Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kom ENDELIG gjennom til NAV etter å ha prøvd i mange dager.

Jeg har forstått det som at det lønner seg økonomisk å ta 100%lønn i 44 uker. Derfor tenkte jeg at jeg skulle gjøre det og heller spare slik at jeg kan ha ulønnet permisjon etterpå. Men hun på NAV var veldig utydlig og ville ikke si at det lønte seg økonomisk,bare at dette måtte jeg avgjøre osv...hallo,vet jo det,men vil jo bare være sikker på at det lønner seg.skal jo være hjemme like lenge som ved 80% bare at ejg skal spare gjennom året!!

Et annet spørsmål: hvis jeg tar 100% permisjon,og deretter 2 mnd ulønnet permisjon (er arbeidsledig da,ettersom vikarietet mitt går ut iløpet av permisjonen) hvis vi ønsker at far skal ta foreldrekvoten etter mine 2 mnd.uten lønn,må han da søke om utsettelse av fedrekvoten?(Ettersom han ikke tar den direkte etter min registrerte permisjon)

Håper dere skjønte hva jeg mente

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136993597-forvirret-etter-samtale-med-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrepenger må tas ut sammenhengende fra det tidspunkt uttaket starter, se likevel § 14-11.

Uttak av foreldrepenger kan utsettes

a) når den som mottar foreldrepenger har lovbestemt ferie,

B) når den som mottar foreldrepenger er i inntektsgivende arbeid på heltid,

c) dersom stønadsmottakeren på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon,

d) dersom barnet er innlagt i helseinstitusjon.

Så i deres tilfelle kan ikke far ta ut fedrekvoten etter at du har tatt 2 mnd ulønnet permisjon.

Dere vil ikke ta permisjonen samtidig da?

At han tar fedrekvoten når din permisjon slutter og du er i ulønnet permisjon?

huff,er det virkelig sant? det er jo helt teit! men hvordan kan de da si at fedrekvoten må taes innen 3 år?? har forstått det som at det er endel som velgeer å ta 100%lønn og deretter ulønnet,da må alle ha ulønnet samtidig som pappan har perm da...hadde ikke tenkt det pga vi må strekke perm lengst mulig for at barnet ska være så gammelt som mulig når det begynner i barnehagen,og b.hage plasser er jo ofte fra høsten og permisjonen vår går ut på våren. Da må vi vel ta 80% da...

Annonse

HI her. skrev en mail til NAV,fikk svar idag om at jeg kan ta ulønnet permisjon først og far kan ta fedrekvote etter det så lenge han sender inn bekreftelse på at han er i 100%jobb i de 2 mnd. Så da kan man jo faktisk gjøre det sånn:-)

Litt ekkelt å stole på at bare 1 person har sagt det når så mange tror noe annet,men jeg burde jo kunne stole på det...

Det må du regne på. Du får jo være like lenge hjemme om du tar 54 uker med 80% lønn eller 44 med 100% +10 uker ulønnet...

For min del får jeg utbetalt 7000 kr mer ved å ta 100% i tillegg til at pappan også får 100% lænn under sin permisjon da. Jeg tenker at det kommer helt ann på om man tror man greier å spare litt fra hver mnd.eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...