Gå til innhold

Oppskrift på en god hjemmelaget tomatsaus - noen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tomatsaus:

Surrer en løk og hvitløk myke i smør, tilsetter en boks hakket tomat og lar det koke sammn med finhekket soltørket tomat (eller tomatpure) og et par ansjosfileter (om en liker det). Har i basilikum, oregano, salt og litt sukker.

Spørs hva du skal ha den til:)

Til spaghetti bruker jeg noe så enkelt som en løk, 2 småbokser med tomatpuré evnt hakkede tomater, peppermix, en dæsj sukker og så mye melk man vil ha.. Smak og behag:) Slenger gjerne oppi grønnsaker av varierende slag også:) Kjempeenkel og knallgod:)

Annonse

:) Kan kutte ut krydder om du skal bruke den til noe annet...

Blir den for stram på smak for sarte barnesjeler kan det vere en god ide og tilsette litt fløte. Rasper litt gulerot og sellerirot i den av og til, og gjerne kjører den helt most med en stavmikser.

Mine gutter elsker kjøttboller som er kokt i den sausen (da kutter jeg ut krydder i sausen, og også hvitløk). Lager en saus med fløte i og legger kjøttboller i som er laget av:

1 pk kjøttdeig eller karbonadedeig (kylling og svin kan brukes helt fint)

1-2 fedd presset hvitløk

2-3ss oregano

pepper og 1/4 -1/2 ts salt

1-2 ss parmasan

2-3 ss semulegryn

1 egg

Når sausen er ferdig kokt triller jeg bollene og har dem i, koker opp og passer på at de ikke henger sammen. Lar de småkoke under lokk i 20 min, og har litt fløte i på slutten så sausen er rød/rosa og uten klumper.

Lady og landstrykeren:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...