Gå til innhold

Har kjøpt en svinestek som ligger i en hyssingstrømpe, hvordan tilbereder jeg den. Koker man den eller skal den stekes skal strømpa være på. Håper noen kan svare kjempefort.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville stekt den i ovnen med strømpe på. Ha et steketermometer i så du vet når den er ferdig. Husker ikke hva slags temperatur den skal ha når den er ferdig, men gå inn på www.matprat.no så finner du helt sikkert svar. Lykke til!

Hei

Du må svi den i panne før du putter den i ovnen. Ellers siver all kjøttsaften ut. Putt steketermometer inn i enden, helt til bånn. Stek på 175 gr til termometer viser mellom 70 og 75 grader. da er den rosa tror jeg. Gjelder i hvertfall oksestek.

Lykke til.

Jepp :-).

Favoritten min er lammestek med hvitløk og potetbåter eller fløtegratinerte poteter. Mmmmmmmmmm. Men så skal jeg jo ikke spise rosastekt kjøtt nå da. Lurer på om jeg ikke må gjøre et unntak i påsken :-)

Annonse

stek med strømpa på, gjerne i en stekepose, så blir den saftigere.

stapp gjerne noen løkringer og gulrotskiver oppi,som gir god smak. og gni steken godt inn med salt og pepper. når du syns du har tatt på rikelig, så ta litt til....den trenger endel krydder;)))

når du bruker pose bevarer du mer av kraften som gir grunnlag for deilig saus. jevn med maisenna, juks litt med sukkerkulør og bruk en skvett fløte.....evt spe med litt mere vann om den er sterk.

Tek med strømpen på smør den inn med pepper og olje ha den i langpanne med litt vann en gulerot og en løk,trenger ikke skrelle grønnsakene eller dele dem du trenger heller ikke steke steken på stekepannen..

Ha steketermometer i og stek den på 180 grader til termometere vieser170 grader ha ovenen på grill og stek til termometere viser 180 grader (dette går relativt fort)

Man regner ca en timer steketid per kg kjøtt...

Bruk skyet i pannen til å spe ut sausen du lager (om det er ferdig saus så bytt ut vann på "oppskriften" )med skyet i lang pannen

server med surkål og gjerne rosenkål og poteter (anbefaler mandelpoteter men de er litt dyre)

God middager

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...