Karomamma Skrevet 28. februar 2008 #1 Del Skrevet 28. februar 2008 Kjære jordmor Siri, med dine kommentarer til NA24 vedr. nettforum og Bjørnebye/Agderposten-saken i Pressens Faglige Utvalg (PFU) friskt i minne, tillater jeg meg å komme med noen betrakninger om DIB. PFU fastslår at "hovedprinsippet for nettdebatter er etterredigering, så tett opp til publisering som mulig". Jeg synes at mangelen på moderator(er) og brukerkontakt preger DIB og BIM. Sjikanerende innlegg og useriøsitet øker i omfang på bekostning av humor, vennlighet og erfaringsutveksling. En etisk standard er totalt fraværende. Jeg vil tro at dersom annonsørene på DIB blir gjort kjent med kvaliteten på tjenesten og brukeroppfølgingen, vil det kunne ha konsekvenser for annonseinntektene. Jeg tar det for gitt at det er annonseinntekter som er DIBs levegrunnlag Mange av de faste brukerne skulle nok gjerne sett tegn på videreutvikling av tjenesten eller innføring av ny funksjonalitet. Det er flere som kommer med praktiske og gode tips på "Ris og ros", men svaret er ofte "vi skriver det på ønskelisten" eller så svares det ikke ovderhodet. Jeg synes faktisk det grenser til useriøst å 1) tilby oss gammeldags webfunksjonalitet uten grunnleggende, enkle funksjoner 2) tillate publisering av personsjikane og sprøyt 3) ikke svare på seriøse brukerhenvendelser 4) ikke rette opp langvarige feil i publiseringsprogramvaren alternativt bytte leverandør. Noen kommentarer? Takk på forhånd for svar, forresten Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karomamma Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #2 Del Skrevet 28. februar 2008 He he, glemte visst et mellomrom i overskriften Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-136999814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #3 Del Skrevet 28. februar 2008 Bra skrevet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-136999905 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karomamma Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 29. februar 2008 ... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-137009308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. februar 2008 #5 Del Skrevet 29. februar 2008 Veldig bra skrevet! Og det er jo helt sant. Modereringen her inne er under enhver kritikk. Hva hjelper det å slette tråder med personsjikane en uke etter at tråden var aktuell, etter at hundrevis av personer har vært inne og les. Men Karomamma, er litt redd for at også dette innlegget havner i kategorien "oj den så vi ikke". Huff. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-137009330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordmor Siri Skrevet 29. februar 2008 #6 Del Skrevet 29. februar 2008 Hei og takk for bra innlegg! Jeg jobber meg gjennom punktene din her jeg:-) Når det gjelder publisering av debattinnlegg, så må jeg presisere at vi ikke ønsker å han innlegg hvor personer blir outet med fullt navn osv når dette ikke er offentliggjort ennå. Der sletter vi så fort vi kan og kontakter politiet når vi syns dette er nødvendig. Heldigvis ytterst sjeldent dette da. Men det har skjedd på de 8 årene vi nå har holdt på. Vi ønsker at takhøyden skal være stor her, slik at folk virkelig kan utveksle sine meninger og si hva de mener og man mener jo mye her inne. Jeg koser meg med å lese debattinnleggene, selv om jeg langt fra er enig, men jeg syns det er utrolig gøy å være ansvarlig for et nettsted som viser et så stort mangfold blant brukerne! Jeg må også inrømme at jeg innimellom er sjokkert over tonen her inne, og da sletter vi i vei. Det er først de to siste årene at vi har behøvd å slette noe særlig, men nå er vi tre stykker som følger med så godt vi kan. Det er mellom 15 000 og 20 000 innlegg pr døgn her, så det er litt å holde fingrene i. Trafikken vår øker også stadig på alle tre nettstedene, og det setter vi stor pris på! Men jeg er ikke enig i at den etiske standarden er totalt fraværende her. Hittil har det ikke hatt følger for annonseringen og vi har flere annonsører nå enn noen gang tidligere i vår karriere. De også skjønner at mangfoldet er stort:-) Når det gjelder publiseringsplatformen, så sliter vi skikkelig. Jeg er i dialog med mine nye sjefer i forhold til dette, men som noen sikkert har fått med seg, så skal Hjemmet Mortensen lansere et stort nytt nettsted til høsten som skal hete klikk.no, som en portal, og det er det som har alt fokus om dagen. Det blir veldlig bra, vi vil fortsette som egne nettsteder, men med tett tilknytning og utveksling med klikk.no. Der vil det også i de nye debattløsningene være mulig å legge inn ord som det vil være umulig å publisere. Feks navnet på lommemannen osv. Til orientering så vil det koste nærmere en million å få oss over på en ny publiseringsplatform, så det er ikke helt enkelt. Vi har prøvd oss med ny server til 180 000,- uten at det hjalp, så vi prøver stadig nye ting for å "holde fortet". Vi hadde håpet at dette vi har nå skulle rekke frem til september, men det spøker vel litt. Skal holde dere oppdatert jeg når det blir tatt en avgjørelse nå til uken. Når det gjelder debatten om redigering av innlegg, så er jeg for det frie mangfold, syns det er helt uakseptabelt om det skal gå 30 min før innlegget mitt kommer på trykk. Hvor blir det av dynamikken (dynamitten (bløt)) da? Jeg syns heller ikke at det kommer frem det faktum at det folk mener kan være like viktig og bra som det redaktører og innleggere mener. Det er det vi har bygget vår filosofi på, og som også er en del av den opprinnelige filosofien bak hele nettet som fenomen. At noen utvalgte skal sitte og ha monopol på hva man skal mene er jeg sterkt i mot! Men jeg er også sterkt i mot uthenging av enkelt personer og sjikanering, og slike innlegg vil bli fjernet. Håper dette svaret er tilfredsstillende, hvis ikke så må du bare legge inn et nytt innlegg, så skal jeg svare der også jeg:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-137009647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karomamma Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 1. mars 2008 Takk for svar Det høres bra ut med klikk.no, håper dere kan dra nytte av ressursene i et stort mediehus som HM. Jeg er klar over hvor mye det koster å bytte plattform, så jeg har stor forståelse for at dere prøver andre løsninger først. Jeg tror likevel dere kunne vinne mye på å videreutvikle tjenesten innenfor de rammene som allerede eksisterer. Eksempler på saker som er foreslått av brukerne selv, er å knytte til seg flere moderatorer, slå sammen debatter som omhandler samme tema, lukke debatter med lite besøk og forbedre html-funksjonaliteten. Utvikling og forbedringer fører ofte til økt trafikk, som dere sikkert vet. Det samme gjelder raske tilbakemeldinger til brukerne når det gjelder feilrapportering og varsler om innlegg som bør slettes. Fornøyde brukere = flere klikk = flere annonsekroner Når det gjelder ytringsfrihet og dynamikk, er jeg helt enig i at innlegg ikke bør sensureres før publisering. Jeg synes fortsatt det er lov å følge med litt bedre... Igjen, tusen takk for svar og lykke til med videreutvikling av tjenesten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-137013305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkelektuell Skrevet 2. mars 2008 #8 Del Skrevet 2. mars 2008 - "Når det gjelder publisering av debattinnlegg, så må jeg presisere at vi ikke ønsker å han innlegg hvor personer blir outet med fullt navn osv når dette ikke er offentliggjort ennå. Der sletter vi så fort vi kan og kontakter politiet når vi syns dette er nødvendig. " Hvorfor kjører dere ikke denne praksisen konsekvent? Vi så jo alle hva som foregikk her da det stormet som verst rundt saken om lommemannen. - "Jeg koser meg med å lese debattinnleggene, selv om jeg langt fra er enig, men jeg syns det er utrolig gøy å være ansvarlig for et nettsted som viser et så stort mangfold blant brukerne!" Beklager, men du fremstår ikke som veldig ansvarlig, jordmor Siri. Mangel på moderatorer, mange feil på tjenesten dere tilbyr og delvis tar betalt for, inkonsekvent praksis på hva slags innlegg som slettes og tidvis overdreven sletting (som i dag, på DiB-krangle) bidrar til å trekke ned kvaliteten på hele nettstedet. At du og moderator bevisst overser enkelte innlegg her på Ris og ros forverrer inntrykket ytterligere. - "Når det gjelder debatten om redigering av innlegg, så er jeg for det frie mangfold, syns det er helt uakseptabelt om det skal gå 30 min før innlegget mitt kommer på trykk." Det er ingen som etterlyser en slik form for sensur her inne. Det eneste vi etterlyser er et minimum av tilstedeværelse fra dere som tross alt får betalt for å være her, og et minimum av konsekvens i måten dere driver stedet på. Per dags dato ligger dere langt under denne minimumsgrensen i begge ovennevnte. En ting som slår meg som noe selvmotsigende er at du snakker varmt om fremtidig automatisk sensur, samtidig som du jubler for det frie mangfold og fordømmer forhåndsredigering av innlegg. Det virker lite gjennomtenkt og til og med arrogant overfor de av oss som faktisk leser det du skriver her, og ikke hopper i taket av glede bare de får et svar. Sensur er dessuten lite forenlig med det du ynder å kalle "stor takhøyde". Jeg har forsøkt å spørre dere om hvorfor dere ikke får på plass flere moderatorer her, i stedet for å bare syte over hvor mange innlegg som legges inn per dag og at dere ikke har sjans til å nå over alle. Du sitter jo selv og sier at det skrives opp til 20.000 nye innlegg her hver dag, så mitt spørsmål til deg blir - igjen! - hvorfor i all verden ansetter du ikke flere moderatorer? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136999809-om-redaksjonelt-ansvar-i-nettdebatter%C3%A5pne-forum/#findComment-137023748 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå