Gå til innhold

Huff, det er jo melk i absolutt alt :( Noen som har noen tips til ei sulten jente som ikke må få i seg laktose?...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset med mini på torsdag pga trøbbel med magen og der ble det påvist laktoseintolleranse. Jeg vil amme så lenge som mulig siden jeg er allergisk mot stort sett alt og er full av eksem, så dersom jeg fullammer han så lenge som mulig (han er 3mndr nå) kan det hende han ikke arver alle mine allergier siden morsmelk visstnok virker forebyggende mot slikt.

Så jeg har da fått streng beskjed om å holde meg fullstendig unna melk og alt som inneholder laktose...

Men herregud for et slit, til og med kjøttdeig inneholder jo melkepulver! Var nettopp i Sverige og kjøpte karbonadedeig, og jeg håper at den er ren og fri for melk..

Anyway, er det noen her som har laktoseintolleranse eller har barn med det? Jeg er allerede møkk lei av pasta, kylling, ris og salat :( Noen som har noen gode middagsoppskrifter/nettsider/butikkforslag til mat uten laktose/melk, så hadde jeg vært evig takknemlig:)))

Er så nytt for meg dette, og blir litt frustrert her jeg sitter og pønsker på hva vi skal ha til middag i kveld... Jeg har SÅ lyst på fløtegratinerte poteter! Usj...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm ja det er ikke lett , jeg er ikke allergisk selv , men har en jente i bhg som er det .. når vi lager mat til henne , så bruker vi , soya melk eller ris melk, kan lage mange gode hjemmelagde hamburgere, eller pølser go og mager kan du spise. det tar litt tid og omstille matveien sånn , men med litt kreativitet så går det meste..

Skrevet

Sønnen min er laktoseinntollerang. Kjempe bra at det blei oppdaga så tidlig. Sønnen min var 3år når han fikk det påvist, hadde hatt mistanke lenge og holdt han unna mjølk, el trudde eg....... Når han slutta med bleie så merka me kor ofte han prumpa og det kom skum og vann.....

Han drikker rismjølk nå og fungerer veldig bra. Eg leser på alt eg kjøper og har finne ut at italiensk gryterett og risotto er uten mjølk i. Vaniljesus som du rører sammen uten kok er ikkje tilsatt mjølk så der er det du som tilsetter mjølk, har ikkje prøva med rismjølk el soyamjølk men føler for at rismjølk er best, liker ikkje smaken på soya.

Det er mjølk i alt, til og med pølser, untatt euroshopper sine men dei veit eg ikkje korleis smaker. Gutten min får pølser også brukar eg laktoseredusertmjølk når eg lagar mat for det meste, det ser ut til å fungere fint her. Men han drikker ikkje anna enn rismjølk, eg sliter med magen sjav uten at eg har fått det på vist så skjønnar eg sammenhengen med vondt i magen og diare etter at eg har ete noko med mjølk i. Ting er litt bedre for meg hvis mjølka er behandla med varme først, men eg brukar ikkje vanlig mjølk her heime.

Eg har drive å prøvd meg litt fram, kutta ut allt med mjølk i og innførte litt og litt. Biola har fungert fint her, da får han dei mjølkesyrebakteriane han ikkje har, også har eg kjøpt animal parade med mjølkesyrebaktererier. Det er eit kosttilskudd men det trenger han for han eter veldig lite, starta å nekte å eta mat ganske tidlig.......sitter i han enda.

Lykke til med matlaginga og mitt råd er også å amme så lenge som mulig!!! Du får jo evt mme på resept til å hente på apoteket.......

Skrevet

jeg hadde ei med melkeallergi jeg..finnes melkeerstatning på apoteket..kan søke blå resept på det men legen må søke igjennom NAV da..

For t han skal venne seg til den melka så er vel greit å venne til han det litt nå..jeg hadde det i grøten som var uten melk..blandet det med soyasemp..jeg ammet til hun var 7 mnd..men når jeg skulle noe så fikk hun soyasemp..fungerer som morsmelkerstatning også :)

Hør med legen om det du :)

Kan jo kjøpe selv nå også..men ta vare på kvitteringene får det vil du få igjenn når du får invilget det på blå resept.

Jeg prøvde andre sorter også, men det ville hun ikke ha. Dessuten var jo grøten GRÅ av den melka

inneholder kjøttdeig melkepulver?!? eller mente du kjøttkaker nå?

Lage selv..jeg hadde en god oppskrift på kjøttkaker uten melk i :)

VIl du ha den så kan jeg lete den frem til deg :)

Vet akkurat hvordan du har det..kunne ikke spise noe med melk i jeg..måtte jo holde meg unna alt med melkeproteiner i..

Skrevet

Vanlig karbonadedeig inneholder ikke melk.

Skrevet

ikke kjøttdeig hell vil jeg tru..jeg brukte iallefall mye det..

Skrevet

Kan du bruke ris- og soyamelk?

Vet ikke hva de inneholder, men vet at man fint kan lage f.eks. pannekaker og vafler med det. Selges i helsekostbutikker og kjeder som har litt ekstra vareutvalg.

Skrevet

tusen takk for alle svar! Fikk noen gode tips her ja:) ja, vi kan bruke soyamelk tror jeg. Legen sa at kjøttdeig inneholder melk, var for å undetstreke at melk dukker opp i de fleste matvarer ;) Vi fikk tre reiter med melkefri mme på blå resept og han har søkt nav om støtte for oss. Men jeg vil jo amme, har masse melk og bare jeg venner meg til et melkefritt kosthold så går det nok fint ;)

Skrevet

Du kan jo bare lese på matvarene, den karbonadadeigen jeg kjøper er hvertfall melkefri. :)

Skrevet

Det er mange kjøttdeiger som ikke er tilsatt noe. Svinekjøttdeigen er bla. helt fri for melk eller salt. Ellers kan soyamelk og rismelk erstatte det meste. Og laktoseredusert lettmelk? Det er også flere pølsetyper som er uten melk. Spansk gryte er uten melk. Wok sauser er uten melk. Og der det skal tilsettes melk bruker du bare ris eller soya melk. Soyamelken er søt, så den er god i kaker, boller, pannekaker, vafler o.l. Det meste er en vane, og når du blir kjent med hva som finnes der ute går det ganske greit:) Lykke til

Skrevet

jeg er 100% sikker på at kjøttdeig er uten melk..men veldig mange farseprodukt er melk i ja..som f.eks kjøttkaker, karbonader, kjøttboller osv..sikker på det ikke var det han mente?

jeg måtte selv holde meg unna melk..ei god stund når jeg ammet..men da hun ble kvitt melkeallergien så friket jeg ut på hennes 3 årsdag med masse kaker som hun kunne ikke kunne spsit før :) da var det så kjket å lage til bursdag til henne :)

I barnehagen laget jeg sjokoladekak som de frøys ned når andre kom med sjokoladekake til bursdager og sånt..for er en kokesjokolade som er uten melk :) Er spor av melkepulver, men det gikk bra for mi jente da..så da fikk hun det :)

Kom noen med is, så skulle de kjøpe saftis til henne da..

Melkeintoleranse blir man vel ikke kvitt?!? man kan vel bli bedre å tåle litt har jeg hørt da..finnes laktoseredusert melk også som mange med laktoseintoleranse tåler da..men ikke alle..jeg kunne ikke bruke den da siden det er melkeproteiner i den

Mange tåler også yohurt også som har intoleranse for den er surnet. Men sånt finner du vel ut av etterhvert..

Noen brød også finnes det melk i så du er obs på det..du får bare lese ingrediensene på alt..noen kjekser inneholder det, men ikke alle..

Skrevet

Gå inn på www.allergikokken.no der er det noen oppskrifter. De har tilogmed oppskrift av fløtegratinerte poteter!!!!!!! Eller har helsekostbutikker varer uten melk., også Spar, Meny, Ultra. I Sverige er det billigere og bedre utvalg av sånne varer.

Skrevet

Laktoseintoleranse kan man faktisk vokse av seg. (heldigvis!)

Sånn det var dagen gledesmelding!

Jeg har laktoseintoleranse og har funnet ut at de fleste produkter som alt er pasteurisert og blir kokt opp/stekt en gang til tåler jeg greit. (ikke enorme mengder seff) så jeg drikker til og med kakao:)

Tørrmelk/melkepulver inneholder mindre melkesukker også grunnet behandlingen det har fått så du bør prøve deg frem litt når han er eldre og se hvor sterk intoleransen hans er ovenfor de forskjellige tingene.

Jeg bruker melk som normalt i matlaging hjemme uten problemer med det, men det var en periode jeg måtte være forsiktig.

Ellers finnes det mange gode laktosereduserte produkter i velassorterte matforretninger. Om det er spor av melk eller slikt i matvarer ville jeg nok prøvd før jeg gikk ut fra at det ikke gikk bra.

I brød går det også bra med melk siden det er dobbelbehandlet... (fremdeles individuelt)

Lykke til!

Skrevet

jeg sente mail til toro og fikk en oversikt over alle deres produkter der ikke var melk i.

Der var faktisk mye man kunne spise, bla. hvit saus.

Skrevet

åhh! Hehe, tusen takk:) Godt å høre at alt håp ikke er ute, folkens! Ble i mye bedre humør nå!:) Vi skal på Jacobs på nordstrand og handle np. Er svindyrt der, men de hadde visst masse lactosefrie produkter der. Og så fikk jeg kjøkkenmaskin til jul, så nå blir kokkekunskapene mine satt på prøve, hehe :) Og så jeg som hater å lage mat... Men kanskje jeg får meg en ny hobby nå da, som jeg er nødt til å lage mer mat fra bunnen av :)

Legen sa forsåvidt at de aller fleste vokser det av seg ja, så i første omgang skulle jeg være totalavholdende fra melk og absolutt alt av melkeprodukter i 4 uker. Etter det skulle vi på kontroll igjen på sykehuset og hvis alt så bra ut så kunne jeg så smått begynne å prøve meg fram litt med pittelitt melk i mat som jeg koker f.eks og se det ann ifht. magen til mini. Stakkar, han har hatt så vondt i magen sin. Får håpe det hjelper nå, da =)

Skrevet

er det forresten melk i brød og rundstykker man kjøper ferdigstekt på butikken, tro?

Skrevet

ikke i alle.

Det skal stå på varen hva de inneholder, så det blir nogle lange handleture før man er kjent med det.

Husker jeg spiste potetgul m. salt og hveteboller, når jeg skulle kose mig.

Mange butikker har allergi vare, Meny har også en masse

Skrevet

mi reagerte allerede på sykehuset hun og skreik og skreik og skrik..kom hjem hun skrek når hun var våken og sov godt i 3 timer..så når jeg fikk besøk håpet jeg hun SOV. Å tenkte er det sånn å ha en baby..var jo min første..så leste jeg tilfeldigvis i babyboken..at 20% av tilfelle av kolikk kan skyldes melkeallergi..så jeg tnekte skadet ikke å prøve å kutte det ut..og jeg fikk en helt ny unge etter 1 uke :)

Så vil tru du vil merke det på magen til din lille når du kutter ut melkesukkeret :)

Skrevet

rundstykker her var iallefall melkefrie..men noen brød var det melk eller yoghurt i..men det står under ingredisenser..men det er bare få det er melk i ..bollene her var også melkefrie..fra et bakeri..trur et annet hadde litt melk i..men skal stå utenpå bolleposene..

Skrevet

jeg sier tusen takk til en god oppskrift, altså :)) Er helt blank på akkurat dette området, hehe=)

Skrevet

kjøttkaker uten melk i :)

3-4porsjoner

500g befri storfekjøtt (kjøttdeig)

1ss potetmel

2ts salt

1,5 ts malt ingefær

1/2 ts pepper

4-5 dl kraft

smør (finnes melange uten melk i :) )

5 dl brun saus

tilsett de tørre ingredisensene og spe med kraften til øsnket konsistens. Stek en prøvekake. Stek runde kjøttkaker i smør, disse legges direkte i brun saus og trekkes igjennom

Jeg synes de er gode..er i ei kokebok jeg har.

Brunsaus kan du lage av melange og det kan du også steke de i :) trur den er med blå farge den uten mel..men står iallefall på at den er uten melk i

Skrevet

dytter denne litt opp.

Skrevet

Tusen takk! Kjøttkaker er noe av det beste jeg får;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...