Gå til innhold

Autoritær- er det noe man er eller noe man blir?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Mener du faktisk å være autoritær, eller mener du egentlig å opptre med autoritet?

Skrevet

Nei.

(Skjønt eldste gav oss absolutt grunn til å tvile da han var spebarn).

Skrevet

Mener å ha en autoritær personlighet, om man kan si det sånn... Ikke som i å "bare" ha et autoritært yrke f.eks.

Skrevet

Ikke for å kverulere, men jeg forstår ikke hva du mener fremdeles, hva er et autoritært yrke? Å være autoritær betyr å kreve lydighet med tildels illegitime midler, å kreve lydighet uten forklaring eller legitimisering.

Skrevet

Jeg skiller mellom naturlige autoriteter og kunstige autoriteter.

Naturlige autoriteter er autoritære uten å måtte gå inn for å være det. De må aldri understreke at de er den egentlige autoriteten ved å ty til høy stemmebruk, hersketeknikker eller poengtere at de har en høyere stilling hvis det er en arbeidsplass det er snakk om. De bare glir naturlig inn i gruppen som en man lytter til og respekterer feks fordi de har mye kunnskap innen et emnet samtidig som de behandler andre med respekt. Kunstige autoriteter er ikke egentlige autoriteter, men det motsatte av de naturlige autoritetene. Du vet at noen ikke føler seg autoritære i en situasjon når de roper og skriker feks :-)

Annonse

Skrevet

Forresten så tror jeg det er noe man lærer seg.

Skrevet

Hva mener du autoritet er?

Skrevet

For å svare deg og Sug Lut (jeg er kanskje ikke så flink til å uttrykke skikkelig, ikke alltid jeg kommer på riktig ord...)

Men når jeg sier autortært yrke, så mener jeg f.eks lærer. EN lærer vil kanskje være en autoritet for et barn, men gjerne ikke som person. Eller en sjef. Man vil kanskje "se opp til" en sjef og behandle han med respekt, kanskje fordi man må eller føler seg tvunget til det, men man ville kanskje ikke gjort det i det daglige hvis man kjente han/hun personlig. (ja, her kommer den fantastiske forklaringen min, men håper dere skjønner hva jeg mener...)

Jeg mener en autoritær person er en man respekterer, selvsikker, vet hva han/hun vil og kan... Mangler flere ord som beskriver det.. Men det jeg mener er at noen ganger møter man mennesker som ER autoritær som person, man får automatisk litt respekt for dem uten at de trenger å gjøre noe for det, og uten at man helt skjønner hvorfor. Det er det jeg mener med om det er medfødt eller om dette er noe man lærer seg etterhvert?

Ble sikkert rotete dette..

Skrevet

Hva er det du ikke skjønner, FuckFace?

Skrevet

Skjønner stort sett det meste. Er det noe du ikke skjønner?

Skrevet

Siterer sug lut: Å være autoritær betyr å kreve lydighet med tildels illegitime midler, å kreve lydighet uten forklaring eller legitimisering. Det du snakker om er å ha autoritet, utøve autoritet.

Annonse

Skrevet

Ok, takk for beskrivelsen. Er det noe man bare gjør eller har innebygget? "å kreve lydighet med tildels illegitime midler, å kreve lydighet uten forklaring eller legitimisering"?

Skrevet

En autoritær person er vel helst en person som utstråler en form av gjensidig respekt i den forstand at vedkommende er mer "ledende" av person, men likevel respektfull, mens når vedkommende krever det uten forklaring er mer nazi....

Skrevet

Autoritær er noe man er i form av personlighet.

Autoritet er noe man en i form av yrke eller stilling.

Skrevet

Du skjønner vel at det å være autoritær er noe man lærer seg. Noe som kommer med kunnskap, erfaring og selvsikkerhet. Hvor autoritær man er, varierer fra situasjon til situasjon. En person som er veldig autoritær i en situasjon, trenger ikke å være det i en annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...