Dobbelglede? Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Etter tre mislykkede icsi forsøk har vi blitt anbefalt å gi oss. Ble egentlig veldig lei meg, har tross alt mange egg og alltid fått tilbakeført "førsteklasses" egg. Problemet er bare at de ikke fester seg. Legen argumenterer med min alder ( snart 43). Men av en merkelig grunn har jeg liksom ikke gitt opp håpet.. Har nå begynt hos homeopat. Ser at det er andre her på min alder som får hjelp av helsevesenet. Er nysgjerrig på stimulering uten IVF og inseminering? Vi har blitt frarådet inseminering. Men jeg fikk med meg en resept på pergotime... Har forresten vært på Aleris. Ja, hva syns dere jenter? Vi prøver i hvert fall ivrig naturmetoden. Har også tenkt å begynne med wild yam etter eggløsningen. God natt fra
Dronningen! Skrevet 29. februar 2008 #2 Skrevet 29. februar 2008 Skjønner tankene dine veldig godt. Her ble vi enige om at vi skulle si oss fornøyd med ett barn. Vi har hatt to fullgåtte forsøk og mangeee frys. Nok er nok fant vi ut... Men ikke gi dere om håpet og viljen er der- plutselig sitter den lille rakkeren. Lykke til!
Dobbelglede? Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. februar 2008 Takk for hyggelig svar! Nei, vi prøver nok hver måned vi. Følger selvfølgelig med på eggløsning, temp, osv. Har nå også tenkt på kosthold, og diverse. Klarer ikke la være, vi har dessverre ikke barn fra før noen av oss heller. Vi er også veldig usikre på om vi skal prøve Nordica , som siste gang? Da ville det vært 4. forsøk. Det er nok heller mannen min som ikke orker lenger. Ha en fin helg
ivf-79 Skrevet 29. februar 2008 #4 Skrevet 29. februar 2008 Hei kjære deg Jeg synes ikke dere skal gi dere, hvis dere ikke er helt klare for det. De sier jo at det er eggkvaliteten som blir dårligere jo eldre man er. Men som du skriver så har du topp egg. De fleste selv de yngre trenger ofte fler enn 3 forsøk for å lykkes. Jeg hadde aldri sittei med den vakre prinsessa mi hvis det var for at vi ga oss på 3-4-5-6 forsøket Det er jo tøft imens det står på, men forhåpentligvis kommer det noe godt ut av det:) Så følg hjertet ditt(deres) Hvor hører du til ? Hvem av dere er det noe galt med hvis jeg kan spørre ? MÅ få anbefale porsgrunn og dr Khan Masse lykke til
Dobbelglede? Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. februar 2008 Hei du Jo, eggene ser bra ut ved innsetting, men de fester seg altså ikke. Jeg lurer da på om kvaliteten kanskje ikke er så bra likevel? Kanskje stopper de å dele seg? Nei, denne gåten kan visst ingen svare på. "Feilen" ligger mest nærliggende å anta hos meg, pga. alder. Selv om de prøvene som er blitt tatt er normale. Samboer hadde vel først litt nedsatt sædkvalitet, men det har angivelig tatt seg opp. Er veldig lei meg, spesielt i og med jeg ennå har mange egg og lav FSH. Men samboer er ikke sikker på om han orker flere forsøk. Det virker som det er en like stor psykisk påkjenning for han. Men jeg tenker på Danmark da.. Vi har holdt til hos Aleris i Oslo. Men nå må jeg vel prøve å finne loppekassa, er sylta i forkjølelse også nå. Natta
Juli68 Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Det høres ikke ut som du burde gi opp, men at det er legen din som ikke oppmuntrer deg til å fortsette. Joda, alderen går ikke vår vei lenger, men det ser ut til at du har gode nok resultater fra utredninger på at du kan prøve å få barn. Og hvorfor anbefales ikke insem. (?) Hvis tette eggledere er det forståelig, da fungerer det ikke uten IVF uansett. Men det høres ikke ut som det er ditt tilfelle. Ta en kikk mot Danmark, feks se nettsidene til www.nordica.org. Jeg er enslig og må derfor reise til Danmark, men jeg vet det også er par fra Norge som velger Dk - insem., IVF eller donorsæd. Personlig ville jeg ikke klart å sitte der 45 år gammel uten barn, og tenke på at jeg ikke prøvde alt når jeg hadde muligheten - så lenge utredninger viser det er mulig og legen(e) støtter meg. Lykke til!
apriljente-66 Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Hei mona65, det ser ut til at vi har samme "problem" . Bra egg men vanskelig for å sette seg. Det er ikke en lett beslutning å gi seg så lenge det er odds for at dere kan lykkes. Jeg er litt enig med en annen her som fortalte at det er vondt å sitte i en alder av 45 og angre på at man ikke prøvde de mulighetene man hadde. Vi har hatt 4 uttak og 2 frys samt 2 avbrutte forsøk. Jeg ble gravid for 2 år siden når jeg var 39 år, men barnet fikk downs så jeg valgte abort. Men jeg er ikke sikker på at jeg hadde fortsatt hvis jeg ikke visste at jeg kunne bli gravid. Det at egget ikke fester seg er ganske frustrerende. VI valgte Nordica i DK og ass. hatching på site forsøk.Selv med 3 egg hjalp ikke dette. Har vurdert litt det med spindelanalyse, dvs de kan sjekke kromosomene på egget - om de er så bra som de ser ut til. Slik slipper man å sette inn egg som ikke er liv laga. Jeg har vært på aleris for alle de andre forsøkene, men vi var veldig klare for å komme videre. Det er nok mer slitsomt med Dk og man har ikke den gode oppfølgingen - føler jeg som på aleris, men det er absolutt verdt det! Ønsker dere lykke til med beslutningen!
Dobbelglede? Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 1. mars 2008 Hei du! Jeg har vært i kontakt med Nordica. Har også sendt journalen dit..De vil gjerne prøve mer med oss der. Med ennå høyere FSH stimulering, opptil 300IE, og hatching. Problemet er bare veldig liten sannsynlighet for å lykkes, tror under 10%. Og så er det skuffelsen da, vi blir så veldig lei oss begge to når det ikke lykkes. En annen ting er kostnadene, har vel allerede nesten brukt 100 000 kr. Og vi er ikke rike. Og så er det jo litt "styr" å komme seg fram og tilbake til Danmark, han må vel sykmelde seg da. Men tross alt, jeg er enig med tankegangen din. Har lyst å prøve mer, så lenge mulig. Kanskje jeg overtaler samboern min.. Har du positive erfaringer med Nordica? Legen her på Aleris avfeier inseminering kontant, altfor liten sjans å lykkes mener han..Jeg vet ikke om han har rett. Lykke til du også
Dobbelglede? Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2008 Hei apriljente-66 Jo, det virker som vi er i omtrent samme situasjon. Jeg vurderer jo som sagt Nordica, men ser at du nå ikke har lykkes der heller. Jeg for min del har nå blitt opptatt av kosthold. Har også vært hos homeopat. Der har jeg blitt anbefalt å kutte ut hvetemel, sukker og melkeprodukter..Ikke så veldig lett å følge det helt. Men har kuttet ut koffein. Jeg tenker det kan jo ikke skade. Antagelig kan man ikke bedre eggkvaliteten, men det er visst litt forskjellig oppfatninger der. Er klar over at alderen ikke er på min side, det har jo også sine grunner hvorfor jeg prøver så sent. Føler jeg kan godta skjebnen, men klart så lenge det er fysisk mulig å bli gravid, gir jeg ikke opp håpet. Hva tenker dere videre nå da? Nordica en gang til? Du er jo ett år yngre enn meg... Har også lest om de her inne som blir naturlig gravid når de er 45 og eldre.. kanskje det kan hjelpe å tro nok på det? Ha en fin helg
Juli68 Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Jeg har lang (dessverre) men veldig god erfaring med Nordica. De er kjent for å være blant de beste klinikkene i Norden med flere og ferske tilbud av behandlingsmetoder og solid kunnskap. Ikke minst har de et engasjert, oppmuntrende og hyggelig personale, god tilgjengelighet på tlf og email - effektive og fleksible. Viktig for oss. Som nevnt tidl er jeg i en annen situasjon og har ikke ønsket eller kunne velge annet enn donor løsningen i DK, kronene har blitt mange. Barne ønsket kan så klart ikke måles i penger, men jeg legger ikke skjul at det i tillegg er tøft i å måtte flytte på seg til et annet land. Heller ikke spesielt forenelig med jobben osv. Men når det ikke finnes alternativer så.. Kanskje dere har tittet innom 'donor sæd/egg' forumet - kikket på 'oppdatert oversikter' ? Forumet viser at det er mulig å holde ut 'styret' (for det er et styr). Selv så henter jeg håp hos mine voksne 'medsøstre', alder slutten av 30 årene til 40 pluss - i samme ærend. Flere har slitt og ennå sliter, men jammen meg godt å oppleve at de fleste faktisk lykkes til slutt. Selv om jeg har ulik sivilstatus enn de fleste her inne, så er vi jo noen som også er ufrivillig barnløse. Altså ønsket og savnet er like sterkt uansett sivilstatus, men metodene og veiene må bli litt annerledes. Misforstå meg rett dere som har barn fra før, det er absolutt ikke ment som gradering av barneønsket, det er sterkt hos alle her inne - men akkurat i denne tråden handler det kanskje litt om å være ufrivillig barnløs og noe eldre. Selv har jeg hatt 9 insem. med negativt utfall og er nå igang med IVF, alt hos Nordica. Dosen min var på 375ie, det er faktisk moderat dose og resultatet viste seg normalt og fint. Så langt vet jeg ikke om jeg bærer på en spire. Har vært naturlig gravid tidl (ref min profil), det gir også en dytt til å holde ut. Her er Nordica også en positiv del av det, de bygger oppunder om å ikke gi opp. Håper dere finner ut av det, og finner et alternativ for ikke å gi opp
apriljente-66 Skrevet 1. mars 2008 #11 Skrevet 1. mars 2008 Hei Mona65 Nei jeg ble ikke gravid på vårt første forsøk i DK, men har kjøpt en pakke på 3, så jeg har begynt å glede meg til neste forsøk som jeg håper blir i april/mai. Aleris sa de ikke hadde tro på ass. hatching, men i DK kan de vise til statistikk, så det er rart de ikke kan tro på den. Jeg kan anbefale en forsamtale med en av legene der. Ta en tur ned hvis mulighet. Det var veldig ok å være der før og snakke med legen. Han sa at 10-12% i min alder var veldig bra. For en 30 åring så er det mellom 30 0g 40% sjanse for graviditet etter 3 forsøk. Ser du også har tenkt litt på kostholdet. Jeg går til refleksolog/homeopat/naturterapeauter/akupunktør og i det siste har vi snakket om det med kosthold. Jeg har vært alfor glad i kaker og sjokolade men har blitt flink siden jul å begrense dette. Det skal også forbedre "livet" i livmoren ved å kutte ut mye sukker samt slimdannende matvarer som banan og melk. Man vil jo prøve alt! Jeg har ikke helt kuttet ut dette, men det er greit å være bevisst. Spiser også homeopatiske piller av og til. Jeg har lest artikler og snakket med flere som vet om noen som har blitt gravide etter fylte 43, ja helt opp til 46 år. Og jeg har tenkt sånn - så lenge det er egg - så er det jo håp!? Kan undertegne på at det er bra i DK. Håper du kan finne en bra gyn. som følger deg opp i Norge som har kontakt med Nordica hvis du velger det. Vil også anbefale å overnatte i DK ved uttak og innsetting, og ta det som en tur. Gå ut og spise god mat og man kan få billig hotell. Man må ikke glemme å være kjærester. Håper du kan få mannen på gli igjen til et evt. nytt forsøk. klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå