Gå til innhold

Til alle som vurderer Michelle, Jade, Savannah e.l

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk å tenke på hva dere heter til etternavn også da!! Hjelper lite med et stilig fornavn hvis du heter Olsen eller Hansen. Kan umulig finnes noe verre enn å hete Michelle Olsen/Hansen/Johansen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig i at man absolutt må ta etternavn i etteretning!spesielt hvis man også skal bruke begge etternavnene..

Skrevet

Hvorfor det?

Jeg vet faktisk om ei jente på 17 år som heter Michell Adamsen, og det plager ikke henne i det hele tatt! Selv er jeg ikke fan av disse nye amerikanske navnene som flere og flere tar i bruk her i Norge. Men det er vel opp til hver enkelt å finne et navn til barna sine, uansett om det er norsk eller utenlandsk, til og med de som heter Olsen, Hansen, Jensen osv til etternavn. Og tenk nå på Mary-Kate og Ashley Olsen da! Det trenger vel ikke noe mer forklaring, vil jeg tro.

Desuten er forresten Michelle et nokså vanlig navn i Norge, selv om det opprinnelig er utenlandsk, så jeg tror nok landet vårt er full av Michelle`er med et helt vanlig -sen etternavn.

Skrevet

Hallo!

Fornavn og etternavn bør harmonere. Heter du Michelle Olsen har du sannsynligvis en mor som har lest for mange legeromaner!

Skrevet

olsen er vel et vanlig navn i flere land..

olsen twins f.eks..

Skrevet

sjønner ikke dere gidder en gang, det blir mer å mer vanlig med utenlandske navn, er faktisk nesten ingen navn som mange seer på som norske som er det eksempel: Mona, Laila å Åsmund er alle arabiske. Å Michelle er et veldig vanlig navn nå.

Norge er ikke som det en gang var med navn, Norge er som resten av verden blitt veldig globalisert, å folk e kansje lei av navn som kari, hege, gunn, ole, per ect alle byner å tenke nytt å ulikt, hadde vært utrolig kjedlig om alle hadde brukt samme navn i dag som noen år eller tiår tilbake, hvor mange hadde ikke hett anette i dag da?

Skrevet

er dette egentlig noe å diskutere da? Det stemmer at navn i Norge er ikke lenger det samme som før. Folk reiser masse både til Amerika og andre verdensdeler. Noen nordmenn finner seg partnere i andre land også. Mange er også nå lei av navn som Ola og Kari, og finner andre, mer utradisjonelle navn. Dette synes jeg de må få lov til, uavhengig av hva de heter til etternavn. Selvfølgelig må et fornavn passe til etternavnet, blir teit hvis ei dame heter Julia Gulia! Men forutenom slike tilfeller, så burde det ikke være noe å rope for.

Hvis et par heter Johansen til etternavn, så skal de vel ikke være nødt til å skifte det for at de vil kalle dattera si for Michelle!

Nei, man må nok bare venne seg til at det kommer utenlandske og spesielle navn til Norge. Dette er nok noe som ikke vil stoppe, men heller bli mer og mer vanlig her i landet. Og det burde være lov også.

Likevel finnes det jo en grense for hva slags navn man skal være kreativ å velge! Men det blir litt teit hvis man bare tar et utpreget amerikansk navn ut ifra en film man har sett, og bruker dette til sitt barn bare fordi det er kult. Da hvis navnet er heeelt på jordet i Norge. Utenlandske navn som er lette å uttale på norsk og funker bra i norsk språk synes jeg er helt ok! Som Michelle, Savanna, Liam osv.

Men navn som har veldig rare skivemåter og er vanskelig å uttale i norsk språk, liker jeg ikke. Her er navn som Alyssa, Machenzie, Marley, Beverly, Damian osv. Men også i slike tilfeller skal man kunne se mellom fingrene, hvis f.eks foreldrene til barnet med utenlansk navn har utenlandske aner..

Man skal ikke dømme bestandig og si at sånn og sånn skal det være!

Men personlig foretrekker jeg gode norske navn ;-)

Skrevet

Ehh! Siden når ble ÅSMUND et arabisk navn??

Skrevet

Hadde dette vært i Ibsens samtid hadde han antakelig skrevet et problemdrama om vordende mødres dobbeltmoral i navnevalg og meninger.

Samtlige her inne er livredde for ti på topp, og til og med topp 40-listene. Dere vil ha spesielle navn og det er krise (satt på spissen selvsagt) om én eller flere i klassen vil bli hetende det samme som deres gullklump. Men kommer det navneforslag som faktisk ER spesielle og annerledes og ikke topp 40, så er det liksom bare å hamre løs på annerledesheten. Hva mødre og fedre velger å kalle sine barn er ett fett så lenge det inngår i norsk navnelov. Michelle Hansen er helt topp! Og hun bli antakelig alene om navnet sitt. Selv foretrekker jeg ikke-amerikanske navn, men jeg håper mine barn får en omgangskrets og et klassemiljø med mangfold i navn og at barna har forskjellige foreldre som gir og tar av erfaringer og idéer.

Skjerpings, girls!

Skrevet

For min del: Jeg er ikke "livredd" hverken topp 10 eller topp 40-lista.

Det viktigste er at jeg (vi!) liker navnet godt. Så er det en eventuell bonus om navnet ikke er på noen toppliste.

Hvorfor? Jo, fordi det er hyggelig med den navnerikdommen vi har i Norge og at flere navn går i sirkulasjon enn akkurat de mest populære.

Jeg heller mer til poppisnavn enn veldig "hjemmesnekra" navn, men det er jeg.

Jeg synes det er en variert og interessant navnesmak her inne, og jeg er ikke sikker på om den gode Ibsen hadde funnet så mye stoff til problemdrama her inne.

Tenk det, Hedda:)

Skrevet

Vi tenkte iallefall ikke på topp 10 eller 40 da vi skulle velge navn på sønnen vår. Og gjør heller ikke det når det gjelder han som ligger i magen min heller.

Men til det med spesielle navn, så må jeg si det er mange kreative løsninger da. Jeg kan nevne venner/bekjente med barn med flg navn: Naomi, Inez, Cassandra, Felix, Hawk (!).Alle disse har forøvrig helnorske foreldre... Og for ikke å glemme alle de som har poppisnavn på barna sine da...

Ikke for å henge ut noen her, men det er ikke navn jeg personlig ville valgt på mine barn. Men etterhvert som man ser barna vokse opp og blir kjent med dem, så blir barna til navnene sine, og de passer også veldig godt på dem. Så sånn er det med den saken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...