Gå til innhold

Ang. lang reisevei til jobb...Hvordan takle tidsklemma på best mulig måte?

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen min er i den situasjonen at vi begge to kommer til å ha 1 times reisevei til og fra jobb (altså hver vei) om noen måneder. Samtidig har vi et barn som skal leveres og hentes i barnehagen. Jeg er mildt sagt litt bekymret for hvordan vi skal få kabalen til å gå opp, men er nødt til å prøve. Det er viktig av karrieremessige hensyn for oss begge.

Mannen min kommer til å ha hjemmekontor en dag i uka, og ellers har han flexitid. Selv vil jeg måtte forholde meg til en mer fastsatt arbeidstid, 8-15.30, men visstnok med noen muligheter for å justere arbeidstida etter ønske og behov. Frykter likevel at vi kan komme til å slite oss ut fullstendig med denne ordningen, og vi kommer til å bo på et sted hvor vi ikke kjenner en levende sjel enn så lenge, og har ingen mulighet for å få avlastning av besteforeldre eller noen andre i hverdagen.Å finne andre jobber er enn så lenge ikke noe alternativ, og ettersom vi kommer til å måtte reise hver vår retning til jobb, vil vi ikke komme ut av knipa ved å finne et annet sted å bo. Av øknonomiske grunner vil vi heller ikke kunne redusere stillingsprosentene våre.

Er det noen som har erfaringer eller lure tips til hvordan man får kabalen til å gå opp på en slik måte at vi får mest mulig (kvalitets-)tid sammen?

Fortsetter under...

Vi har noen venner der en av dem står tidlig opp og går på jobb, mens den andre tar morraen med barna. Den som står tidlig opp, henter i barnehage/skole, og lager middag. Jeg tror det fungerer bra for dem, men de har ikke så lang reisevei som dere.

Er flytting et alternativ?

Hei

Har vært i tilsvarende situasjon ganske lenge. Det vi gjorde, var at jeg, som er A menneske, sto opp tidlig og lagde frokost/niste til alle og var ute av huset før de andre sto opp. Klarte da å være på jobb ca 7/7.15 og kunne dra i tre-tida og hente i barnehagen ca 16. Mannen min leverte i barnehagen og jobba tilsvarende lenger, til gjengjeld kom han hjem til ferdig middag og barnehagedagene ble ikke så lange for vesle jenta, hvilket var det viktigste hensynet for oss. Mye tid for alle sammen ble det jo ikke da men...

Lykke til, alt går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...