Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 gutten vår har fått veldig sår stump, det er blitt helt hissigt og begynner fort å blø litt hvis vi vasker han. han har avføring i hver bleie når vi skifter. noen som har noen tips til hva vi kan prøve ????
Begooz Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Bruk zinksalve. Det er vannavstøtende. For å fjerne zinken igjen skal du bruke olje og ikke vann.
3xmamma Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Lufte stumpen hans masse!!!! Legg han på gulvet med et håndkle unde stumpen, det liker han nok =) Og jeg sverger til potetmel, det slår alle salver etter min mening. God bedring til stakkars lille gutten =)
"gullet" Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 støtter opp under god lufting og potetmel, ellers bruk av sebamed sin stellesalve
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Inotyol, beste salven som finnes! Sinksalver kan ikke måle seg synes jeg. Du får den på apoteket. Men, og det er viktig, du må kun bruke den når det virkelig trengs, ikke til hverdags. Den er også fin å bruke om barnet er veldig sår under nesen ved en forkjølelse, trøke godt av og smøre på en tynt lag om kvelden og huden er helt fin igjen dagen etter :-)
Marolla Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Ellers så er weleda en fin sinksalve med aloe vera i. Tror den kan kjøpes på helsekost
2småihus!:) Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Jenta mi var også veldig sår for en stund siden, og ble da tipset av flere her inne å kjøpe en salve som heter inotyol på apoteket. Men tror kanskje ikke den bør brukes på åpne sår...men husker ikke helt! Den er i hvert fall kjempebra! Ellers er jo selvfølgelig lufting det aller beste, og potetmel er et gammelt triks jeg har hørt fra mange... Lykke til,håper det går over snart...ikke noe gøy når de små har det vondt!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Prøv med inotyol. Hvis ikke det hjelper innen 1-2 døgn prøver du canesten. Veldig mulig at det er sopp. Lufte masse!
SnikkSnakkSnakketøy Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Jeg støtter opp om Inotyol - hvit tube med rosa og brun strek på tror jeg. Kjempeeffektiv. Jobbet i barnehage med ei som har ryggmargsbrokk, og stadig blødende sår i stumpen. Klinte på godt med denne salven v hvert bleieskift, og i løpet av dagen var hun blitt mye bedre. Har også en svigermor som jobber i avlastningsbolig for barn med fysisk og psykisk handikap, og hun tipset meg når ingen ting annet hjalp. Får du det ikke til å sitte på huden, så klin en del på bleia før du tar den på. Ellers er det ikke nødvendig å smøre ut, men klappe på kremen dersom den ikke vil sitte (hvis det væsker der du skal ha det på.) Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Siluin sink salve. tror det var det den heter, den er veldig god. de vet det på apoteket når du sier det ordet. før var det en "rosa" bjørn på tuben. har prøvd mange sinksalver men denne er den beste!
april08baby Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Tykt lag med sinksalve. Du trenger ikke å vaske det vekk for hver gang. Bare vask forsiktig over.Hvis du vil ha det helt vekk er det bare å bruke olje. Jeg er sykepleier og vi bruker sink salve masse innen sårbehandling.. Jeg har brukt det på gutten min når han er sår pluss hyppige skift og lufting så klart.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Vi har kuttet ut våtservietter!! Vasker kun med vann og en bløt klut og avslutter med en bomullsdott m olje. Dette funka for oss:)
enpå3ogenpå1 Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 enig - ikke bruk våtervietter! Ellers vil jeg anbefale A-Derma kremen fra apotek. Den er helt suveren. Gutten min var også veldig sår i rumpa og ble bra nesten med en gang når jeg prøvde den! Dyr, men drøy. Finnes som krem og mer zink salve (og badeolje osv). Ellers funker også Weleda calendula krem. Men den lukter skikkelig parfymert.....
Galskapens overhode Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Her smører jeg med sinksalve på sår stump og strør en teskje potetmel over stumpen og ned i bleien.. KUN dette som fungerte på elste også.. Til daglige skift smører jeg alltid stumpen GODT inn med olje fr jeg tar på bleien igjen..Har ikke vært sår siden jeg begynte med dette.. SVERGER til potetmel!!
Lykkekløver Skrevet 1. mars 2008 #15 Skrevet 1. mars 2008 Jeg sverger også til Inotyol salven! Prøv å la være å gni huden når dere vasker han etter avføring. Skyll han under vasken istedet, la stumpen lufttørke eller tørk han forsiktig med hårføneren. Hvis dere må tørke han med håndkle så klapp huden forsiktig og ikke gni! Etterpå smører du på et tykt lag med Inotyol. Lykke til!
lillegutt mars o7 Skrevet 1. mars 2008 #16 Skrevet 1. mars 2008 Hvilken sinksalve bruker du Sfinxen? Hvilken olje? Jeg bruker bare vann,mesoft,olje ( babyline ) og inotyol. Kan jeg ta potetmel på inotyol? Har kun brukt vann og mesoft på Lillegutt siden han var nesten nyfødt,da han får veldig fort sår stump.Han bæsjer gjerne 3-4 ganger daglig.
Galskapens overhode Skrevet 1. mars 2008 #17 Skrevet 1. mars 2008 Jeg bruker Inotyol. Denne sinksalven inneholder kull som virker mer legende enn kun sinksalve. Og ja, jeg bruker i hvertfall potetmel på inotyol. Potetmelet trekker til seg all fuktighet slik at væske fra urin og avføring irriterer huden enda mer når den allerede er sår. oljen vi smører med akkurat nå er fra Nautrals nye serie for barn. Han har ikek reagert på denne i det heletatt. Den fra Natusan fikk har små prikker av på stumpen.. Jeg vasker også kun med vann på enten mesoft eller klut. Hvis avføringen sitter litt bruke rjeg olje direkte på kluten for at det skal løsne lettere.
Galskapens overhode Skrevet 1. mars 2008 #18 Skrevet 1. mars 2008 ang potetmelet mener jeg at den fungerer slik at væske IKKE irriterer enda mer
lillegutt mars o7 Skrevet 1. mars 2008 #19 Skrevet 1. mars 2008 Forsto det var en skriveleif ;-) Slik gjør vi også med oljen,men vi skal ut å kjøpe potetmel på mandag. Tusen takk for tipset =)
Galskapens overhode Skrevet 1. mars 2008 #20 Skrevet 1. mars 2008 Bare hyggelig. Var ei på barselgruppa som reddet med i 2003 me ddet samme rådet-.. Hadde værskende sår på stumpen vesla mi.. Og på 2 dager var hun bortimot kurert..
BEA-77 Skrevet 2. mars 2008 #21 Skrevet 2. mars 2008 Hos oss gjorde Aloe Vera 98%gel susen på den såre stumpen. Sverger til Aloe Vera mot det meste jeg da:) Bruker den til utslett og tørr hud i ansiktet hans også.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #22 Skrevet 2. mars 2008 Kutt ut våtservietter. De er ike anbefalt av noen lengre. Å det er det en grunn til. Vask rumpa hans i vasken , rent vann. Ikke bruk såpe. Ikke gni med vaske kluten ( da blir de ofte sår) bruk litt olje på fingeren /gassklut for å få bort siste rest. MEN IKKE GNI! Smør med salve , la rumpa tørke godt. Om han akkurat har bæsja så ta han med i bar rumpa om tempraturen er bra.......
*stinepine* Skrevet 2. mars 2008 #23 Skrevet 2. mars 2008 vi hadde akkurat samme problem, sår som vesket, og bæsj i hver bleie.. vi prøvde alt, og med alt mener jeg, zinksalve, 8 houer cream fra arden, aselli sårsalve, inotynol, krystallfiolett, a-crem, a-derma.. som du skjønner, ALT!! men det som tilslutt funka var å vaske henne med babyolje hvergang isteden for vann, og strø på potetmel!! det enkle er ofte det beste!!! lykke til!
esperanza33 Skrevet 2. mars 2008 #24 Skrevet 2. mars 2008 Hei jeg fikk og tips om inotyol, men har kun brukt den 2 ganger, fordi min lille søster sa at den ikke vart bra(hun har eksem, og har brukt det meste som er) hun sa den ikke er bra pga lanolin, som er vanedannende(dyrefett) hun unngår alt med lanolin i, et godt eksempel på dette er leppepomade/lypsyl, dette blir en virkelig "avhening av" vi har alle egen produksjon av fuktighet i leppene, lanolinen ødelegger dette, noe som resulterer i av en "må ha lypsylen"..jeg bruker kun god gammeldags mentolatum, selges nå som leppepomade, blir jeg tør, smører jeg bare et par ganger så går det over:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå