Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 jeg har ei jente på 5 uker. har lyst til å gå over til mme, da jeg har veldig vondt i puppene, og hun er så stressa og urolig når hun skal få pupp, kaster bare på hodet og hyler. ligger på puppen i et par sekunder, også slipper hun opp. også på n igjen, hun ligger der i noen sekunder og slipper igjen. har prøvd å gi henne flaske, og det går som en drøm, hun slipper den nesten ikke engang! hva har dere ville gjort???
Mamma Mirabell Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Jeg ville ha holdt ut litt til. Lillemann her tulla leeeenge med puppen men etter noen mnd gikk det som en drøm og da var jeg veldig glad for at jeg strevde meg igjenom det..
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 høres ut som et skikkelig stress!! så jeg hadde slutta... var stress når jeg amma også, så da blei det flaskebarn her. og ting var såå mye enklere når jeg slutta! denne tiden skal ikke være stress, den skal være kos! tror nok det er ganske stress for den lille også sånn som dere holder på nå.. lykke til
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Gir flaske selv jeg etter 4 mnd med amming. Tenkte mange ganger på å slutte før men var rett og slett for sta, dette angrer jeg litt på i dag. Gutten spiste minst annenhver time i 3mnd og jeg hadde 0 energi til noe annet. Når det er sagt vil jeg ikke anbefale deg å slutte med ammingen sånn med en gang. Hvis dette ødelegger hverdagen deres så er det ingen skam å gi seg, men hva med å ligge i senga å amme? Da var pjokken her mye roligere. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 takk for svar! synes det er så mye negativt sagt rundt det å velge å gå over til flaske og mme...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 mini her vill heller ikke ha pupp så pumpar o ger flaske har det mycket bättre efter att vi slutade pressa på med ammning. ger mm så ofta som möjligt men har slutat pumpa på nätterna o ger mme då.
Snuppa_00:13 og Gutt_16:28 Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 amming er ikke lett og jeg hadde kjempe vondt og amming kunne ta 1,5 time til å begynne med. Men hold ut, du blir kjempe glad for det etter på. Kjøp purelan salve på apoteket og smør etter hver amming, puppene blir fine etter kort tid. Nå tar amming 10 min og det er deilig spesielt om natta
Kjukka Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Bare pump deg og gi flaske i en overgangsperiode du... jeg holdt også på med den amminga i 5 uker, men hun ville ikke ta puppen. Så gikk jeg over til å pumpe meg, og gi litt mme i tillegg. Nå er hun 4 mnd. og jeg gir bare mme. Blir folk av unger som får mme også... Jeg selv er oppfostra på kumelk...
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 Hvis du har lyst til å gå over til flaske så må du gjerne gjøre det, det er ikke vi på dib som bestemmer dette. Og du er ikke noen mindre god mor enn noen av oss andre om du velger å fortsett å amme eller gå over til flaske:) Men mange andre her så syns jeg også det var mye lettere å amme når jeg først kom meg igjennom den verste perioden. Vesla her fikk litt begge deler for jeg hadde ikke nok i starten til henne. Det er sååååå mye mindre arbeid med flasker og koking når ammingen hadde kommet seg sånn som den skal. Lykke til vidre:)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #10 Skrevet 28. februar 2008 spiser hun bedre når hun er trett? altså om natten eller like etter at hun er våknet? Jeg ville holdt ut litt til, for så lenge du har nok melk til henne så er jo mm bedre og mer praktisk enn mme. Spør ammehjelpen eller på HS om tips og råd til hvordan dere skal løse ammesituasjonen best mulig. I verste tilfelle kan du jo pumpe og gi på flaske, da får hun fortsatt mm. Jeg har hatt både flaskebarn og ammebarn. Ammebarnet var mye mer lettvint. Det negative med mme er alt flaskestyret. Koking av flasker og stress hver gang en skal finne frem mat. Det er også mye dyrere, mme koster tross alt litt gjennom en hel "sesong". Hvis jeg var usikker på om hun var sulten måtte jeg blande og varme mme bare for å se om det var det hun ville ha liksom. Ved ammebarnet var det bare å prøve litt med puppen, enkelt og greit. Smertene i puppen kan jo være så mangt. Er du sår? Eller er det sopp, trøske, reyunalds etc? kommer ikke melka med en gang? Er det derfor hun kaver sånn? I såfall kan du pumpe noen få minutter før du legger henne til slik at melka er "klar" ¨når hun begynner å suge. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #11 Skrevet 28. februar 2008 Jeg pumper og gir morsmelk på flaske:) Ikke mme. Håper det ordner seg:)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #12 Skrevet 28. februar 2008 Det er ingen skam og gi seg hvis det ikke fungerer! MME er et utmerket alternativ. Men jeg vil bare anbefale deg å søke hjelp for å få til ammingen før du gir opp hvis du ikke har gjort det allerede, for det kan være en enkel løsning på problemet. (Men er det ingen enkel løsning synes jeg du skal gi deg, for det hender at det bare ikke går.) Jeg har god erfaring med ammepoliklinikken på sykehuset/barselavdelingen, og veldig dårlig erfaring med ammehjelpen og ammebistand på helsestasjon. Men det viktigste er at barnet blir mett og du ikke sliter deg ut, så hvis det ikke fungerer er mme flott, da vet du at barnet blir mett og fornøyd. Hilsen Lykkelig MME mamma med friske glade barn
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #13 Skrevet 28. februar 2008 Jeg ser det er mange som anbefaler pumping her, og det kan være veldig slitsomt, så bare gjør det hvis melken kommer lett og greit, fullpumping er dødsstress og slitsomt hvis melken kommer sakte ut! Jeg brukte 5-6 timer om dagen på det i 4 måneder og angrer vanvittig, det var det ikke verdt! Det er mye kosetid med barnet tapt bare for å gi mm for enhver pris. Så viktig er ikke mm!
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #14 Skrevet 28. februar 2008 Jeg ville ha gått over til flaske, men god samvitighet:o))) Jenta di kommer til å få det like bra med flaske, tro meg:o)
En til! Skrevet 28. februar 2008 #15 Skrevet 28. februar 2008 Velg det som er best for deg, men vit at det er et sabla strev med MME óg. I tillegg er det utrolig upraktisk. Jeg var nødt til å gi MME etter bare fire uker (hadde ikke noe valg), og det går mye tid med til å vaske og koke flasker. I tillegg blir det ofte mer gulping. Alt må planlegges til minste detalj (man kan ikke lenger gi mat hvor som helst og når som helst). Hadde jeg vært deg, ville jeg pumpet meg og gitt MM på kopp eller flaske et par dager sånn at brystvortene får gro. Helsestasjonene leier ofte ut elektriske pumper (det går ikke med manuell pumpe i lengden). Det er absolutt fordeler med MME óg, det er ikke det jeg sier, men det er jo synd om du skulle angre - og da ha mistet melken. Jeg mistet melken helt etter to-tre uker med fullpumping. Synes det er trist å ikke kunne amme, men kan man ikke så kan man ikke.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #16 Skrevet 28. februar 2008 Jeg synest ikke det er mye strev med å gi flaske, tvert imot faktisk! Og synes det veldig praktisk å jeg faktisk:o)) Veldig greit og enkelt å vite når barnet skal ha mat og man vet til enhver tid at barnet får nok mat, veldig kjekt:o) I tillegg så sover barna oftere mere om natten når de får mme pga de er skikkelige mette. Så ikke bry deg om skremselspropagandaen, alt ordner seg:o)
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #17 Skrevet 28. februar 2008 Eg syns du skal gjere det du tenker er best. Om du har veldig LYST til å amme, så prøver du ei stund til. Om du blir stressa, oppkava, sliten og oppgitt av å prøve, så begynner du med flaske. Det viktigste er at ungen får mat, og har en mamma som har energi og overskudd til å ta seg av ho.
En til! Skrevet 28. februar 2008 #18 Skrevet 28. februar 2008 Helt enig med deg, Vuggi Vuggi, det er fordeler med MME óg (som jeg skrev), men jeg ville bare formidle at jeg synes det er overraskende mye arbeid med flaskene, men det er min mening. Mener absolutt ikke å fare med skremselspropaganda, vil bare oppfordre til å tenke godt igjen valget man tar, for ikke å angre siden. Det viktigste er at barnet får næring og mor har det bra - uansett.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #19 Skrevet 28. februar 2008 Jeg ville sluttet og begynt med flaske...fordi til meg skal måltidene være kos og ikke noen man gruer seg til! Du kunne kanskje pumpet litt i starten så ikke melka får en brå stopp... så gitt det på flaske så gradvis gått over till mme... Skatten hjemme her lever på mme, og hun legger godt på seg og virker blid og glad:) Synes heller ikke det er SÅ stress med flasker... hver kveld vasker vi, koker og så koker vi vann og heller over i flaskene så de er bare å ta i bruk når lisjmor vil ha mat. Varmer da flaska i micron, så tar vi oppi riktig mengde mme og vips... alt klart... bruker 1 min på kjøkkenet for dette!! Brukte lengre tid på å få opp genseren og ned bhen og finne god stilling, snu babyen osv... når det var amming... Ønsker deg lykke til uansett hva du velger:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå