Gå til innhold

Alle navn er diktet opp av folk da... smartinger!!!! hehe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle navn har vært nye en gang... og alle navn er blitt diktet opp av folk. Dere er vel klare over det???

Da min mormor ville ha navnet Stein på onkelen min, fikk hun mange reaksjoner den gang. Noen mente det var for sært å kalle gutten sin for stein (De ertet henne med at kanskje han var en gråstein eller at han ville bli helt stein osv). Nå er jo det et navn en ikke reagerer så veldig på ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intressant. Vel, så vidt jeg vet har vel alle navn en eller annen betydning, så HELT tilfeldig er vel ikke alle navn satt sammen heller... Men joda, en gang for lenge lenge siden var vel alle navn nye og oppfunnet eller sammensatt av folk. Dette vet jeg ikke noe særlig om faktisk.

Skrevet

Tror egentlig veldig mange hadde reagert på Stein nå idag.

Idag så betyr på "stein" å være rusa på hasj.

Ikke vedlig ålright å være assosiert med??!!

Skrevet

Anonym 08:21

Ja Gjeeeesp er nok et ord som ble videreutviklet til Jesper ;-)

Skrevet

Sant, navnet Bjørn var jo faktisk forbudt en stund... Navn som Stein, Grim, Varg, Fryd, Lykke, Tale og Vilje er jo også spesielle i og med at de også er navn på gjenstander, dyr etc... Og sikker navn mange oppfatet som kontroverielle en gang...

Skrevet

Gjesp - utviklet til Jesper. Hehe den var god ;-) Antakelig sant de HI sier her ja :-)

Skrevet

HI har absolutt gode poenger her. Men likevel, så har de felste navn en tradisjon og forankring i en kultur. Såkalte hjemmesnekra navn har dermed ingen navnedag, ingen betydning og ingen historie. Ikke det at det nødvendigvis er noe galt i det, bare verdt å huske på. Jeg har alltid vært glad for at navnet mitt stammer fra de greske gudene, har en betydning og en historie. Navn som eksempelvis Carosander som er nevnt her tidligere, vil ikke ha denne navnekulturarven bak seg. Venninna mi heter Ceceilia, betyr kirkemusikkens vokter, og faren er organist i domkirken i byen. Syns sånt er litt flott, jeg da:)

Skrevet

ja. og dattera til musikeren Finn Luth heter Trude. hahaha

Skrevet

Eir&lilleBrage:

Vil bare si deg noe ang svaret du gir over her:

Carosander er et sammensatt navn. Caro er latin og betyr Kjær, Sander er kortform av Aleksander og betyr manns verge. Så at du uttaler deg om at navn som Carosander blir uten tradisjon og forankring i en kultur blir jo helt feil. Si meg forskjellen på Caroline og Carosander er du snill?

Konklusjonen er at Carosander vil også ha navnekultur som du kaller det bak seg.

Hilsen fra mamman til Carosander

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...