Gå til innhold

Disse barseltreffene...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe "alle" må gå på....?

Fikk inntrykk av helsesøster om at dette måtte jeg komme på ... men for min del så passer det svært dårlig! Og kvier meg nå til å ringe å si at jeg ikke kan komme på treff...

Drar dere alle på barseltreff????

Hva skjer på slike treff??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg drar ikke på barseltreff. vet nærmest ikke hva det er en gang, har bare hørt om det og ror jeg har sett en del tilfeller, gjerne på united bakeries på ccvest eller frogner og alle snur seg med de rene rosakledde ungene sine på fanget og stirrer fordi barnevognen min knirker sånn og lillemann har most gulerot i hårfestet og bak ørene.

hadde sånn barselgruppe med helsesøster men ingen av oss var vel særlig ivrige på å henge sammen så jeg hørte aldri noe fra dem.

Skrevet

Jeg var med i barselgruppe med min førstefødte. Husker jeg var ofte innmari sliten, og hadde mer lyst til å være hjemme-men følte jeg måtte være med. Opplevde veldig mye sammenligning, noe som gjorde meg veldig usikker på hva som var normalt, ikke normalt. Nå sier jeg ikke at alle barselgrupper er slik, men noen...Nå med nr.2 er jeg ikke med. Var med på et treff i regi av helsestasjonen, men følte ikke det passet meg. Er helt uproblematisk å ikke være med(vet heller ikke om det ble noe av det) Men d er klart noen ganger kan man bli kjent med kjekke folk da. Jeg var kansje bare uheldig :-)

Skrevet

En "må" gå på de treffene som er på helsestasjonen - gruppesamtalene med helsesøster, de er jo en del av oppfølgingen fra helsestasjonen. Hvis en ikke ønsker å delta i gruppe, eller ikke kan komme på den oppsatte tiden får en en ny time hos helsesøster.r

Men de treffene som er utenom er jo helt frivillige.

Skrevet

jeg er med i barselgruppe, men er ingen der jeg kommer til og ha noe serlig kontakt med.

Skrevet

Det var snakk om et slikt treff på helsesatsjonen med helsesøster til stede om noen skulle ha noen spm.. men tror ikke hun skulle ha noen foredrag om noe. Men være der i tilfelle noen lurte på noe.

Skrevet

Jeg har ikke vært med på barselgruppa med noen av mine barn, hverken på eller utenfor helsestasjon. Passet ikke for meg.

Skrevet

Eh JØLK.... du vet at du høres like fordomsfull ut som du tror barseltreffdamene er? Herregud. Det er jo bare en gjeng mødre som synes det er hyggelig å ha noen å prate med og som har babyer i samme alder. Både jeg og ungene hadde kjedet vettet av oss hvis vi ikke hadde hatt andre mødre og babyer å hilse på i blant. Selv om jeg så klart krepper håret deres og kler på dem lyserosa kjole og parfyme før hvert treff, hvis ikke liker jo ikke de andre mødrene oss.

Skrevet

Man må absolutt ikke delta på barseltreff, skjønner at noen synes det kan bli stressende osv. siden de gjerne treffes hver 14.dag. Man trenger ikke være med på alle da, man bestemmer jo selv.

For min egen del finner jeg treffene veldig hyggelig siden jeg er forholdsvis ny i byen og ikke har opparbeidet meg venner ennå. Jeg har funnet flere likesinnede i gruppen som jeg nå betrakter som venninner, og det er jo veeeeldig koselig =)

Klart det blir sammenligning og diskutering over hva den enkelte baby kan og ikke kan.. er jo babyene man diskuterer, det er jo bare naturlig. Synes man det virker konkurrerende må man tørre å si fra og heller fokusere på den sosiale biten.

Skrevet

Jeg er med på barseltreff og synes det er kjempekoselig. Vi er 5 damer og babyene våre er stort sett jevngamle. Tror de har satt vår gruppe i hop med tanke på alderen vår (3 av oss er 29, en er 30 og en er 38). Det var ingen tvang men et tilbud fra helsestasjonen på litt sosialt samvær. Første møtet var på hs der jordmor også var tilstede i 10 min, deretter var det opp til oss om vi ville møtes.

Vi møtes ca hver 14.dag hjemme hos en av oss, dette går på rundgang. Der vi drikker kaffe med noe til (vaffler, boller, kaker, kjeks alt etter hva man har lyst å lage til) mens vi skravler om alt mellom himmel og jord. Synes også det er flott å ha noen å diskutere baby med, her er alle interessert i hvrdan de andre på gruppa har det.

For meg var det litt tøft i begynnelsen da jeg har sosial angst, og når det blir folk jeg ikke kjenner siden før blir det vanskelig. Men etterhvert som tiden har gått trives jeg bare mer og mer. Kunne ikke vært foruten gruppa.

Her vi bor blir det også arrangert babysang en gang i uken for de som ønsker og 4 av oss møtes også der. Men ingen reagerer på at den siste ikke vil være med.

Hva er det som gjør at du ikke vil være med på en slik gruppe??? Det går jo an å møte opp første gangen og se hvordan det er...

Skrevet

vi går på cafe, går turer, går på babykino... hva som helst igrunn

greit å møte noen med barn på samme alder, utveksle erfaringer og gi/få råd.

møt opp på hs, det kan jo hende kjemien stemmer?

Skrevet

Vi har barseltreff hver onsdag og både jeg og mini storkoser oss. Det er kjempekoselige jenter alle sammen og vi har det veldig artig. Anbefaler ihvertfall å gå, og heller se an etterhvert...

Skrevet

Barseltreff er høyst frivillig og er ikke en del av noe "oppfølgingsprogram" fra helsestasjonens side, men et tilbud til de som kan ha glede i å treffe andre i samme situasjon.

Jeg har ikke deltatt, men kunne gjerne gjort det, ble bare ikke noe jeg prioriterte der og da.

Skrevet

vi var 9 stk som møttes på hs sammen med helsesøster og barnefysio, var der i to, tre timer, så sendte vi rundt en lapp, hvor vi skrev ned mail og tlf som ble kopiert og delt ut, så var det opp til oss dersom vi ville møtes igjen!

ca 5 av oss møtes, går på babybio, kafe eller bare triller en tur langs akerselva!

veldig greit tiltak, iallefall for oss som ikke har så mange venner med småbarn!

og vil man ikke være med, er det helt greit!

Skrevet

Det er jo bare for å møte andre i samme situasjon, og en mulighet for barnet ditt å treffe andre babyer.

Vi har en kjempefin barselgruppe som etterhvert har blitt utvidet med damer fra åpen barnehage osv.

Jeg er enig med helsesøsteren din i at det er viktig å komme seg ut og treffe andre, og at det er viktig for de små å møte jevngamle. Men dersom du "ordner" dette i egen regi (f.eks åpen barnehage, dib-treff osv) trenger du såklart ikke gå i regi av helsestasjonen også.

Jeg er i hvertfall veeeeldig glad jeg ble med i barselgruppe. Både jeg og mini har fått nye gode venner :-)

Skrevet

Det har ikke noe med at jeg ikke "vil" måte opp fordi jeg er asosial eller har noen form for angst...

Det har bare rett og slett med at :

1: Passer mor og fars hund som ikke kan være hjem alene... aldri lært seg dette!!:) da det har alltid vært noen hjemme helt til nå...

2: Ellers fordi formen min er elendig og ønsker å være hjemme å slappe av å bli kjent med lillegull...!

3:Og kjenner flere med småbarn fra før:)

Skrevet

Nei, det orker jeg rett og slett ikke.

Har jeg lyst å henge ute på kafe med noen så vil det bli mine gode venninner, ikke kvinner jeg ikke har annet til felles med enn at vi har hatt bruk for livmora:) Men skulle det dukke opp en potensiell venninne på barsel så hadde jo det vært hyggelig.

Skrevet

de som blir satt opp på helsestasjonen liker jeg dårlig. jeg er den yngste i min gruppe. følte meg rett og slett utenfor. de andre satt og pratet med hverandre og så bare rart på meg, selv om jeg prøvde å inkludere meg i samtalene. men vi er en gjeng som startet med treff på bim. og har fått god kontakt. vi har fortsatt treff og har det kjempegøy sammen.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Absolutt frivillig=)

Jeg har aldri fått noe tilbud om barselgruppe, men går på treff arrangert her på dib (begynte på bim) sammen med bobobaby over her. Kjempekoselig=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...