skal ALDRI se noen av oss igjen... evig runddans..).

Tenker da også på ungen, OM han ikke skulle stille opp er det vel mer naturlig med bare mitt etternavn, det er lettere å legge til hans senere om situasjonen skulle endre seg enn å få fjernet hans når det først er der...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...