Gå til innhold

Stedsnavn og fornavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget noe intressant i dag mens jeg studerte kart og drømte om en ferietur..! Jeg har sett at mange er imot nye kreative navn til barn som egentlig er stedsnavn, som Savannah, India, Zahara, Verona osv. Helt greit, hver sin smak. Men da jeg så på kart idag, oppdaget jeg by og stedsnavn som er vanlige fornavn i Norge! Her fant jeg bl.a Sofia, Alexandra og Kassandra. Der var et par fler, men husker ikke dem i farta.

Hvordan har dette seg? Er noen vanlige norske navnene egentlig tatt fra disse stedene? Eller er stedene oppkalt etter personer? Noen vet noe om dette? Har meninger eller komentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva det kommer av men... Sofia innbiller jeg meg at uttales annerledes enn pikenavnet Sofia, mer som Soooofia... Byen Alexandra og Kassandra har jeg aldri hørt om, bare Alexandria... Hvor ligger disse stedene?

Skrevet

Ja, Sofia uttales nok sikkert annerledes enn det norske pikenavnet. Beklager, jeg skrev feil, mente å skrive Alexandria, ikke Alexandra. Men det er så likt pikenavnet at jeg tenkte det kan være sammenhelg mellom de to? Faktisk synes jeg Alexandria høres finere ut enn Alexandra! ;-) Kassandra tror jeg var i Hellas en plass hvis jeg ikke husker feil.

Skrevet

i norge er nok bare di fleste etternavn som er stedsnavn, fra gammelt av gårder ög byer..

Skrevet

Regner nok med at stedsnavn som Sofia i Bulgaria har gamle røtter, og du skal ikke se bort fra at byen het det lenge før det ble vanlig å kalle barnet sitt det.

Skrevet

Byen Sofia uttales jo Sååfia da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...