Gå til innhold

Flere som skal ha giftering i hvitt gull?

Anbefalte innlegg

Min forlovede går 100% inn for hvitt gull, men i dag fikk jeg vite at hvitt gull blir gult med tiden... Altså en sånn stygg gul farge..

Jeg har allerede en nydelig forlovelsesring i hvitt gull.. så hva gjør vi nå?

Flere som har erfaringer?

Fortsetter under...

Vi har forlovelsesringer, som også skal bli gifteringer, i hvitt gull. Har levert dem inn til oppussing nå så de skal være blanke og fine før den store dagen, og da så jeg ganske stor forskjell ja. Blir veldig fort riper i dem fant jeg ut... men ringene er kjempefine, er veldig fornøyd egentlig. Får heller levere dem til oppussing en gang i året :)

Disse har vi, med gravering utenpå.

http://www.smykkesenteret.no/shop.asp?p=7353162&x=&imgGallery=1&imgActive=bilde1

Hvitt gull blir da ikke gult??

Mamma har arvet hvitt gull og de er sikkert 60 år gamle. Klart man må rodere og behandle gullet riktig men gult er det ikke blitt.

Jeg har forlovelsering i hvitt gull (10 år gammel) og den er like fin.

Annonse

Vi har hvitt gull som forlovelsesringer og bruker også disse som gifteringer. Jeg synes det høres rart ut at de skal bli gule etterhvert... Jeg har en annen ring i hvitt gull og den har jeg brukt daglig i fem åt - fortsatt like hvit og fin.-)

Joda, hvitt gull blir gult, eller gulaktig da. Ikke som gult gull selvfølgelig. Smykker i hvitt gull blir overflatebehandlet for å fremstå som hvite og blanke. Med tiden slites dette laget av og de blir mattere og gulaktige. Hvis du holder en ny og en gammel ring i hvitt gull inntil hverandre ser du det tydelig. Derfor bør smykker i hvitt gull leveres inn til gullsmed ca en gang i året/annethvert år. Dette fikk jeg vikte da jeg bestilte ringer til mitt skuddårsfrieri. Har også ring i hvitt gull som trenger en shining nå, den er 1,5 år gammel.

Det som gjør at hvitt gull blir grålig og matt er at materialet som legges utenpå, rhodium, slites av. Det skjer både ved at det slites mot andre materialer og ved at det møter kjemikalier i svette, såper, håndkremer osv.

Det blir like fint igjen når det rhodineres på nytt, og det koster ikke så mye å få gjort dette en gang i året eller så. Men det slites jo gradvis da, og dermed går man jo med en litt matt ring en stund før man får gjort noe med det, så dette er grunnen til at jeg vil ha gult gull eller evt. rødt gull i min ring! Også er ikke hvitt gull den fineste nyansen til meg ettersom det har en veldig kjølig tone - da er varmere gulltoner finere. Men jeg synes hvitt gull er veeeldig pent, så jeg forstår godt dere som velger det.

Diamanter sies å få penere og hvitere glans når det er fattet i hvitt gull, snarere enn gult.

Hilsen meg, som har jobbet i gullsmed tidligere ... :)

Hvitt gull blir da ikke gult! Sølv derimot, blir gult med tiden. Hvitt gull blir matt, når rhodiumen slites av. Lever ringene til rhodinering, og de ser HELT nye ut. Koster ikke mye :) Lettere og billigere å pusse opp hvite enn gule gullringer. Dersom en skal ha diamant(er) i er jeg ikke et sekund i tvil; då bør det være hvitt gull. Diamanter kommer _ikke_ til sin rett i gult gull, de ser MYE bedre ut i hvitt.

jobber i gullsmed

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...