Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Mannen min har dårlig sædkvalitet, vi driver med ICSI, og egget fester seg, jeg tester positivt på graviditet --- og så går det galt. Svigermor hadde mange spontanaborter før hun lyktes i å bære ham fram, + at han var prematur, og legene har sagt at det nok er arvelig. Jeg tenker derfor at det kanskje kan være like greit å vurdere donor-sæd. Den tanken sitter langt inne hos mannen min, og skal vi vurdere det, må det nok iallefall være anonym donor. Og da melder tusen spørsmål seg: Kan man få det ved danske klinikker? Kan man velge giver, og etter hva slags kriterier? Blir det evt.plukket ut en som "passer" fysisk, eller hvordan gjøres det Hva slags erfaringer har folk med dette?
lubbeline Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Man kan få donor sæd ved danske klinikker ja:-).....Du kan søke på Nordica, og storkklinik, og diverse andre ...her står priser og mye annet...Du kan velge høyde, øyenfarge, hårfarge, og blodtype tror jeg...selv lar jeg dem i Danmark velge, mine kriterier er at donor ikke skal være så høy...og at han har produsert barn fra før:-)...men siden du har en mann, kan man jo velge noe som ligner ham i farge og høyde. Lykke til:-)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Leit at dere sliter med å få det til på egenhånd. Såvidt jeg vet kan par (mann og kvinne i ektenskapelig forhold) få hjelp med lovlig donorsæd i Norge (?) Kriteriene for denne type hjelp i Norge kjenner jeg ikke til - dere har muligens undersøkt mulighetene dere har her til lands. Danmark kan absolutt hjelpe. Kort eller ingen ventetid også. Man kan be om anonym donor utifra, høyde, vekt, hårfarge og øynefarge. Donorene har til felles at de er unge og friske - god kvalitet på sperm. Dere kan lese mer på sidene til www.nordica.org som er en av Fertilitetsklinikkene som drives av leger. Det finnes flere også. Klinikker som er drevet av jordmødre (feks Storkklinikken) tilbyr i tillegg åpen donor. Dvs. barnet har rett til å oppsøke donor ved fyllte 18, men donor har ingen forpliktelser som far verken før eller senere (anbefales sjeldent). Men for dere er det kanskje ikke så aktuelt likevel med åpen donor, en far er jo allerede der selv om ikke biologisk hvis dere går for donor Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 *Til din info* Dere kan også henvises til Riksen eller Haugesund for prøving i Norge. De går utifra kjennetegn ved deg og mannen og velger den donoren som er mest lik han i hårfarge/øyenfarge/lengde og vekt. Jeg og mannen har gjennomført to insemineringer på Riksen og er igang med 3. forsøk nå. Men vi er helt ok med at barnet kan evt finne ut hvem donor er når h*n er fylt 18.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Tror nok jeg ville valgt Danmark fremfor her hjemme. Her i Norge er det ikke lov med anonym donor, og det er jo litt kjipt når ungen blir 18 da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå