Gå til innhold

Jeg har så vondt i puppen når jeg ammer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt det en mnd. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive smerten, men det gjør fryktelig vondt i brystvorta når gutten min begynner å suge. Det går over etter hvert, men det kan være litt vondt ellers også. Av og til blir vorta hvit helt ytterst på tuppen, gjerne etter at jeg har dusjet. Bortsett fra det ser den akkurat lik ut som den andre brystvorta. Noen som kan hjelpe meg med hva det kan være og hva jeg må gjøre? Har forresten ikke vondt i resten av brystet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

høres ut som om du er sår, men da ville du kansje nevnt det i innlegget,

ville tatt en prat med helsesøster, de har kansje vært borti dette før..

på min helsest. har de egen ammeveileder, og jeg gikk en del til henne med mine supersåre pupper! fikk masse gode råd!

feks når du starter amminga, og skal hekte babyen på, ikke vær redd for å dytte litt på bakhodet hennes, så kommer hun lenger inn på puppen!

Skrevet

Høres ut som om du har sopp, sjekk om babyen har trøske (hvitaktig belegg i munnen) og det er vanlig.

Snuppa fikk det og jeg ble smittet, vi fikk mycostatin uten hjelp så kjøpte jeg reseptfri salev mot fotsopp og smurte brystvårte før og etter amming og byttet ammeinnlegg etter hver amming og visp ble vi bra etter 5 dager

Skrevet

Det høres ut som Raynauds fenomen. Se på ammehjelpen.no, amming fra a-å, og raynauds fenomen.

Helt ufarlig - men veldig smertefullt.

Skrevet

SEr du fikk mange andre forslag også på hva det kan være, så jeg limer inn det som står på ammehjelpen jeg:

Raynauds fenomen

En tilstand som kan gi store uforklarlige brystsmerter er Raynauds fenomen. Her sitter smertene oftest lokalisert bare til brystknoppen, men de kan også gå opp over i brystet.

Ved Raynauds fenomen skyldes smerten sammentrekninger av de små blodkarene i brystknoppen. Brystknoppen blir helt hvit,

men kan endre farge til blå eller rød på få sekund. Denne tilstanden er helt ufarlig og behandles på samme måte som utdrivningssmerter.

Tips til deg med Raynauds fenomen:

*Drikk te, vanlig svart te inneholder et krampeløsende stoff, som noen ganger kan ha god effekt.

*Unngå røyk og alkohol.

*Hold deg varm på brystene, bruk store varme ammeinnlegg, gjerne av ull eller ull/silke. Ikke bruk papirinnlegg da de blir våte og dermed

lettere kalde. Hvis du lekker så mye at det trenger gjennom

ullinnleggene, kan du ha ull innerst og papir utenpå.

*Melkeoppsamlere kan være en idé da klærne ikke gnisser mot brystknoppen når man bruker dem, men noen opplever faktisk at det blir verre siden brystknoppen da eksponeres for luft og det kan få karrene i brystknoppen til å trekke seg sammen.

*Varmt, lett trykk mot brystknoppen kan få spasmene til å gi seg. Når du kjenner det kommer, så tar du håndflatene dine og trykker de fast inn mot brystknoppene. Varmen og mottrykket kan få krampene til å gi seg.

*Hvis du opplever det kommer rett etter amming kan du ha en bolle med varme kluter stående klar. Rett etter amming tar du da de varme klutene, vrir dem opp og plasserer dem på brystene og trykk håndflatene fast mot brystet.

*Noen har også god effekt av å spise vitamin B6. Dosering: vitamin B6 200 mg/dag i 4 dager deretter 25 mg/dag til smertene forsvinner.

*Andre har god erfaring med nattlysolje og fiske olje, (i store doser og det tar opptil 4-6 uker før virkningen kommer), samt calcium (2000 mg/dag) og magnesium (1000 mg/dag).

I spesielle hardnakkede tilfellene kan det være nødvendig å behandle medisinsk. Her trenger man en legevurdering. Hvis legen ikke er kjent med problemstillingen kan legen kontakte Nasjonalt Kompetansesenter for amming.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...