Gå til innhold

Hvorfor så mye kikhoste i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og studerer en del statistikk utgitt av World Health Organization, og kan ikke la være og undre meg over det høye antallet kikhoste- tilfeller i Norge.

Hva kommer dette av?

Vet at det er to forklaringer som er mye brukt:

- en del foreldre vaksinerer ikke barna sine.

- innvandrere har tatt med seg sykdommen til landet.

Men jeg får ingen av disse forklaringene til å stemme, når jeg sammenligner % vaksinasjonsdekning i Norge med antall tilfeller, med andre land i Europa.

Det er en god del land som har lavere vaksinasjonsdekning enn Norge, og som tar i mot mange flere innvandrere.....og som likevel har MYE lavere antall kikhoste- tilfeller hvert år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at det er så mye kikhoste i Norge er at vaksinen bare varer i 5-10 år. Myndighetene anbefaler alle å friske opp DKTP vaksinen hvert 10 år, men ingen vet om det og ingen gjør det. Voksne tror de er immune pga vaksine i barndommen mens de ikke er det. Veldig mange ungdommer og voksne har hatt kikhoste uten å skjønne det selv, de bare tror de har alvorlig hoste. Det er egentlig ikke i hovedsak pga uvaksinerte barn eller innvandrere men pga voksne og ungdommer som ikke har frisket opp vaksinen. Tidligere var folk immune fordi det var så mye kikhoste at man fikk "frisket opp" immuniteten som følge av egen sykdom fordi man stadig vekk var i kontakt med noen med kikhoste. Etter hvert som folk ble vaksinerte gikk kikhoste anntall drastisk ned. Nå kommer det tilbake fordi ungdommer og voksne ikke er immune lengre fordi vaksinen mister effekten etter 5-10 år. Håper dette var et greit svar.

Skrevet

Husk også at kikhoste er veldig underrapportert, også i andre land. Leger tror at det er en gammel sykdom og glemmer rett og slett å sjekke etter kikhoste. Det kan hende at leger i Norge er littegranne mer obs på kikhoste og derfor at flere får diagnosen. De reelle tallene i andre land vet man ikke om. Men uansett, grunnen til at det er på vei tilbake er fordi ungdommer og voksne ikke er immune og bør friske opp vaksinen. Det er såvidt snakk om å innføre oppfriskingsdoser på alle. Det kommer nok til å skje en kampanje om ca. 10 år tipper jeg.

Skrevet

"De reelle tallene i andre land vet man ikke om"

- Neivel, men her i Norge er alle tall unntaksvis reelle?

- Er det norske FHI mer pålitelig enn feks det danske, engelske eller belgiske?

- Når ble norske lege "littegrann mere obs" enn leger fra alle andre land?

Og hvor logisk er dette utsagnet;

"grunnen til at det er på vei tilbake er fordi ungdommer og voksne ikke er immune og bør friske opp vaksinen."

- Vil du påstå at alle andre land allerede har innført obligatorisk boosterdose hvert 5 år for sine innbyggere, eller..?

- Når all statistikk og erfaring viser at epidemien blomstrer i et av verdens best vaksinerte land, er det ikke da på tide å innse at vaksinen ikke virker?!!!

Skrevet

Det stemmer at vaksinen ikke virker så godt som man skulle ønske, men den beskytter i hvertfall i noen år. Og jeg tror at det er like mye kikhoste i de fleste vestlige land, men at det er forskjellig hvor mange blir registrerte. Og kikhoste blir kraftig underrapportert også i Norge. Jeg påstår ikke at andre land har innført boosterdose. Jeg tror at alle land er i samme situasjon og at ungdommer og voksne i alle land bør friske opp vaksinen hvert 10. år. Jeg tror det bare er tilfeldig at Norge har en høyre rapportert antall kikhoste tilfeller enn andre land, og tror ikke at det betyr at Norge faktisk har så mange flere enn i andre land.

Skrevet

Du tror visst mye rart du anonym!! dette må være det mest idiotisk jeg noen gang har hørt om, og det er betenkelig at plutselig 60 år etter at kikhostevaksinen ble introdusert i Norge, så finnes det plutselig et tilbud også til voksne med såkalt etterfyll av vaksinen:-) Hjernevasking på høyt plan kalles det du er utsatt for:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...