Gå til innhold

Syns dere det er positivt eller negativt med egne småbarnsavdelinger?

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som er født tidlig i 2005 og går derfor fortsatt på småbarnsavd.. men han er jo nå selvfølgelig eldst..

Han er ingen tøff type og tidligere har jeg syntes det har vært topp at det ikke har vært store barn rundt han... de barna som var større enn han i fjor var jo uansett ikke så store..

Men i år er det kun en som er like gammel og de andre er ca 1 år yngre eller mer.. altså mange småtasser.. (er 10 barn på avd)

Helt fram til over jul har jeg aldri tenkt noe på dette, men nå virker det som det ikke er bra for han lengre egentlig..

Ser andre barn som er like gamle som har utviklet seg mye mer siste tiden enn han har.. både når det gjelder språk og f.eks bleieslutt osv..

Og skifte av avd. vil jo ikke skje før til sommeren og nå begynner jeg å syns at det er litt dumt.. Han blir liksom holdt igjen av desse andre barna.. de er mellom 1 og 2 år... gutten min er jo over 3...

hvilke tanker har dere om dette...

Fortsetter under...

Både positivt og negativt om dette, men har litt med hvordan barnehagen drives. Virker ikke som barnehagen der din gutt går har mye kontakt med de andre barna, og det er synd synes jeg. De små trenger å få bryna seg litt, og møte de som er større enn seg slik at de får noen å se litt opp til.

Så jeg mener om barnehagen klarer å få til en fin balansegang mellom aldersavdelinger og felles stunder med alle barna så er det bra. Men blir aldersavdelingene adskilt det meste av tiden, syns jeg det er negativt.

I kommuner/bydeler med fleksibel skolestart, går noen barn fra storebarns-avd til skolen i løpet av våren.

Da blir det ledige plasser på storebarns avd for slike som din 3åring.

Derved blir det ledig plass på småbarns avd for noen som trenger dét.

Jeg ville spurt om ikke han kunne få være litt sammen med storbarnsavdelingen av og til. Det vil jo også være en fordel at han er kjent der når han skal bytte. Er det stengt mellom avdelingene? Jeg synes absolutt det er positivt med egne småbarnsavdelinger. Det gjør det enklere å legge opp dagen for de minste og skjerme dem litt. Men i vår barnehage åpner de mye mellom avdelingene slik at det er mye kontakt på tvers av aldersgruppene. Ikke minst fordi det er mange søsken der, de store synes det er stas med de små og omvendt. Hvorfor ikke spørre i barnehagen om de har noen bevisst holdning rundt dette?

Nyt den tiden da gutten din er eldst. Til høsten kommer han sikkert til å bli yngst. Ikke særlig kjekt det heller...... Nei, la han heller være litt med de minste og få litt selvtillit - den mister han fort sammen med større barn:(

Det er både fordeler og ulemper med å være størst....

Men du kan jo høre med de ang. grupper og sånn.....

Posetivt.

Men i min søn sin barnehage er små og store barnsavdelingene sammen hver morgen, og litt innimellom. Slik at de får litt innputt inimellom. I tilegg er det slik at de største som trenger litt mer utfordring får være en del ekstra på stor barns avdelingen i god tid før de blir flytet over.

Annonse

Har også 1 barn født tidllig i 2005 på småbarnsavdeling, og ho kjeder seg litt der. Men det har ho i grunn gjort siden hu begynte der for 1,5 år siden. Kom seg litt i høst da dei starta med 3-årsgruppe (er to småbarnavd. i vår b.hage). Men ho gir tydelig uttrykk for at ho helst vil på storavd. Mykje av det er nok at storesøster går der. Problemet er at storbarnsavd. er fulle, så ho får ikkje flytte over før til sommeren. Men personalet er kjempeflinke. Lar ho gjerne få være ute med søstera f.eks. etter dei små har gått inn, og ho går på besøk til storesøster/ spiser frokost der ofte.

Det som er dumt er at når ho får flytte over, har storesøster begynt på skulen. Så dei får ikkje gå sammen, slik dei så gjerne vil.

Jeg jobber i en privat barnehage med 4 storeavd og en småbarnsavd. På småbarnsavd blir de eldste barna (som blir 3 innen vårhalvåret) flyttet over på stor avdeling etter jul. De teller da som 2 barn på avdelingen, og dermed blir det færre barn på avdelingen enn det normalt sett ville vært. Altså hvis man har 14 barn over 3, og 2 under 3, så teller det som 18 barn. Rundt påsketider pleier de å være såpass "store" at de går over til å telle som 1.barn, og dermed kan man flytte nok et barn over på stor avdeling. Dermed blir det færre barn pr ansatt, og mer tid til oppfølging. I tillegg så åpner det for flere småbarnsplasser, og man kan ta inn barn 3 ganger i året. Og dermed er alle fornøyd:) Kanskje noe å foreslå i barnehagen din?

Jenta mi blir tre i mai, og begynte på stor avdeling for noen uker siden. Både de ansatte og jeg hadde merket at det begynte å bli litt "kjedelig" og lite utfordrende for henne de siste månedene. Hun var jo eldst på avdelingen selv om det er en til der som er noen måneder yngre enn henne. Så da det ble ledig plass på stor avdeling fikk vi tilbud om å bytte.

Det har vært kjempebra!

Jenta mi har forresten vært mye på stor avdeling før hun begynte der også. spist der endel, og noen ganger vært med på tur og sånt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...