Gå til innhold

noen som har peiling på¨hund??!?? Hjelp... Dette går aldri bra...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heeeeeeeeeeeeeeeeeei...

Uffameg, hvordan skal dette gå...

Vi har en hund. en rottweiler. Han er 1 år. Han skvetter inne og tisser inne. Han skvetter når han blir glad og gira, det er bare få dråper. Han tisser svære dammer i protest hvis han føler seg urettferdig behandla, lite oppmerksomhet, vi har kjefta eller tatt noe som han syns var hans. Han skvetter inne når vi ikke ser han, uten å gå på døren.. kanskje for å slippe å gå¨ut i sure været?

Han HAR engang blitt lært opp til å tisse ute, så han vet hva som er rett og galt. Men han kom sent igang med den treningen pga det funka ikke med bare postiv skryt når han gjorde det ute.han måtte dyppes inne...

Hvordan går dette når barnet kommer, og han ikke får så mye oppmerksomhet lenger????

Skrevet

Vi har også en rottweiler hannhund!

Det lureste du kan gjøre er å si nei ganske kraftig og løfte hunden ut med engang den tisser!det nytter ikke å kjefte å smelle etter hunden har tisset!da forstår den ingenting! rottweilerene er veldig bestemte og dominerende!gir du dem lillefingeren tar di hele hånden,så det gjelder å være meget bestemt,men rolig og behersket! ikke skrem hunden!

passer dere på å lufte han etter han har spist,sovet og lekt? han er forsatt ganske ung,så dere må bare være bestemte og aldri gi dere, så går det så bra:)

Skrevet

Hunder skal luftes etter de har sovet,kost , lekt å spist.hvis dere har veldige problemer ville jeg kontaktet en dyrlege å fått råd;)

Skrevet

Er helt uenig med høstprøver! Det eneste du oppnår med å kjefte på en hund som tisser/har tisset inne er at den går å gjemmer seg når den skal tisse... -Noe dere har oppnådd?

-Det er ytterst FÅ hunder som faktisk går til døra når de må ut. Ingen av de 4 hundene jeg har hatt i hus har gjort det iallefall. Min nåværende hund er faktisk litt vanskelig å skille på om han vil ha kos eller tur...

Er dette et nytt problem, oppsøk veterinær!

Ellers gjør som tingelinge sier behandl han som en valp igjen luft han etter søvn, kos, lek og mat.... -Det hjelper å ha en fast "tisseplass". Få slutt på tissinga inne, før dere trapper ned.

Skrevet

Hei.

Dette kan gå bra dette selv om dere får et barn, men det må trenes hele tiden..

Han er jo i trassalder ( det er ofte hannhunder mellom 1 og 2 år som blir omplassert eller avlivet, og da gjerne rottweiler el schæfer).

Dere bør snakke med en dyrlege, men kjemisk kasterering er jo en mulighet.

Skrevet

huff.. føler meg fortvila.

Tusen takk for alle råd, skal prøve valpetriksene igjen.. men han er jo så gammel nå!

Skrevet

Hunden er jo så ung, det er dens måte å vise at den er valp.Den er liten og uskylding hvis du vet hva jeg mener.

Kjeft kommer dere ingen vei med.Har hunder selv.

Ville nok prøv å luffte han/hun myyyyyyyyyye fremmover,så går det nok bra,det mange gjør feil er å gi opp for fort.ikke gjør det!

Skrevet

Dette hørest ikke ut for meg som hannhundproblematikk (ergo vil ikke kjemisk kastrering fungere). Da vil det være skvetting på stoler etc. ikke gledes dråper og store dammer! Dette høres ut som hunden rett og slett ikke har lært å hvordan han kan få eierne sine til å forstå at han må tisse...

lille bebis & me, han er ikke gammel! Han er ennå ikke skikkelig tennåring :-) Jeg overtok en 4år gammel tispe som IKKE var stueren, da kan man iallefall snakke om voksen! Tok meg 3 uker uker med trening så var hun bra!

Skrevet

kan være at hunden har fått for mye kjeft, reaksjon på dette. kontakt en hundetrener kan helt sikkert klare å endre adferd

Skrevet

Hunden er ikke gammel.1år er ikke gammelt,den er unghund

Skrevet

Jeg er enig med de som sier at gå tilbake til nybegynner-rensligtrening med han. Alt tyder på at dette er noe han aldri har lært godt nok.Ofte tror man hunder har lært mer enn de egentlig har. Jeg har ingen tro på at hunder tisser inne i protest mot noe som helst. At hunder gjør mye rart av usikkerhet og som overslagshandlinger derimot....

Og jeg må bare si at det med å dyppes når de har tissa inne ikke funker for å få de til å skjønne at tiss hører til ute. Man kan hvis man "tar han på fersken" si rolig og bestemt nei og ta han direkte ut, og ros for tissing ute.

Med andre ord: Ofte lufting! Så ofte at men blir kan bli luta lei.... men ikke så lei som av tissing inne i lengda :-)

Ellers, sånn generelt, så anbefaler jeg å ta kontakt med lokale hundeklubber for kurs eller veiledning i hundetreningen. Og det fins utrolig mange gode hundebøker å lese! Se f.eks www.canis.no. Boka "klikkertrening for din hund" anbefaler jeg på det sterkeste! Tykk, men humoristisk, lettlest og den gir mange aha-opplevelser! Og tips til "triks" å lære hunden. Jeg tenker at en rottweiler er ikke den enkleste hunderase! Men du verden så flotte og treningsvillige de kan være! Når babyen kommer, blir det mindre oppmerksomhet på hunden, men oppmerksomhet trenger den fortsatt. Og da er det lurt å trene forskjellig for at hunden skal være fornøyd og bli stimulert nok, og dere kan ha det fint ilag hele familien. Lykke til!

Skrevet

Det enkleste er ofte det beste..

Bær han ut når han begynner å tisse, selv også om han er ferdig. Uansett skal han bæres ut.

Gi uttrykk for at det inne er fy fy, og hvis han fortsetter å tisse/ gjør seg ferdig ute gi masse masse ros.

Hunder forstår ikke det å bli tatt fra "eiendeler" og sånne type psykiske spill.

Det er slitsomt å følge med og passe på hele tiden, for å ta han mens action skjer, men det lønenr seg, og han burde avvennes rimelig raskt.

Lykke til :)

Skrevet

Å ta ifra hunden ting eller leker har ihvertfall ingen hensikt... Det skjønner den ingenting av. Prøv heller som flere sier her og ta kontakt med profesjonelle :) Lykke til! Det er nok ikke for sent :)

Skrevet

Hei!

1) Du må begynne helt på begynnelsen igjen - altså på valpenivå når det gjelder "utetissetrening" dvs: ta hunden din ut for tur ca. åtte ganger om dagen i begynnelsen for så å trappe ned etterhvert når den begynner å tisse ute. Husk å rose masse når den får til ute.

2) Hvis ikke 1) hjelper ta hunden din med til veterinæren for sjekk

3) Aldri kjeft eller irrettesette hunden når den tisser inne

Husk at hunden din er fortsatt veldig ung, du kan lære den det meste, vær konsekvent og bruk tiden til hjelp. Da ordner det seg.

Lykke til!

Skrevet

hei...

Jeg vil bare si at du skal ikke føle at du har misslykkes, får sanne problemer kan faktisk oppstå, det er ikke bare spesielle raser, men også noe inne i hodet på hunden.. jeg har selv en riesenschnauzer, og han var ikke lett og få hus ren.. (de andre hundene jeg har hatt har vært hus rene på ca 14 dager)

Men det du må gjøre nå, er og begynne med blanke ark, og gå helt tilbake til første dagen.. Får det er tydeligvis noe han ikke har forstått.. og får gudsskyld, vist et uhell skjer, så ikke kjeft... La meg sammenligne det med barn;) siden vi er på bim, du trener barnet ditt til og slutte med pleie, og da uhellet er ute, kjefter du han ned. trur du h*n da begynner å gå på do? hehe:)

Ta deg en uke nå( mens du enda ikke har barnet) og luft hunden mye... det trenger ikke være en tur hver gang, så lenge han får komme ut og tisse! når han har sovet, lekt, spist, kost.. ja, kanskje det betyr en gang i halv timen/timen, men det er verdt det... husk og ros masse når han tisser ute... og du kan også lære han kommandoen tisse, hehe.. ja det høres faktisk rart ut, men er effektivt, når han har lært det, tisser han når du sier "tisse" hehe... Vist uhellet skjer inne, så sier du ingen ting.. bare ta hunden ut.. og tisser han litt til da, så er du kjapp på rosen:)

Gledes tissing er et annet problem, som det dessverre ikke alltid er like lett og bli kvitt... (har det problemet selv) det som ofte er grunnen til dette er at du har en hund som blir VELDIG glad, hopper og danser, og går rundt seg selv... det jeg gjør får og sleppe dette, når jeg kommer hjem fks, setter meg ned, snakker med en rolig, men blid stemme, og klør litt på han fks, så han roer seg... en sann hund trenger ikke den høye glade stemmen som girer han mer opp...

Og som andre sier her, 1 år er ikke gammelt, han er fremdeles en liten gutt som trenger oppfølging!

og husk at det er ikke alle hunder som går til døra og sier ifra.. da må du begynne og studere hunden din, og lære deg og kjenne igjen tegnene akkurat din hund gjør... vist han reiser seg og begynner og gå rundt og tusle... ta han heller ut en ekstra gang.. vet du hvordan jeg vet at min hund må bærsje? han går i ring, jager halen sin og bjeffer, hehe:p vist han syntes det er mat tid, kommer han og legger hodet på fanget mitt:)

Et annet råd.. det er MYE du kan lære deg om hund, bare ved og oppservere de:)

lykke til:)

Obs, ble langt det:)

Skrevet

om man faktisk har lest om de forskjellige stadiene en hund er på under oppvektsten (fysisk og psykisk) så skjønner man faktisk en smule mer

Skrevet

Det må da være greit å kjefte på en 1 år gammel hund for å tisse inne, man kan tross alt forvente mere av de enn av en 8 uker gammel valp.

Så ikke om noen har nevnt det, men før du begynner med noe er det lurt å VASKE utrolig godt inne dær den har tisset.. hunder lukter jo som alle vet utrolig godt, og lukter det avføring innendørs har de mye lettere for å fortsette uvanen.. så det på SOS hundehjelpen blant annet.

Vår 9 måneders gamle valp har vært stueren hjemme siden han var 13-14 uker, men slutta ikke å gjøre fra seg inne dær andre hunder hadde gjort fra seg før for et par-tre uker siden.

Skrevet

Vi har alle forskjellig måte og gjøre ting.. men jeg mener at uansett alder så dytter du aldri hunden ned i pisse.. det er laaangt fra min måte og gjøre det på...

Skrevet

om man dytter valpen/hunden, ned i tisset og kjefter, får du en hund som blir redd for g gjøre fra seg, å da, naturlig nok får du en hund som ikke vill gjøre noen av delene når du lufter den, men gjør det når den kommer inn og er i fred

Skrevet

Nei dytting ned i pisset ville jeg heller aldri gjort, kan ikke tenke meg at det fører med seg noe godt, kan jo hende d var pga det at noe gikk galt..

men tviler på at denne hunden ikke vet at den ikke skal tisse inne.. å når jeg sier kjefte mener jeg et bestemt nei og etter nakkeskinnet ut døra.. (med valper skal man jo helst bare bære ut uten å si noe, også rose utendørs)..

men enkelte individer er jo vanskeligere å få til enn andre.. å noen aner ikke akkurat hvor konsekvent konsekvent betyr.. man må være mer konsekvent enn man noen sinne skulle tro hvis man skal få noe til med de firbeinte..

Skrevet

hei.

vi tok til oss en omplasseringshund, som en gang var stueren, men som under kennelopphold ble vant med å tisse i garen sin, dvs inne..

det vi gjorde var å gå på turer regelmessig, og når hun tisset ute fikk hun en liten belønning (godbit) i begynnelsen...

etterhvert fikk hun bare skryt..

hun lærte seg ganske raskt at ute var positivt og inne var kjeft... så hun lærte det iallefall...

Skrevet

Makko og mini

hvorfor er du helt uening med meg når både du og jeg sier at det ikke hjelper å kjefte på hunden.det er IKKE kjefting å si nei i en streng tone, det er for å få hunden til å forstå at den ikke får lov til noe.som jeg skrev i innlegget så sa jeg at det ikker hjelper å kjefte å smelle,men bruke en bestemt tone!det samme gjør du til barn som skal lære rett og galt. barn lærer fort at nei betyr at noe ikke er lov!

Skrevet

Hei, jeg har slitt veldig med en hund som det var fryktelig vanskelig å få stueren. Jeg skjønner hvordan du har det! Jeg er veterinær, men jeg er ikke adferdsterapeut. Mye av det jeg kommer til å skrive nå, er i første rekke "sunt bondevett".

For det første: du har en hund som enda er veldig ung, han er midt i den fysiske kjønnsmodningen. Det er heller ikke mange månedene til du står midt oppe i den psykiske kjønnsmodningen, den kommer ved ca 18 måneders alder. Det er masse som skjer både i hodet og kroppen til hunden din. Dessuten er du (tydeligvis?) gravid, og er sikkert opptatt av det - mange hunder er veldig vare på eiernes humør og sinnsstemning, det kan godt hende at han reagerer på dette også. Det er forandringer i gjære, og det kan hende hunden merker det.

Hvis du med å "dyppe" hunden mener at du har dyppet hodet hans i tisset hans, MÅ DU BARE SLUTTE MED DETTE. Det er rett og slett en fryktelig ting å gjøre mot hunden sin, og DET HJELPER IKKE. Det fører bare til at hunden blir redd og forvirret - han skjønner ikke at du gjør det fordi han tisset inne, han oppfatter bare at du legger ham i gulvet (noe som kan være psykisk tøft for hunden i utgangspunktet) og tvinger ham til å dyppe snuten i sitt eget tiss. Tenk hvor ubehagelig du hadde syntes at dette var? Jeg synes det er greit å si "nei" til hunden hvis du tar ham på fersken, og så gå ut med ham, men ikke noe mer enn dette. Han skjønner utmerket godt hva du mener når du sier "nei".

Jeg synes du har fått mange fine råd fra før i tidligere innlegg. For det første må du prøve å skille mellom de forskjellige "typene" tissing han bedriver inne. Såvidt jeg forstår er det snakk om følgende:

1) småskvetting når han blir veldig glad

2) protest-tissing

3) skvetting når dere ikke ser ham

For å ta nummer en først: Dette synes jeg ikke dere skal si "nei" til i det hele tatt, i alle fall ikke før dere har fått bukt med de andre problemene. Overse det, rett og slett. Han er ung, og har ikke 100% kontroll enda. Det dere kan gjøre, er å prøve å roe ned selve situasjonene dette skjer i FØR han tisser. Hvis det f.eks. skjer når det kommer folk på besøk, i gangen, kan dere innføre at han ikke får hilse på besøkende før de kommer inn i stua, og bare når dere sier at han kan hilse. Dere må komme ham i forkjøpet, rett og slett. Husk at han slett ikke er voksen enda!

Nummer tre: Kan være en direkte konsekvens av at dere har "dyppet" ham, og ellers at han forbinder tissing med kjeft, derfor går han andre steder og tisser, der han vet at dere ikke ser det = ikke kjeft. Ganske logisk tenkning fra hans side, synes du ikke? Løsningen her kan være å ta ham med ut ofte - dere må også her komme ham i forkjøpet, FØR han tisser. Gi ham sjansen til å lykkes!

Nummer to: Kan nok ha mye med alderen hans å gjøre. Han er tenåring, i fysisk kjønnsmodning, og det er naturlig for ham å teste grensene. Det er en rottweiler-hann, de er ikke alltid like lette å ha med å gjøre i den alderen - en alder som er ganske kritisk. Rottweilerhanner har en tendens til å bli ett av to: Helt fantastiske hunder, eller hunder man hele tiden må vokte på for at de ikke skal utgjøre en potensiell fare for andre (og seg selv). Han er ikke valp lenger, men oppdragerjobben er ikke over enda. Hvordan fungerer resten av treningen? Du skriver at han tisser når han føler seg urettferdig behandlet (blir han det?), når han har fått kjeft, og når dere har tatt fra ham noe han synes er hans. På meg virker det som om dette er en hund som ikke er vant til helt klare grenser - konsekvent, bestemt når det er nødvendig, men ALLTID vennlig behandling. Hvis han er usikker på hvordan dere som eiere vil reagere i en gitt situasjon, kan han igjen reagere med å tisse inne. Det er også viktig at dere i familien har de samme grensene. Kjeft er generelt en uting. Hunden har ikke noe vondt av å høre "nei" - han må lære seg hva som er greit og ikke greit - men ren kjeft kan ha motsatt virkning, særlig hvis han ikke skjønner hva han har gjort galt. Hvordan trener dere ham? Får han brukt seg nok - både fysisk og psykisk? Rottiser er smarte hunder, de trenger å bruke hodet sitt også. Hvis dere "sliter" ham litt ut, mest psykisk vha trening, vil han ha mindre overflødig energi til overs inne, hvor han kan finne på ugang. (Men husk også at han bare er en tenåring - det er NATURLIG at han finner på gale ting! Jeg hadde blitt mer bekymret hvis han IKKE gjorde det!) Dere som hans eiere og "sjefer" må alltid gi ham klare grenser, klare reaksjoner, klare beskjeder, hele tiden, hver eneste dag. Det skal faktisk være dere som bestemmer over lekene hans. Det skal være dere som bestemmer når han skal få spise (jeg hadde stor suksess med "værsågod" før hunden min fikk lov til å spise).

Jeg har veldig stor tro på positiv trening. Du må sette hunden i situasjoner hvor han kan lykkes, og da må han få ros for det. Unngå situasjoner hvor du vet han vil mislykkes. Husk at han enda er en hund i utvikling - du kan forvente mer av ham enn en valp på åtte uker, klart det, men han ER ikke voksen. Hans reaksjoner nå tror jeg kommer av andre ting som han kanskje ikke synes er så greit. Unngå kjefting. Finn på positive ting, slik at han får brukt seg. Hva med dressurkurs, sportrening, agility e.l.? Og sist, men ikke minst, vil jeg anbefale deg D.A.P. - selges hos dyrleger, og plugges inn i stikk-kontakten. Jeg brukte det på hunden min, og hun tisset ikke inne en eneste gang etter det. Hennes tissing var angstrelatert, og hun hadde nok flere problemer enn hunden din, tror jeg, pga en traumatisk tidlig valpedom. Det fungerte utrolig bra på henne, og jeg håper det kan gjøre det for deg også - sammen med masse tålmodighet. Det er nemlig først og fremst tålmodighet man må ha når det gjelder hundeoppdragelse.

Skrevet

Fordi jeg med ALL hundetrening ønsker å fortelle hunden hva den SKAL gjøre, ikke fokusere på alt den ikke skal gjøre!

Prinsippet er veldig enkelt: Inne får hunden min lov til å gjøre 5 ting (sove, spise/drikke, ta kontakt med oss, gå rolig rundt, spise på sine ting/leker). Jeg kan sikkert finne 10 000 ting hunden min IKKE skal gjøre inne (ikke tisse, ikke løpe rundt, ikke bite på møblene, ikke leke med vannkoppen, ikke gå i vinduskarmen, ikke rote i blomsterjorda, ikke hoppe opp i møbler, ikke stjele fra bordene etc etc)

Å si kraftig/strengt nei til en hund som tisser inne (fordi at den ikke har skjønt at det lønner seg å gjøre det ute) fremstår for meg helt meningsløst, -hva forstår den av det? -At det er feil å tisse forran meg? -At det er feil å tisse på teppet ved spisestua? -Den forstår ikke det viktigste at den skal tisse ute! Min erfaring med dette når jeg holder valpekurs er at de som har gjort dette har valper som fremdeles tisser inne, men ikke slik at eier'n ser de....

Betyr dette at hunden min får gjøre som den vil???? Nei på ingen måte! Ingen av mine hunder har stjåletr mat (to av de var notoriske matstjelere når jeg fikk de i voksen alder), gått i møbler, gått på kjøkkenet, hoppet på fremmede etc. Min nåværende hund tar ikke engang kjøtt om den ligger i skåla hans og jeg går ut av huset! Den sitter å sikler over skåla når jeg kommer inn igjen, -ventene på sitt klar signal til å forsyne seg! Tar jeg hunden i å gjøre noe galt stopper jeg den (i å belønne seg selv!)... I tilfelle her, ville jeg bare rolig (uten å si noe som helst) tatt den med ut.... Men hoved oppgaven min som hundetrener er ikke å fortelle hunden at den gjør ting galt, men å fortelle den hvor flink den er når den gjør det JEG VIL HA!

Ble langt dette... men håper du forstår mer av hvordan jeg tenker i hundetreningen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...