Gulljnta Skrevet 29. februar 2008 #1 Skrevet 29. februar 2008 Fant ut i dag etter to positive CB tester at jeg er gravid. Hva gjør jeg nå? Hva er neste skritt, legetime? Hva eventuelt skjer under den første legetimen. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke er komfortabel med fastlegen min. Sikkert mange innlegg om dette, men i min frustrasjon finner jeg ingen.
Mammaen til Ina Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Ta en tur på helsestasjonen for ungdom hvis du ikke er komfortabel med fastlegen din:) De er kjempe greie og de kan hendvise deg videre til en jordmor når det blir tid for kontroller osv.. Der får du veldig grei informasjon:) Lykke til og gratulerer med spire i magen!
Gulljnta Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. februar 2008 Tusen takk for så raskt svar Har ikke helt gått opp for meg enda:)
Mammaen til Ina Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Det tror jeg på.. en stor ting å få beskjed om det der.. Lykke til videre!
Youngster*mamma* Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Hei. jeg fant ut for 3 dager siden at jeg er gravid, fortsatt et sjokk og ikke planlagt, men det begynner så smått å gå opp for meg. jeg tok kontakt med legen min for en prat og han anbefalte meg og bestille time hos jordmor. Jeg fikk time når jeg var i 9. uke, er nå bare i 6. uke. men tror jeg vil gå til en privat jordmor i 10. uke for å få en ultralyd. tror alt vil bli mer virkelig da. i tillegg kan de da lytte på fosterets hjertelyd og høre om alt står bra til. lykke til
piamamma Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Gratulerer til dere begge som fikk vite at dere var gravide Jeg anbefaler å gå til helsestasjonen som blir nevnt ovenfor her og så til jordmor.. Jeg selv gikk bare til lege da jeg gikk gravid sist, men går nå til lege og jordmor annenhver gang Dette er jeg veldig fornøyd med, men nå har jeg også en lege jeg er veldig fornøyd med da En ting til.. Er du ikke fornøyd med legen din anbefaler jeg deg å gå inn på nav.no og bytte lege der inne under fastlegeorningen.. der finner du en liste over leger i din by og du kan velge og vrake mellom de som har ledige plasser! dette har jeg selv gjort og endte opp med en kjempe snill kvinnelig lege
Gulljnta Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2008 Tusen takk Gikk til helsesøster på onsdag (fant ut at jeg var gravid på fredag) og fikk da bekreftet at gravid det er jeg ja! Begynner å glede meg over dette nå Ang. dette med fastlegen, min fastlege (som jeg har hatt siden jeg var liten) er tidligere alkoholiker(!) og jeg føler meg ikke komfortabel med ham i det hele tatt. Helsesøster sa derfor at det var en kvinnelig turnuslege inne nå og at jeg kunne be om å få time hos henne i stedet. Lurte på et par ting, er det vanlig med GU ved første legetime? Har litt skrekk for det, aldri gjort det før. Og når skal jeg fortelle moren min at jeg er gravid, vente til jeg har vært hos legen? Eller nå? Helsesøster sa jeg kunne vente med å bestille legetime til etter påsken, men jeg er jo så spent på hvor langt jeg er på vei (har ingen aning, tipper 4-6 uker?), men kanskje jeg bare skal smøre meg med tolmodighet... Ble litt langt dette, men håper noen orker å lese likevel
Snoflak Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Gratulerer med baby i magen ! By the way så kan du skifte fastlege lett ved å bare gå inn på nav.no å bytte fastlege, du gjør det over nettet
CaspersMamma Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Jeg tørr ikke å si om det er vanlig med GU på første kontrollen, men jeg hadde iallefall det da jeg var til kontroll i uke 9. Det var min første gang også, men det gikk veldig fint. Det er jo ikke verdens morsomste opplevelse, men må man så må man;)
Lille Lu Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Ang GU - tror det varierer litt, men hos meg har de gjort det begge gangene for å kjenne på livmoren, både ift størrelse og hvordan den ligger. Det var veldig fort gjort - og husk at dette gjør de hele tiden og de fleste leger (iallefall de jeg har møtt) er forståelsesfulle for at vi ikke synes dette er spesielt komfortabelt, og gjør ikke noen stor sak ut av det. Jeg har tatt mange ganger, men synes ikke det er noe mer greit av den grunn, men bare noe man må gjennom. Men selvfølgelig var jeg mest nervøs første gangen.
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg hadde ikke GU på min første legetime. Det er vel mest hvis man lurer på om det ser greit ut kanskje eller om man skal ta celleprøve. Legen spurte om jeg hadde klamydia eller noe annet, det hadde jeg ikke, så da ble det ikke mer snakk om "underlivet". Fikk noen info-greier og legen fylte ut helsekort for gravide. Spurte om jeg røykte, drakk eller tok medisin osv. Også tok jeg blodprøve.
Gulljnta Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 10. mars 2008 Regner med at det er litt forskjellig da, men får vel bare "hoppe" i det. Tusen takk for mange svar hvertfall, hva skulle jeg gjort uten BIM!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå