Gå til innhold

Noen her som har litt peil på rygg (problemer)? Heeelt utenom tema..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med rygg, nakke og skuldre (gjort det i 7 år). Har ikke funnet ut hva det er. Men så kom jeg på at når jeg skulle ha epidural, så sa hun som satt den at hu visste ikke om hun fikk den på plass, for jeg var så "trang" i ryggen. Hun måtte prøve 4 ganger mens jeg lå, å 4 ganger mens jeg satt før den var på plass.

Noen som vet om det kan være årsak til ryggproblemer (at det er "trangt" i ryggen)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At det er trangt å sette epidural viser kun at det er trangt mellom de bentaggene som stikker ut bak selve ryggvirvelen. Det kan det være hvis du har en økt lordose i korsryggen, dvs økt svai i korsryggen. Det er ikke dermed sagt at man skal ha problemer. Det er mange normale varianter. Men hvis du har økt svai i forhold til din normal, kan det føre til muskel spenninger, låsninger i korsrygg, og evt. kompensasjons spenninger høyere opp i ryggen slik som mellom skulderbladene (og gi problemer til skuldrene) og opp til nakken (som kan gi spenningshodepine). Kan være greit å ta seg en liten tur til en kiropraktor kanskje? Bare for sikkerhetsskyld hvertfall.

Skrevet

Hehe du beskrev problemene mine omtrent nøyaktig! Er du kiropraktor eller noe? Hos meg startet det i nakken (stiv med spenningshodepine, nakken henger seg opp osv.). Begynte å få ryggproblemer (mellomskulderbladene) når jeg startet å jobbe (nesten 4 år senere), tror jobben utløste det. Nåklarer jeg nesten ikke stå oppreist i lengere perioder. Sliter med å finne jobb.

Har vært hos kiropraktor, han sa jeg hadde mye svai i korsryggen. Men var der mange ganger uten at det hjalp, så gikk over til naprapat. Hun jobbet mye med skuldrene, så heller ikke der fikk jeg noe hjelp med selve ryggen. Selv om jeg er stiv i nakken, så er ikke det hovedproblemet nå. Så nå vet jeg ikke hva mer jeg skal prøve. Har fått satt opp et program på treningsstudioet (med en annen naprapat). Hun syns jeg er veldig stvi i korsryggen.

Tenkte å prøve de nye skoene (de med rund såle). Noen erfaring?

Tusen takk for svar=)

Skrevet

Det finnes mange forskjellig kiropraktorer, naprapater o.l. Det kan være vanskelig å finne en som er god på akkurat det du trenger. Jeg hadde nok kanskje prøvd å oppsøke en annen kiropraktor. Det er de som behandler slike problem oftest. Ikke gi opp hvertfall, det er ikke noe å leve med slike problemer, og det er jo også en mulighet for at det kan bli verre.

Jeg bruker de nye skoene (MBT), og synes de er kjempegode. Men det e ren tilvenningsfase man må gjennom. Noen merker ingenting til det, mens noen kan merke at problemer de allerede har blir litt kranglete før det blir bedre. De er veldig bra på bedre kroppsholdning og å styrke stabiliserende muskulatur, noe som er veldig viktig. Men selvom de er veldig bra, så er det ingen mirakelkur.

Men det er viktig å ta tak i et eventuelt underliggende problem også. Hvor i landet bor du, så kanskje jeg vet om en kiropraktor eller lignende som jeg synes er bra hvertfall... som du ikke har prøvd enda.

Skrevet

Bor i vestfold.

Tusen takk for informative svar! =)

Skrevet

ta kontakt med en manuellterapaut (fysioterapaut som manipulerer/ knekker opp)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...