Gå til innhold

Erfaringer med PCOS og IVF hos Hausken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det finnes noen med PCOS her inne som har fått behandling hos Hausken? Jeg har nettopp fått konstatert PCOS og hører til ved sykehuset i Haugesund. Har hatt ett IVF-forsøk samt fryseforsøk. Ble gravid ved det siste, men mistet (MA). Derfor lurer jeg sterkt på om hvordan andre med PCOS har blitt behandlet?

Jeg fulgte vanlig langt regime med nesespray, puregon-sprøyter og progestan. Har hørt at Hausken ofte anbefaler å gå på p-piller i forkant av forsøk. Lurer også på om han har noe annet lurt å komme med i forhold til PCOS og IVF..... Føler jeg får god behandling ved sykehuset, men det blir litt samlebånd. Savner noe mer spesifikt behandlingsopplegg.

Noen som har erfaringer? Setter STOR pris på svar!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann:)

jeg har vært til samtale 14. februar hos Hausken. Han konstaterte PCOS på meg, noe som jeg har hatt sterk mistanke om at jeg har hatt. Jeg har hørt til Tromsø tidligere. 1 avbrutt forsøk, og et fullgått der jeg mistet tidlig. Jeg (eller vi..) følte også at det var et samlebånd, og lite individuell behandling.

Når min tante skulle ha forsøk, fant jeg klinikk til henne. Og det ble Hausken. Nå sitter hun med en jente og gutt i armene:)

Jon Hausken er legen, og jeg forklarte han hvilke opplegg jeg hadde hatt på Tromsø. Han ble faktisk helt overrasket over at de ikke hadde kjørt et annet opplegg. Han sa bl.a. at jeg hadde hatt flaks om jeg kunne bært fram et barn på deres behandling/opplegg..

Så nå begynner jeg på p-piller ved neste mensturasjon, og metaformin. Og forsøket skal jeg ha til sommeren.

Følte med en gang at han hadde kontrollen, og viste godt hva han gjorde. Forklarte hvorfor jeg måtte gå på disse "medisinene" i forkant, og hvilke opplegg jeg kom til å få under og etter forsøket.

for å si det sånn, jeg angrer på en måte at jeg har brukt tid og ork på å være i Tromsø. Selv om de også selvfølgelig klarer å gjøre andre gravide. Men når det er litt mer spesielle tilfeller så tror jeg de sliter med det.

Go for it, ingen grunn til å lure. Tror mange ganger det er lurt å føle magefølelsen, noe som jeg gjorde. Og nå gleder jeg meg bare til sommern;)

Det koster 1000,- for undersøkelsen. Så du kan jo uansett bare dra dit å høre hva han har å si..

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar!! Tankevekkende det du skriver.... Har du mange symptomer på PCOS? Jeg har PCOS-follikler samt lange sykluser. Ellers ingen andre symptomer....

Hva sa han i forhold til det å bruke p-piller i forkant? Hvorfor er det viktig? Og hadde du også samme regime som meg i Tromsø?

Ble mange spørsmål her..., men lurer på så mye;)

Tror kanskje vi går for Hausken dersom dette forsøket også mislykkes....

Skrevet

Ville anbefale deg Hausken. Han mente jeg hadde pco, noe som andre gyn har foreslått tidligere. Da vi hadde forsøk i Danmark, brukte jeg puregon. Vi hadde 8 forsøk der, hvor 4ble avbrutt da det ikke var noen utvikling. De gangene det ble uttak, var det 1 egg hver gang. Tenkte på eggdonasjon og lurte på om jeg ikke klarte å produsere egg selv.

Så dro vi til Hausken. Begynte på metformin og gikk på p-piller i 3mnd. Så på spray og både puregon og menopur. Fikk ut 10egg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ble ikke gravid, men ble gravid på egenhånd senere, men endte med en sa. Så noe nytte på Hausken ha hatt.

Han sa det er veldig gunstig med p-piller. Da blir det rensket opp inni der, og alle gamle egg forsvinner. Blir da "rent" og bedre miljø til en ny stimulering. Er mange fra utlandet som kommer til Hausken også! Både fra Danmark og England mfl.

Jeg skal begynne på mitt 2 p-pille brett nå og starter med spray igjen 21mars. Skal ha likt opplegg som sist, da dette var veldig gunstig for meg. Hausken synes også det var veldig rart at jeg hadde så mange forsøk i Danmark uten at de gjorde andre endringer enn å endre på dosen puregon........ Så jeg er glad vi ikke ga oss etter alle forsøkene i Danmark, men dro til han. Vi har 2 forsøk til nå, og skal lykkes. Ellers blir det ikke mer ivf. Kan ikke proppe kroppen med mer hormoner nå,hehe. Lykke til!

Skrevet

Takk takk for svar igjen! Høres positivt ut med Hausken ja! Bare synd det er så dyrt.... Tenker å høre med legen ved sykehuset om det ikke kan være lurt å vurdere metformin og evt.p-piller i forkant. Må ofte ta litt tak selv tror jeg.....

Lykke til med ditt forsøk!! Håper virkelig dere lykkes etter alle forsøkene!!

Skrevet

Hei, hei.

"Limer" inn et svar som jeg skrev tidigere + jeg har forandret litt:

Jeg sitter her med stor mage og er i uke 30:-) Vi har hatt mange forsøk offentlig før vi valgte en siste runde hos Hausken. Har fått konstatert PCOS etter mange år med kun de samme symptomene som du skriver. Kanskje derfor at det er vanskelig å oppdage. Hadde opplegg som lignet deres med p-piller og metformin. Ble ikke gravid på 1. forsøk, MEN ble gravid ved naturmetoden i ventetiden før jeg skulle sette inn frøsne egg. I denne perioden gikk jeg bare på metformin (ca 2 mnd). Skal legge til at jeg ikke har brukt prevensjon på 12 år, så dette var virkelig en stor bombe!

Har en sønn som snart blir 7 år, han fikk vi etter første frysforsøk etter første ordinære forsøk.

Var veldig nervøs i starten av svangerskapet pga tidligere aborter, og hadde da kontakt med Hausken selv om babyen ikke var "deres" produkt. Han anbefalte medisiner som jeg skulle bruke.(progesan piller, metformin og klexane blodfortynnende sprøyter) De er helt topp!

Ønsker deg lykke til:

Lykke til!

Skrevet

Jeg har faktisk ikke så mye symptomer på PCOS. Han sa at jeg var av den "tynne" typen(har kanskje 5 kg for mye..), har litt kviser og evt litt økt hårvekst(litt usikker der, men synes jeg har litt under navlen som jeg napper bort:)), men beskjedent av alt dette. Så ikke noe typisk utseende av det. Syklusene mine har også vært unormale, utenom det siste året. Men nå er de blitt unormale igjen.. Har også mange follikler, det så jeg selv på UL.

P-piller i forkant gjør at hormonnivået stabiliserer seg litt mer(mener jeg han sa).

Har hatt likt regime som deg når jeg var i Tromsø. Første forsøket brukte jeg Puregon, andre forsøket brukte jeg en annen medisin(begynner på M... husker ikke hva det het). men siste forsøk gikk jeg på sprøyter i 19 dager, for at de ville være forsiktige med medisineringen siden jeg ble overstimulert ved 1. forsøk.

Gå for Hausken, man merker VELDIG forskjell.. Men håper uansett at dere lykkes nå;) Er du fra Haugesund?

Skrevet

Hei!

Ville bare si at jeg har vært på sykehuset i Hgsd og hatt tre mislykkede forsøk. Siste gangen gikk jeg på p-piller i 2 mnd men ikke posistivt resultat. Så dette med p-piller er noe de gjøri det offentlige og. Så du kan jo nevne det for de, oghøre om de er enige. En må passe på lit selv har jeg erfart.

Uansett, lykke til

Skrevet

Hei!

Jeg har PCOS (ikke overvektig, men litt ekstra hår her og der, og mensen ca. 3 ganger i året) og mannen med dårlig kvalitet, så vi har hatt ICSI på sykehuset i Haugesund. Første forsøk gikk jeg nesten 3 uker på nesespray og 9 dager på Puregon (dose:100-125). Da ble jeg overstimulert og forsøk avbrutt. Så begynte jeg rett på p-piller da mensen kom. Gikk på det i drøye 2 mnd. uten mensen imellom. Neste forsøk var da, på 5. mens dag, rett på puregon sprøyter, begynte med kun 75ie, økte til 100 og 125. Sprøytet i 11 dager, fikk ut 13 egg. 5 perfekt befruktet, ett satt inn og 4 på frys. Og nå er jeg GRAVID. Det opplegget funket iallfall VELDIG bra for meg :o)

Lykke til!

Skrevet

Fordi vi alle er så forskjellige, fungerer medisineringen ulikt for oss alle. Det Hausken er flink på, er å finne det som er riktig for akkurat DEG. Her inne hører vi om hva alle andre gjør, så foreslår vi det hos vår lege. Men ikke alltid dette er så gunstig for oss alikevel. Da vi var i Danmark, hadde jeg lest her inne om at det var så bra med kort regime. Jeg nevnte det for legen i Danmark og han sa jeg kunne prøve det. Noe Hausken sier i etterkant er noe som overhodet ikke passer for meg... Så jeg ville heller ha valgt en lege du stoler på kan gi de riktige anbefalinger til deg:o) Om det er i Porsgrunn, Haugesund, Tromsø, Trondheim eller andre steder. Her inne blir det mye synsing og ingen vet hva som er bra for akkurat deg og din historikk. Det er mange ting som spiller inn. Og det er stor forskjell på PCOS og PCO. En trenger ikke å oppfylle alle kriteriene for å ha noen av delene. En kan like gjerne være tynn som tykk.

I Danmark hadde jeg feks 75IE puregon som senere ble økt. Pga fare for overstimulering. På Hausken hadde jeg 150IE puregon og 150IE Menopur. Så en klart høyere dose enn tidliger, og ingen fare for overstimulering.

Håper vi får høre enda flere solskinnshistorier om graviditeter! Det hjelper!

Klem og lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...