Gå til innhold

Oslojenter, har dere fått fødeplass? Evt. hvor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jag går in i vecka 15 nu och har fortfarande inte fått besked! Otroligt oroande! Fick avslag på Ullevål fastän jag verkligen ville föda där! Nu väntar jag på besked från Akerhus men har hört att det inte är bra där... Någon som har mer erfarenhet?

Annonse

Fødte på A-hus forrige gang, kjempefornøyd:) Går til oppfølging der under hele graviditeten (under den forrige også), har aldri opplevd annet enn blide og trivelige mennesker der. Gleder meg til å føde der denne gangen også!

Legen min rotet bort papirene mine sa han fikk ikke sendt inn før forrige uke, hvis han ikke har glemt det og.. Kan ærlig si at jeg er en smule irritert på han. Så fort jeg får papirene så skal jeg bytte lege.

Men jeg har bedt om Ullevål, men regner med at jeg havner ute på A-hus. (Arg... Vil ikke på 4-kvinns rom.)

Annonse

Hei

Jeg har termin 8 september og fått fødeplass på ullevåll, UL 9 april. Dette ordent fastlegen min øyeblikkelig på første undersøkelse, da var jeg i uke 10. Nå er jeg i uke 14, fikk beskjed for minst 2 uker siden.

Har hørt at A-Hus er helt forjævelig av 1 venninnne og 1 venninne av en venninne. Det var så ille at hun ikke hadde lyst på flere barn pga. det....

Venninnen min fødte på ullevåll med første barnet, da var det super oppfølging og veldig mye hjelp underveis. På A-Hus måtte hun bestemme alt selv, var en helt udugelig jordmor som ikke visste hva hun skulle gjøre.....

Det kan være litt styrete med denne fødeplassen, spør dere meg - her er min litt lange historie: Jeg mente min termin var 23. august, og søkte Ullevål da jeg var hos legen i slutten av januar, men fikk avslag første uka i februar. Ringte Rikshospitalet og fikk samme svar - veldig mange som har termin i slutten av august, kunne de fortelle, så der var det også fullt. Siden jeg fødte datteren min på Ullevål, det er nært der vi bor og vi var veldig fornøyd både med fødselshjelp og med sykehushotellet, må jeg si jeg ble ganske skuffet over avslaget... Fikk plass på A-hus, men da de ikke kan tilby lystgass, det eneste jeg brukte under sist fødsel (vil ikke ha annet smertestillende), fant jeg ut at jeg likegodt kan føde på helt naturlig vis. Jeg søkte derfor plass på Føderiket, som er et forholdsvis nytt tilbud i tilknytning til Rikshospitalet og for flergangsfødende som vil føde uten smertestillende, som ABC på Ullevål. I forgårs ble terminen flyttet til 4. september, vi var på ultralyd på Rikshospitalet, og det var helt fantastisk å se den lille sprelle rundt inni der!

Heisann, jeg har hatt en lege som spurte meg om hvor jeg hadde planer om å føde, å helt ærlig visste jeg ikke dette var noe man skulle tenke på allerede :)(dette er første graviditet)!

Så tastet han bare videre på tastaturet sitt inne på kontoret uten å si mer til meg, jeg vet ikke hvor han har planer om å "sende meg" men jeg ønsker etter mye tanker om dette helst å dra på Riksen... Men er det for sent for meg å søke tror dere?? Jeg har termin 15 september...

Du får jo antagelig et svar i posten snart hvis det er noen uker siden du var hos legen? Eller du kan kontakte legen din og spørre hvor han sendte søknad om fødeplass? Og det går jo an å ringe Rikshospitalet og spørre om de kan ta deg imot på din termindato. Det er "fritt sykehusvalg", så om legen har ordnet plass på et annet sykehus, kan du bytte hvis du vil, forutsatt at de har kapasitet til å ta deg imot på Rikshospitalet. Jeg opplevde jo at det var fullt, men det var i slutten av august... Håper det ordner seg, og uansett hvor man havner er det jo flinke folk som kan det de driver med :o)

"Fritt sykehusvalg" er litt oppskrytt spør du meg. Jeg var hos lege i uke 10, og søknad ble sendt til Rikshospitalet. Fikk avslag der etter et par uker og søknaden ble sendt videre til Ullevål. Etter halvannen uke fikk jeg avslag der også! Synes det var kjempekjipt å bo i Norges største by, men ikke få føde her.. Søknaden ble sendt videre til Asker og Bærum og fikk heldigvis plass der. Er jo ikke veldig langt unna, og skal vel være bra der, så det er greit nok. Men fritt sykehusvalg er ikke mmye å skryte av! :-/

Skal til Ullevål! Holdt på å gå i dass ettersom legen min GLEMTE å søke for meg! Etter 5-6 uker begynte jeg å lure hvorfor jeg aldri fikk noe brev og fant altså ut at legen hadde glemt det. Ringte sykehuset selv og forklarte hva som hadde skjedd og selv om det da egentlig var for sent for meg å få plass der så var det en kjempesnill dame der som fikset det for meg! Skal på UL der 28. apr. :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...