Gå til innhold

Hvorfor snakker de om at mor skal gi av sin permisjon til far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir SÅÅ sinna over denne formuleringen! Sånn de sier det høres det ut som om det i dag er mor som har permisjon, og at denne permisjonen evt skal giis til far. At mors permisjon skal bli kortere. Men det er ikke sånn!! Dagens ordning er at mor skal ha minst 6 uker, og far minst 6 uker, resten er FELLES! Det er ikke mors permisjon!! Det er ikke mor som gir til far..

Denne formuleringen formidler en norm om at fedre skal ha 6 uker og mor resten. De får det til å høres ut som om dette er det naturlige og det selvfølgelige i dag. Dette tror jeg fører til at mange "glemmer" at far gjeerne må ta mer permisjon også med dagens ordning.

Her skal far ha 3 mnd og det tror jeg blir fint. Mange som sier jeg er snill som GIR så mye til far. Jeg har ikke gitt noenting til far! Det har aldri vært mitt i utgangspunktet!! Det er VÅÅR permisjon, ikke min!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eeeem, så lenge far ikke ammer så må vel mor ta den største delen. Hos oss har vi ikke noe valg. Lillegutt tar ikke flaske og er avhengig av å få pupp for å overleve. Så om du liker det eller ei, så er det jeg som må ta den største delen av permisjonen. I en perfekt verden er mann og kvinne 100% likestilt, men så lenge kvinner har pupper og barnet fullammes til 6 mnd og ammes frem til 1 år så er det ikke slikt at menn og kvinner er likestilte. Derfor sier de kvinnens permisjon. I praksis blir det jo det. Det handler ikke om at kvinnen er grådig og vil ha alt for seg selv, det handler om myndighetenes anbefalinger å (full)amme og at vi derfor ikke har noe valg enn å ta største delen av permisjonen. Og ammefri....det er helt ugjennomførbart hos de fleste.

Skrevet

Det er heilt greit at dere gjør det sånn. Jeg har ikke noe i mot det. Har heller ikke sagt at jeg er for tredeling. Jeg syns folk kan få bestemme selv. Eller egentlig er jeg litt usikker på om jeg er for eller mot, men det er ikke det som er poenget mitt. Jeg snakker ikke om hva som er praktisk eller om hva folk gjør. Jeg snakker om de faktiske reglene som gjelder. Og de faktiske reglene som gjelder i dag er at mor må ha minst 6 uker, far må ha minst 6 uker og resten kan fordeles fritt.

Menn sånn de formulerer det i media høres det ut som om fedrene ikke får lov til å ta mer enn 6 uker nå. Jeg er redd for at enkelte skal tro at det er sånn. For mange er det fint at fedrene tar mer. Syns det er viktig at alle vet og forstår at fedrene kan ta mer permisjon om de ønsker det.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Jeg er faktisk sur på medias framstilling av dette nye forslaget...har sett reportere som spør folk på gata: "Hva synes du om at far får mer permisjon?" Døh, far kan faktisk ha 10 mnd lønna permisjon nå, mens med det nye forslaget maks 8 mnd. Forskjellen er at fra å ha maks 39 uker til å velge selv får en maks 18 uker å velge selv!

Skrevet

Jeg ble syk og far måtte ta over min permisjon!

Med dagens ordning ble det ei papirmølle uten like.

Flere ganger sa saksbehandleren setninger som "når x skal ta over DIN permisjon" eller "når far tar over MORS permisjon".

Dagens ordning trenger helt klart noen bedre definisjoner.

Men slett ikke slik politikerene snakker om nå!!

Kravet er jo at mor må være _ute_ i arbeidsrelatert aktivitet for at far skal få være hjemme ut over sine 6uker.

Det at jeg var sm fra jobben min, var ikke god nok grunn! Strengt tatt er en jo i arb.relatert aktivitet også som sm. Hvertfall når andre skal definere over det.....

For at far skulle få av mine uker (som skrevet fra talen fra saksbeh.) måtte legen fylle ut et heftet skjema om min helsetilstand.

Hvor syk jeg var, hva som skjedde, hvor lenge, mitt forohld til barnet, hvem som tok seg av barnet under ulike forhold osv.

Det er bare helt sykt. Særlig i dag som legene ikke har lov til å gi sm for hva som helst også..... Er jo ganske strengt det også.

Enn annen ting med det "skjemaet". Der stod forklaringer på hva som var gyldig. Hadde mor brukket en arm, eller måtte holde en fot i ro og ha den høyt deler av dagen; var ikke nok.

Hadde mor brukket begge armer eller var sengeliggende var det ok.

Videre stod det også noe om forskjellen på før-tidens definisjon; hvor mor ikke engang kunne amme barnet. Er det nå ok at mor ammer barnet mens far legger til.

Heldigvis ble det godkjent hos oss; selv om jeg bare var plaget med smerter ifh løft/bæring og at jeg ved store deler av dagen ikke kunne ta vare på barnet.

Dette kan ikke kalles VÅR permisjon. Eller permisjon for barnets beste.....

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, lotta80!! Blir utrolig oppgitt når det alltid formuleres som at mor må gi av sin permisjon til far når det i utgangspunktet er en felles permisjon som man deler som man vil... Foruten 3 uker før og 6 uker etter termin for mor, og de 6 ukene som er fedrekvoten.

Fra minsten her var 2.5 mnd gammel har jeg og mannen min vært hjemme med lillegutt annen hver uke, mens den andre er i jobb. Har fått en del reaksjoner som sier "oj, jeg hadde ALDRI gitt fra meg noe av permisjonen min!!" og "gir du fra deg så mye av permisjonen din??". Så setter jeg i gang å forklare da, at det er ikke min permisjon, den er felles og vi har ikke valgt at mor skal ha ALT og far bare fedrekvoten. Pappaen her i huset ville ha mer enn 6 uker og da ble det sånn:) Får mange rare blikk da, ja... Hehe... Virker ikke som folk skjønner det i det hele tatt...

De bruker jo veldig mye argumentasjon på at tredeling av permisjonen vil være bra for likestillingen. Kan godt hende, men hadde jo vært fint om de aller først fikk endret synet på at dagens permisjonsordning er MORS permisjon. Synes det sier ganske mye om tankegangen, jeg... Likestilling?? Mor SKAL være hjemme med barna, far skal bare være hjemme i de 6 ukene han er pålagt fordi han MÅ ellers faller ukene bort...

Skrevet

Du har fullstendig rett. Ser under her at det argumentet som slår ihjel enhver debatt, den O Store Ammingen, trekkes frem igjen. Jeg blir litt lei av det der. For hva er egentlig viktigst, at barnet får skikkelig god tilknytning til begge foreldrene fra tidligst mulig av eller at mor får slappe av hjemme noen måneder til. De aller fleste kan får til en ordning på jobb med ammefri. Det finnes mange løsninger om man bare anstrenger seg litt. Nattamming fører til at mor er så trøtt på jobb hevdes det også ofte. Vel, for det første er det vel de færreste som nattammes etter seks måneder, for det andre er det snakk om noen får minutter en eller to ganger i løpet av natta (jada, det finnes unntak) og for det tredje er det snakk om en liten kort tid. igjen, dette må da mor kunne klare når hun har gått hjemme i mange måneder? Vi er da ikke helt hjelpesløse, eller?

Når samlivsbruddet er et faktum (det skjer i halvparten av alle ekteskap og enda flere samboerskap) så har mor et skikkelig trumfkort når det gjelder barnedeling: "Det er jeg som har vært mest hjemme med ungene!" Jeg fatter ikke at menn går med på dette?!?!!!!

Skrevet

jeg gikk også rundt og formulerte meg slik at der var "vår" permisjon og ikke "min", men NAV satte en stopper for det gitt. Det er nemlig ikke like regler for mor og far når de skal ta den "felles permisjonen".

Når jeg har permisjon kan far ta ferie, men hvis far tar permisjon (utover fedrekvoten) kan ikke jeg ta ferie.

Så i og med at det ikke er like vilkår - er det ikke "bare bare" å dele permisjonen...

Skrevet

jeg vil ikke akkurat si at det er de færreste som ammer om natta. Det er MANGE som gjør det etter at barnet er 6 mnd.

Og ang ammefri og at det er så lettvint..... det er det IKKE. MAnge har lang vei til /fra jobb og må i tillegg til arbeidsdagen tilbringe lang tid i bil/buss etc til/fra jobb. Jeg har en vanlig 8-16 jobb men er hjemmefra 6-17.30 likevel....

Hvis man skal slutte å amme når barnet blir 6 mnd må man begynne innføring av fast føde i god tid før det. Men det anbefales jo fullamming til 6 mnd alder, så da kolliderer jo det.

Og en siste ting, dere får det til å høres ut som om mor har "ferie" hjemme..... Det er tross alt mye arbeid med små barn........

Skrevet

Shitprat, mamma til to flotte gutter!! Du har seriøst NULL innsikt i andres situasjon, tydeligvis!!!

Hvis mor jobber mer enn en halvtime unna jobb, og babyen nekter å ta flaske og ikke tar mye fast føde ved 8 mnd (sånn er det nemlig hos oss), hva godt har familien da av at pappaen tvinges til å være hjemme med en sur og sulten baby??? Og må ut på lange bilturer hver dag???? Tragisk at noen kan se dette som en god ordning! D er jo mor tvunget til å ta ulønnet permisjon!

Ikke uttal deg om ting du ikke har innsikt i!!!!!!!!!!!!!!!

Og ja til selvbestemt permisjondeling!!!!!!!!

Skrevet

ser lotta skriver at mor må ha 6 uker og far må ha 6 uker og resten er felles.. mener da at mor MÅ ta de 3 første mnd (12 uker) pga amming og slikt, og far har rett på 6 uker (men må ikke ta de, de blir da bare borte) og resten da er felles..

er det noen som vet?? trodde det var sånn jeg--

synes dagens ordning funker helt fint jeg!!

Skrevet

Det er bare de 3 ukene før fødsel og de første 6 etter som mor MÅ ha. Så kan resten (minus de 6 som er fars) deles. OG jeg er enig med HI! Det er sjokkerende hva en del jenter får seg til å si om dette!

Ser at mange skriver om unger som nekter å ta flaske - uten å være fasit, men kan det handle om at en venter forlenge med å introdusere det? Mine unger har aldri tatt tutt, fordi vi ikke har gidda å pushe det, men de har tatt flaske - fordi det har vært en ting vi som foreldre har ønska å få til. Jeg blir småkvalm av tanken på å ikke kunne ta meg en tur ut av huset i mer en 2 timer uten å ha med småen!

Jeg tror vi får til det vi vil. Jeg begynte å jobbe da den mellomste var 4,5 mnd. DET var litt for tidlig for min kropp, men det ahdlet mest om at det var konflikter på jobb. Men det var ikke noe problem mtp. amming. Jeg begynte litt seinere og slutta litt før og pumpa meg i forlengelse av lunchen. har amma begge ungene til de var 11 mnd - det var vanskeligere å fullføre med nr. 1 da jeg var gravid på slutten enn med nr. 2 når jeg jobba... Dessuten ER det faktisk mulig å kombinere MME og amming - pappa kan jo stå opp om natta!

Jeg tror dessverre tvang er eneste mulighet for å endre folks holdninger til fordeling av permisjon. Synd men sant! Men jeg mener forrøvrig at ammefri med lønn må lovfestes og at de ukene som nå er forbeholdt mor må holdes utenfor regnskapet. Det er tross alt snakk om 3 uker FØR ungen er født og 6 uker som må sees på som en sykemeldingsperiode!

Skrevet

Gikk du tom for utropstegn, elller?

Spøk til side, selvsagt har jeg gjennom mange år som småbarnsmamma god innsikt i andres situasjon. Det er stor forskjell på hva som er mulig og hva som kan føles som mindre behagelig for mor. I mange andre land har de kortere permisjon enn hos oss, og det gpr da greit det også. Tror f.eks. franske barn er vel så sunne som norske!

Om babyen nekter å spise annet enn mm ved 8 måneders alder har man bommet nokså grunnleggende når det gjelder kosthold. Myndighetene anbefaler å (full)amme i 4-6 mnd, men det er fullt mulig å begynne med smaksprøver i god til før fylte seks måneder uten at det går ut over ammingen. Om man legger godviljen til er det i de aller fleste tilfeller fullt mulig for mor å starte å jobbe igjen tidligere, uten å ta ulønnet permisjon. Det gjelder bare å begynne i god tid.

Amming er ikke alt, etter at den aller første tiden er over er det viktigere at begge foreldrene får et likeverdig forhold til barnet, og omvendt. Om dette er uforståelig for deg, kan man vel bare bruke dine egne begrep: Tragisk, eller "shitprat" (hva er det forresten?)

Skrevet

Godt skrevet. Når jeg leser en del av innleggene i denne tråden kjenner jeg at jeg er i ferd med å endre oppfatning. Før var jeg for at hver familie skulle få velge selv. Nå tror jeg egentlig jeg mener at tvungen tredeling av permisjonen er det beste.

Ammefanatikerne & Co ødelegger for seg selv, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...