Gå til innhold

Et sp.mål utenom tema----ang utdanning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg f ex vil ta en ny utdanning (yrkesutdanning) og har gått 3 år allmenn fag för, kan jeg slippe enkelte fag når jeg tar den nye utdanninga?

Noen som vet litt mer om dette?? Setter pris på svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger kun å ta studieretningsfagene, så søker du bare om fritak fra realfagene.

Skrevet

Nei, du slipper ikke enkeltfag selv om du har allmennefag. På høyrskole/universitet må man ha generell studiekompetanse(fullført og bestått 3 årig allmennefag evt tilsvarende) for å komme inn, eventuelt realkompetanse.

Fagene på høyrer utdannelse er helt noe annet enn dem man har på videregåande.

Jeg vet ikke hva som gjelder om du f.eks vil ta hjelpepleier utdannelse, da kan det hende du slipper en del fag.

Om du f.eks vil bli elektriker og vil begynne på videregående på nytt, da slipper du nok å ta de fagene som elektro og allmennefag har felles.

Vet ikke om du ble klokere av dette... Uansett så kan du ta kontakt med Opplæringskontoret eller en studieveileder i den kommunen du bor, de kan nok hjelpe deg.

Lykke til med nyt yrkesvalg:-)

Skrevet

Det er faktisk hjelpepleier jeg tenker på :)

Tenker ikke på högskole/universitet utdanning men på videregående nivå, yrkesutdanning... :)

HI

Skrevet

Siden du sa yrkesutdanning regnet jeg nesten med at det var vgs nivå, og da er det slik jeg sa over her... Har gjort akkurat det samme selv, så det er ikke noe tvil. Har du eksamen i et fag, trenger du ikke ta eksamen på nytt... med mindre du vil forbedre karakteren da! By the way... om du skal ta hjelpepl. må du kjappe deg. Hjelpepl og omsorgsarb. er slått sammen til helsearbeider, hvor du bla må være lærling. Tror egentlig det er for sent.. men skyndt deg å sjekk det ut! Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...