Gå til innhold

barnehage eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er så i tvil nå, lillemann har gått i bhg siden januar, 3 dager i uka. da leverer vi han 10 og henter han seinest 3. Han ser ut til å kose seg, men likevel har jeg en dårlig følelse og syntes kanskje han er litt vel liten... nå har jeg mammaperm igjen, lillesnuppa er 3 mnd, så jeg kan jo i teorien ha eldstemann hjemme også, vurderer det sterkt! i nærområdet finnes det åpen bhg som er åpen 3 dager i uka, visste ikke om det da vi søkte plass, ellers hadde jeg aldri søkt.

nå vurderer jeg sterkt å ta han ut av bhg og heller at vi går sammen i åpne bhg 3 dager i uka, men er redd det blir dumt for han? han er vel fortsatt så liten at han har vel ikke fått så nære venner i bhg han alt går i? han er 16 mnd nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt han ut av barnehagen og heller gått i åpen barnehage som du sier. Hadde ikke nølt et sekund på det!

Skrevet

Om han koser seg i barnhagen tror jeg at jeg hadde latt han være der. Event vurdert en mindre plass, du kan jo snakke med barnehagen om hva de synes. Men det viktigste, så lenge ahn trives i barnehagen, er vel hva du ønsker, det er jo et gode og kunnne vie eksklusiv tid til den minste også:-) Du har mange muligheter så da er det bare å sette seg ned og vurdere for og imot. lykke til.

Skrevet

Jeg hadde tatt han ut. Men så er jeg litt anti-barnehage da, hehehe...

Syns ikke så små unger har noe i barnehage å gjøre..når de er 3 er det annerledes..Har ingen tro på at så små unger får seg venner heller.. når de er 16 mnd er det mamma, pappa, mormor, søster/bror som teller...poenget mitt er at jeg tror de har like mye glede/selskap av deg/dere som barna i bhg. :-)

Skrevet

Ettersom han allerede har gått nen uker vill ajeg ikke ha tatt han ut.

Selv gikk eg i åpen barnehge fra snuppa var 11 mnd. og her vi bor syntes jeg det ikke var noe gåodt alternativ.

lokalen evar svært lite egnet.

Hun fikk palss i bhg. når hun var 14,5 mnd. og jeg så hvor forventningsfull hun var når hun skjønte at hun skulle i bhg.

Anbefaler deg i hvertfall og prøve ut åpen bhg. før du tar sønnen din helt ut av bhg. han går i nå.

Skrevet

Det kommer jo helt på hvordan han trives. Alle er forskjellige, noen er mer hjemmekjære og andre mere sosiale.

Skrevet

Syns du skal forsøke å ha han hjemme 1-2 uker først og se hvordan det går før du tar han ut av barnehagen. Det avhenger jo veldig av hvordan barna dine er, trenger de mye oppmerksomhet, sover de mye, underholder seg selv?

Jeg for min del ville aldri tatt ut sønnen min av barnehagen bare fordi jeg går hjemme med lillesøster nå. Sønnen min er 21 mnd, har gått i bhg siden han var 14 mnd. Sønnen min elsker barnehagen, løper inn hver dag og får virkelig lekt og hatt det gøy. Han er veldig aktiv og sosial. Syns det ville vært fryktelig synd å ta han ut av en barnehage der han trives så godt. Vi risikerer jo bare å ikke få den samme plassen når jeg skal tilbake i jobb, og ikke minst frykter jeg at han ikke vil være like glad for evt. ny barnehage om 8 mnd.

Jeg har hatt han hjemme noen dager med meg og lillesøster og det er tydelig at det blir litt kjedelig for han etterhvert. Vi har jo ikke samme mulighet for å gå ut. Og han må jo pent vente på tur når lillesøster skal ammes, skiftes, hjelpes til å sove osv. Når ettermiddagen kommer er vi alle tre ganske sure og slitne - lillesøster har ikke fått like mye kos og stell som vanlig (og ikke minst hjelp til soving), storebror har ikke fått lekt og utfoldet seg så mye han vil og mamma har ikke sittet stille et sekund eller gjort noe som helst av husarbeid og middagslaging.

Tror vi har unngått mye sjalusi ved å fortsette storebrors normale hverdag. Når pappan og storebror kommer hjem, har jeg mye overskudd til å være sammen med storebror og pappan kan ta seg av lillesøster. Fungerer supert for oss.

Så jeg ville hatt han i barnehagen. Du kan jo alltids ha han hjemme en dag innimellom, eller hente tidligere en dag.

Men alle barn og voksne er jo forskjellige og har forskjellige behov. Så lenge han koser seg i barnehagen syns jeg du skal la han fortsette:-) Det er virkelig ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for at barnet er i en barnehage og har det gøy:-)

Skrevet

Jeg ville ikke tatt han ut:)

Skrevet

Hvis det virker som om ha koser seg og personalet sier det samme ville jeg latt han fortsette. Kan jo la han få noen fridager innimellom istedenfor.

Og det noen over her hevder at så små barn ikke kan få venner er bare tull. Eldstegutten min begynte i barnehagen da han var 18 mnd. det gikk ikke lang tid før han og en annen javngammel gutt fant hverandre. Idag er de drøye 3 og de er bestevenner. De er ikke lenger på samme avdeling men de leker sammen daglig. Besøker hverandre på tvers av avdelingene og ute finner de alltid hverandre med en gang. Sønnen min omtaler denne gutten som bestevennen sin og begge snakker og har lenge snakket masse om hverandre hjemme...............

Skrevet

Jeg hadde definitivt latt han være i barnehage, er selv hjemme i permisjon med nr 2 her og har nr 1 full tid i barnehage. På den måten får jeg tid til både å hente meg inn igjen etter våkenetter (for dem er det mange av...), jeg får masse tid sammen med minsta, jeg rekker å trille turer for å komme meg i form igjen (og god form = mer overskudd).

De dagene jeg har begge hjemme så føler jeg veldig på at jeg ikke får fulgt opp noen av de godt nok, og jeg blir kjempesliten. Minsta her har hatt behov for mye trening pga skjevheter i rygg og nakke og jeg ville ikke ha fått så god tid til det med eldstemann hjemme (hun er forresten 22 mndr nå, så jeg har litt større avstand mellom mine enn deg).

Vi er superfornøyd med barnehagen og jeg er veldig positiv til barnehager - ser at snuppa mi stortrives der og hun utvikler kjempefint. Hun har veldig godt av å leke med andre barn (nå har jo du åpen barnehage i nærheten så du kan ivareta det behovet der) - og hun får gjøre ting som jeg neppe hadde kommet på - eller hatt overskudd/ork til å funnet på.

Men til syvende og sist - det er du som må avgjøre hva som er best for barna dine og deg.

Skrevet

Hvis du tror det er best for ditt barn å være hjemme, så gjør du det. Ikke la deg presse til noe annet.

Jeg er hjemme med mine, 1 og 3,5, og det går strålende.

Skrevet

Dette er jo noe dere selv må bestemme. Det er bare dere som vet hva som passer best for dere.

Men jeg vet at jeg ikke ville tatt den elste ut av barnehagen. Her er noen grunner til det:

* Du trenger litt tid til å være alene med babyen. Det blir mer ro for deg.Ettersom det bare er korte dager og ikke hver dag, synes jeg slett ikke du trenger å ha dårlig samvittighet. Vet om mange som har hatt eldstemann i barnehage fulltid mens de er hjemme i permisjon med nummer to. Mammaer trenger og litt hvile!

* Moro for eldstemann å leke med andre barn. Barn lærer mye i barnehagen. De har ikke vondt av å være der!

* Hvis du tar ham ut av barnehagen nå, vil det være en ledig plass til ham når permisjonen din er over??? I Oslo hvor jeg bor er det neppe noen som har råd til å si nei til en barnehageplass, for du kan aldri være sikker på at det står en ledig plass til deg når du trenger det senere.

Skrevet

tusen takk for innspill:)

har bestemt meg for å ta han ut av bhg, siste dag blir på mandag:)

vi er ikke helt fornøyde med bhg heller, og det virker ikke som han har knytta seg noe spesiellt til noen der, så tror det skal gå greit:)

kommer nok til å bli slitsomt for meg, men det viktigste er at jeg føler jeg gjør det som er best for han. siden jeg har en mann som jobber skift så er han ofte hjemme på formiddagen, så da blir ikke lillesøster satt i skyggen heller:)

jeg er veldig for at han skal få leke med andre barn, så vi kommer til å gå i åpen bhg 3 dager i uka+ småbarnstreff 1 dag i uka, tror det blir en bra løsning for oss:)

Skrevet

jeg er ikke helt enig med deg nesly, i at småbrna ikke blir venner! jeg har selv jobbet på småbarnsvdeling, og der så jeg mange eksempler på at de har nære vennskap selvom de er små!

sønnen min er 15mnd og han har blitt veldig kompis med en annen gutt i barnehagen. dem sitter sammen å babler sammen og ler så dem brekker seg, kjempesøte vettu! og når jeg kommer in til han på morgenen og sier at vi skal i barnehagen så spretter han opp å sier navnet til "kompisen" sin med en gang....

så synes faktisk at du undervurderer småbarna veldig når du sier at:

Syns ikke så små unger har noe i barnehage å gjøre..når de er 3 er det annerledes..Har ingen tro på at så små unger får seg venner heller.. når de er 16 mnd er det mamma, pappa, mormor, søster/bror som teller...poenget mitt er at jeg tror de har like mye glede/selskap av deg/dere som barna i bhg. :-)

Skrevet

Jeg hadde først prøvd i en periode å ha ham hjemme på fulltid. Og prøv ut hvorvidt dere trives i Åpen barnehage. Fungerer det greit for alle i familien i prøveperioden, så hadde jeg ikke nølt med å ta ham ut av barnehagen.

Skrevet

Høres ut som om du har gjort et godt valg som passer for dere! Barnehage er kjempefint for ettåringer når begge foreldrene jobber, men å si at barnehage kun for barnets skyld nærmest er en nødvendighet for barn i den alderen er vel rimelig søkt, ikke sant? Ja til ulike løsninger for ulike familier!

Selv har jeg ikke hatt barn under tre år i barnehage, men det er fordi det er slik vi har valgt det. Det betyr jo bl.a. at vi har måttet leve på en inntekt i perioder, og det krever jo veldig bevisste valg. Alle har jo ikke muligheten til det, heller, men forbausende mange kan velge mer enn de tror! Det krever litt ekstra av foreldrene i forhold til å tilrettelegge for lek med andre barn osv, men din plan med småbarnstreff og åpen bhg høres ut som en fin ordnng. Lykke til og nyyyyt denne tiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...