amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Hei! Jeg ser at det er mange spørsmål som går igjen og jeg stilte sikkert alle sammen selv da jeg var gravid med førstemann. Kvalme/oppkast: Noen er mye kvalm, andre er ikke kvalm i det hele tatt. Noen har morgenkvalme, andre er kvalme på ettermiddagen og kvelden (det siste er fordi vi er trøtte og blir lettere kvalm). Kvalmen kan komme å gå, noen er kvalm i noen uker og noen er konstant kvalm i 9 mnd(sånne som meg). Alt i mellom er også normalt. Noen kaster opp masse og andre ikke. Jeg personlig tåler ikke spesielle lukter (da tømmer jeg magesekken på 2 sek). Utflod Noen har masse og andre har lite. Begge deler er normalt. OBS! blir utfloden missfarget bør det sjekkes i forhold til infeksjon (gul utflod f.eks) Blodspor Noen uker etter at man har blitt befruktet kan man få blodspor i trusen, en dråpe eller to når egget fester seg i livmoren. Blødninger Noen har dessverre det slik at de får blødniger i svangerskapet og det kan allikevel går bra. I noen tilfeller skyldes det at morkaken ligger ved mormunnen. En blødning skal alltid sjekkes, her jenter har dere rett på sikkelig oppfølging. Det holder ikke at bare gå hjem å ta det med ro. Skulle kroppen støte fra seg den lille i uke 5-6 så er det kroppens måte å ordne opp i noe som etter stor sansynlighet ikke hadde levet når det kom ut av mors mage. Hadde vi ikke hatt så bra graviditetstester hadde magen sett på dette som en sein menstrasjon. Men husk alle blødninger skal sjekkes. Andre svangerskapssymtomer. Noen har hele listen og andre har ingen av dem. Og begge deler er like normalt. Noen "jogger" igjennom svangerskapet uten å merke noe særlig at de er gravid før sparkene kommer og andre ligger utslått på sofaen og ønsker ikke å flytte seg der i fra. For min del hadde jeg hele listen med symtomer og jeg ønsket å være en av dem som ikke hadde noen. Håper dette kan hjelpe og berolige noen av dere. Vær klar over at alle symtopene kan komme å gå gjennom hele svangerskapet. Og våkner du en morgen uten noen, trenger det ikke å være noe gale. Det er nok etter all sansynlighet at kroppen har blitt vant til alle hormonene dine. Å til slutt vil jeg bare si, at i perioder av svangerskapet kan det være naturlig å være litt redd for at alt er i orden. Skulle denne tanken styre livet ditt, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med lege/jordmor og få en samtale som kan roe deg. Svangerskapet er en tid blanning av tårer (som du ikke forstår hvorfor kommer), sinne, håpløshet, ekstrem glede etc. Lykke til alle sammen, håper vi kan følge hverandre i tiden som kommer.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Utrolig flott innlegg:) Ble liksom litt beroliget:)
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 gul utflod tyder på infeksjon?? jeg har gulaktig utflod..
Tirilmor82 Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Det har jeg også..! Ikke tenkt at det var noe som burde sjekkes..? Merker jo at utfloden har økt i mengde siden jeg ble gravid, og også litt i farge (lysegul, sorry details ;o) ) Tenkte det var normalt jeg.. Hvor sikkert er det at det er infeksjon..? Ikke noen plager med det, klør ikke eller noe..
Grateful mom Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Ikke heng dere så mye opp i at den er gul, sjekk heller konsistensen!!! Det er normalt at det kan være gult, men hvis det blir veeeeldig gult, eller nærmere grønt så kan det være tegn på infeksjon. Men - det trenger ikke være det.
lin76 Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Gul, litt tjukkare utflod er også normalt. Men luktar det "muggent" eller "råttent" og blir klumpete og/el iblanda blod kan det vera lurt å ta ein sjekk. Er dessutan lettare å få soppinfeksjon når ein er gravid, noko kvite klumpar kan vera eit teikn på. Men kjempebra informasjonspost!
Zikosu og William Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 om det er gulbrun,tykk utflod med blod og stram lukt kan det også være kjønnsvorter...men da kan man gjerne se det med et speil eller kjenne det ved kløe/svie og ubehag ved samleie...vær ihvertfall ikke redd/flau over å spørre lege/jordmor om hva det nå måtte være... og lykke til videre i svangerskapet alle sammen,dere har en flott tid foran dere selv om det kan føles som om alt er håpløst til tider...
amalie 10.08.07 og thea 12.10. Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2008 Hei! Jeg glemte å skrive en ting, min feil. farge sammen med lukt. Jeg hadde en sjedekatar sist svangerskap. litt gul utflod og luktet litt, ikke mye. Her må man se forskjell fra det man pleier å ha. Men det er vanlig for en del å få mere utfold under svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå