Gå til innhold

Er brennenesle-te helsetilskudd?

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og leste vi ikke skal ta noe from for helsetilskudd, slik det selges mye av på sunnkost osv. Det var for lite beviser om hva det kunne gjøre med forsteret. Men hva med brennenesle-te, jeg drikker det i perioder, det renser kroppen. Det finnes jo i amme-te.

Er det det samme med nypeekstrakt og honning....?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137001590-er-brennenesle-te-helsetilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brennnesle te er jo sunt. Den renser blodet, mineraler/vitaminer og er bra for blodsukkeret. Det skal tydligvis store mengder te drikking, men den er vanndrivende og gravid skal vere litt forsikig med det (som kaffe, grønn te og sort te).

I parienthåndboka skriver de:

Brennesle som nytteplante

Det lages både te og supper av brenneslen, og friske grønne blader kan spises som spinat! Brenneslens "brennende" effekt forsvinner om den tørkes eller kokes. Fra gammelt av hevdes det at planten kan brukes mot revmatiske (gikt) plager. Det sies også at brenneslen er blodsukkersenkende og vanndrivende. Brenneslen kan også benyttes som gjødsel i hagen, og den kan fint benyttes i sprøytemiddel mot både sopp og bladlus.

Hele planten kan nyttes, også rot og frø. Unge skudd og blader nyttes best om våren, mens frø samles om høsten. Små barn bør ikke serveres brennesle, da den inneholder mye nitrat. At planten suger til seg mye nitrat, er også grunnen til at du ikke bør høste brennesle nær avfallsplasser og liknende.

Planten er rik på mineraler og vitaminer, særlig A- og C-vitamin, jern, silicium og kalium. En annen interessant effekt av brennesle er at saften, som vanligvis gir den kløende/sviende effekten i huden, gir lindring dersom den påføres områder med insektbitt eller liknende.

"Medisinsk" bruk av brennesle

Brennesle omtales å kunne hjelpe på flere medisinske plager. Blant annet sies det at brennesleavkok kan lindre plager ved forstørret prostata (BPH), særlig i kombinasjon med andre urter (som "saw palmetto"). Urteblandingen hevdes å bedre urinstrømmen, bidra til mer fullstendig tømming av blæren, hindre etterdrypp og motvirke hyppig vannlatningstrang. Til dette formål benyttes roten av brenneslen.

Brennesle antas også å ha en lett smertelindrende effekt, betennelsesdempende egenskaper, samt at den senker blodsukkernivået. Brennesle benyttes også i den hensikt å løse opp slim slik at hoste blir bedre, og noen mener at den hjelper ved virussykdom som forkjølelse. Brennesle har også i lang tid vært benyttet ved allergisk nesetetthet, selv om nyere studier ikke viser noen overbevisende effekt.

Vær forsiktig med bruken av brennesle

Dersom du har forholdsvis store plager som du ønsker å bli kvitt, er nok ikke brennesle noe alternativ til medisinsk behandling - men det kan være et godt tillegg til behandlingen! Urter inneholder dog stoffer som kan reagere, enten med andre urter og kosttilskudd, eller med medisiner. På denne måten kan brenneslen gi bivirkninger eller redusert effekt av andre terapeutika. Brennesle er dog som regel en forholdsvis uskyldig og trygg urte ved normalt inntak. I noen tilfeller gir den urolig mage, væskeopphopning i kroppen (altså en motsatt effekt av hva som i enkelte tilfeller er ønskelig) og utslett. Det sistnevnte er særlig tilfellet ved utvortes bruk. Brenneslens brennende egenskaper gjør at den må behandles med omhu, i sjeldne tilfeller kan brenneslen også medføre allergiske reaksjoner og elveblest.

Brennesle kan innvirke på menstuasjonssyklus. Du bør være forsiktig med bruk av brennesle under svangerskapet samt i ammeperioden.

Annonse

Hold deg unna honning, det er det gjort for lite testing på. og man skal jo ikke gi dette til barn under 1 år.

Når det gjelder te, så går 99.99% av alle urteteene helt fint an å drikke under graviditet. Er jo laget på rene planter!!! Helsetilskudd, altså kosttilskudd er bare et begrep på ting du putter i munnen som ikke er mat.

Dvs vitaminer, mineraler (da også folsyre og jern som gravide bør ta,) betegnes som kosttillskudd.

Spør deg frem i helsekosten, di er faktisk plikta til å vite dette. Hvis di er usikker, så be di ta en telefon til produsenten. Dette gjør di, for god service er alfa omega.

Hilsen en som faktisk jobber i Sunkost;)

Nei, men honningen kan ha innvirkning på fostert, og siden små barn ikke skal ha det, så skal ikke fostre heller.

Er nok endel uvitnde ungjenter i sunkost, som mange andre plasser. studenter som ikke intresserer seg for faget. men man merker fort kem som kan det di driver på med. Jeg jobber dær for at jeg synes det er meget lærerikt. planene er å studere kost og ernæring etterkvart. Har jobbet dær i 4 år no, så bjynner å få litt kunnskap. men hvis jeg er i tvil så koster det meg så utrolig lite tid å ringe til produsent for å få et garrantert svar: Såppas skal man gjøre for kundene mener jeg.

Leit at du har fått dårlige råd. Kan jeg spørre hvilken butikk du har handlet i??

Matportelen.no skriver

Honning

Gravide kan trygt spise honning. Når barnet kommer, må du imidlertid huske at spedbarn ikke må få honning. Honning kan inneholde en bakterie som er særlig farlig for barn under 12 måneder (se avsnittet om Clostridium botulinum under Tradisjonelle matforgiftningsbakterier).

Den typen bakterier kan ikke overføres til fosteret.

En butikk i Bergen og en i Oslo. Min pappa, den pensjonerte legen, var til og med med. Han har drevet med alternativ medisin og akupunktur hele karrieren. Den i Oslo anbefalte et kosttilskudd til en dame som gikk på medisiner, hadde med seg pakken, som kunne vere direkte skadelig for nyren når den kombineres.

Da lærte jeg noe nytt:) Har fått vite at det ikke var forsket godt nok. Så heller føre var.

Skremmende å høre at hu fikk anbefalt noe når ho i tilleg hadde med seg medisinen... Man skal være forsiktig med alt når det skal kombineres. Håper ho ikke kjøpte det da, og iallfall at hun ikke spiste det!!! Hvilken butikk i Bergen?? Kjenner noen som jobber dær nemlig, men håper det ikke var henne;) Kan ikke tro det da, sia du skrev ungjenter, hun er nemlig ganske så voksen.

Åsane Senter eller Gullgruven??

Joda, det er jo ett ansvar på kunden og. Mange som vet hva di skal ha, og ikke sier noe mere. Men hvis di spør generelt etter hjelp for en plage er det viktig å få spurt om man bruker noe legemidler fra før..

Er enda skremt over hu i oslo... Får bare håpe at det var et engangstilfelle!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...