Gå til innhold

Jeg blør og er kjempesår på brystvortene... hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er snart 1 uke, og jeg er allerede kjempesår på brystvortene. jeg blør og det blir skorper.. er kjempevondt..

Hva kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg hadde det sånn også og fikk tips om alle mulige brystvortekremer. ingenting hjalp, og jeg hadde det sånn i 3 mnd. dette har resultert i 3 dype sprekker i den ene brystvorten som aldri vil gro.. kjipt. jeg fikk også brystbetennelse ca 10 ganger fordi bakterier kommer lettere inn i sår- ikke for å skremme deg, men for at du passer på.

en lege tipset meg til slutt om en krem fra helsekosten, calendula balsam, fra det tyske merket Sano. vhit boks med oransje skrift. den er sårhelende og antiseptisk, så bakteriene drepes. babyen kan også suge med den på, og det er viktig fordi du skal ta minst mulig på selve brystvorten. kok også opp kamille te og dypp kluter i det og legg det over brystene to ganger om dagen. etter 1 dag opplevde jeg stor bedring og etter ca 5 dager var jeg helt bra. helt utrolig etter 3 måneder, tips fra helsestasdjon, dib og ammepoliklinikk som ikke hjalp noenting.

så løp og kjøp..

pass også på å skifte ammeinnlegg ofte, og vask ullinnleggene på 60 grader. skifte ammestilling hjelper også mye, ligg i sofaen og legg babyen med kroppen bort fra deg, da blir presset på brystet annerledes.

Skrevet

jeg hadde også kjempeproblemer med dette med førstemann...måtte pumpe meg en en ukes tid for det var rett og slett for smertefullt å amme. Så begynte jeg å bruke Avent ammeskjold i silikon fra apoteket (ca 60 kr for en pakke med 2 stk) det funket bra for meg, etter et par uker med disse når sårene var grodd så ammet jeg uten problemer _uten_ skjold. :) ammet helt til han var ett år.

Lykke til!

Skrevet

for meg hjalp det å ha på albueskjell eller melkeoppsamlere på nipplene, sånn at de ikke tørket helt inn, og ingenting kom i kontakt med nipplene.

og smurte på brystvortekrem mellom amming

Skrevet

pass på å være ren på fingrene når du tar på puppene forresten, kjør antibac på apoteket (skjell og oppsamlere får oså kjøpt på apotek)

Skrevet

vi er mange som har opplevd dette her, ja!!

jeg måtte rett å slett slutte å amme en helg, for at alt skulle få gro i fred! ga mme, og begynte med skjold når jeg opptok amminga. håndmelka meg hele helga, (måtte opp om natta for å melkes i dusjen!!)

fikk beskjed av ammeveileder på hs om å ikke pumpe meg når jeg var sår.

brukte albueskjell, purelan (salve som hjelper deg å unngå skorpe på sårene) og melkeoppsamlere..

bruker fortsatt ammeskjold, men tenker å prøve meg uten snart!!

ammeveilederen anbefalte meg meleda siden skjold, de selges bla hos babyshop, og noen apotek, for de er lettere å avvenne babyen med!

Skrevet

Hadde samme problem, og jeg pumpet meg noen dager for at det skulle få litt fred.

Purelan og lufttørking etter hvert måltid funket for meg.. men det tar gjerne litt tid før de blir helt bra igjen, så ha tålmodighet.

Og forresten, pass på at babyen ikke henger i puppen, men har et ordentlig tak.

Skrevet

Hadde også samme problem! ...og jeg vet hvor VONDT det er!! Stakkar deg... Jeg klarte ikke amme på det ene brystet, så pumpet meg ei ukes tid.. Lufttørket masse og brukte ullfett på brystvortene...

Når sårene hadde grodd. begynte jeg å amme igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...