Gå til innhold

Hvordan lage sviskesaft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed av HS å gi gutten min på 2 1/2 mnd noen teskjeer sviskesaft istedenfor malt for han sliter med å få bæsjet. Hun sa jeg skulle koke svisker selv, men jeg glemte å spørre hvordan... Hvor mye svisker, hvor mye vann osv. Skal det koke lenge? Håper på rsake svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He he.. Til meg sa helsesøster:

"du tar bare litt svisker, også har du litt vann i en kaserolle. La det koke en stund. Så tar du bare å gir barnet litt. Du må bare prøve deg fram"

Ikke helt lett å bli klok på helsesøster nei. :)

Men jeg hadde en del svisker i en kaserolle og hadde så mye vann at det var rett over sviskene. Hadde lokk på. Lot det koke til sviskene mer eller mindre var gått i oppløsning. Smakte på saften for å kjenne at den ikke var alt for sterk. Så gav jeg et par teskjeer.

Kan man gi for mye sviskesaft foresten? Kan barnet bli dårli av det?

Skrevet

Skal vel ganske mye svisker til før man blir dårlig..., første tegn på for mye svisker er vel når det er avføring litt for ofte...og litt for bløtt?

Skrevet

Er sviskesaft noe man kan gi over tid? Barnet mitt har avføring bare en gang i uken og plages av dette. Kan man gi litt hver dag?? Noen som vet.

Skrevet

Du får kjøpt ferdig laget i butikken også (Nestle), om du vil ha det ferdig på glass.

Skrevet

Vi hadde store tarmproblemer fra ca 2,5 til 4 mnd:-) dvs barnet hadde det fint men da det på det lengste gikk 17 dager var mor ganske fortvilet. Lege og helsestasjon sa det samme, så lenge de får bare morsmelk er det ingen fare..de bruker det hele opp og restene kommer ut som urin..ikke vet jeg men på litt over to mnd bærset hun 4 ganger.

Ang sviskesaft: Jeg kokte opp 10-15 svisker i ca 2 dl vann, kokte i ca 20 min. Så silte jeg sviskekjøttet fra og ga avkoket. To ganger kom det samme dag. på denne måten er man sikker på at det ikke blir for sterkt for magen:-)

Skrevet

Anettemor:

Du lurte på om en kan gi det over tid. VET det ikke, men mener bestemt å ha lest en plass at voksne mennersker (og da gjelder det vel barn også) etter lang tid bruk av svisker blir avhengig av det. Altså at avføringen ikke blir naturlig myk etter hvert, men er avhengig av denne sviskesaften. Og da må en stadig ha mer og mer..... Så ville ikke brukt det til enhver tid. Men spør lege eller helsesøster du, så får du ett sikkert svar.

Skrevet

Takk for svar. Ja, da er det vel lurest å bare gi henne når det er gått noen dager siden siet hun hadde avføring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...