Gå til innhold

Sterilisering - erfaringer noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp meg med synspunkter noen..... grubler og grubler..... Har fått 3 skjønne barn og lurer litt på prevansjon da... Jeg har lavt stoffskifte og skulle aller helst ha latt være å ta hormonelle prevansjonstyper. Kondom blir jeg sår av. Når jeg skulle sette inn spiral, satte de den feil og laget en rift i livmora mi fordi jeg har bakovervendt livmor....

Så jeg har nå vurdert sterilisering...... kroppen min tåler egentlig ikke et svangerskap til...altså jeg blir veldig sliten, ikke noe forgiftning eller noe sånt...

Trenger litt tilbakemeldinger fra andre her.. hvor gamle var dere? har dere angret? dere som eventuelt har angret har dere blitt gravid ved prøverør eller noe sånt senere?

Har så lyst til å få kroppen min til å fungere ordentlig igjen, men da kan jeg ikke gå på p-piller eller noe sånt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også tre barn og er vel fornøyd med det. Skal definitivt ikke ha flere, derfor steriliserte jeg meg for en måneds tid siden. Er 35 år og har ikke lyst til å måtte bruke prevensjon i 15 år til! Her i gården skal mannen også steriliseres så vi er så sikre som det i det hele tatt er mulig å bli uten å bruke annen prevensjon i tillegg...

Hadde jeg vært i din situasjon så ville jeg ikke vært i tvil. Har du en kropp som ikke tåler et svangerskap til så er det ikke verdt å ta sjangsen. Det kan vel også hende at du kan få det på statens regning om det er medisinske grunner til det. Jeg hadde ingen problemer slik og måtte betale for det selv - litt over 6000 kr.

Helt klart verdt det. Jeg er veldig glad for å ha bestemt meg og får å ha fått det gjort. Så slipper jeg å tenke mer på den saken!

Håper du finner ut av det!

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg er kjempe fornøyd med mitt valg om å sterilisere meg! Jeg gjorde det for noen år siden, og har ikke angret. Har to skjønne barn, og er selv godt voksen (var 38). Jeg tålte ikke hormoner, og burde heller ikke ha flere svangerskap, så saken var grei. Synes det har vært utrolig deilig i ettertid å slippe å tenke på prevansjon. Selve inngrepet gikk greit. Lite smerter etterpå!

Skrevet

Jeg vurderer også for og imot. Er gravid med nr 3 uplanlagt - ble gravid på piller så det var et stort sjokk. Har to små tette fra før, er 35 år, og kroppen er mer enn sliten. Merker at dette svangerskapet tar voldsomt på. Ønsker virkelig ikke flere hverken ut fra økonomi- plass- helse eller andre forhold.

Har prøvd spiral som ble utstøtt etter mye smerter og problemer, så det vil jeg ikke prøve igjen. Stoler ikke på piller lenger, jf ovenfor, og pga alder bør jeg vel holde meg vekk fra de også. Er lettere overvektig og helseforhold taler mot p-piller. Så hva er alternativet liksom?

Har snakket med jordmor om det evnt er mulig å få planlagt KS og ta det i forbindelse med fødsel. Men skjønte at jeg ikke ville få prioritet til det. Derfor må jeg evnt ta det etter fødsel. Fastlegen pusher veldig på meg om at jeg skal gjøre det. Hun har jo ikke noe annet prevensjonsalternativ å tilby meg.

Men så er det dette "menet" da; hva om jeg angrer liksom? Dessuten koster det over 6000. Synes det er dyrt på en gang. Skal jeg liksom søke banken om lån for å få sterilisert meg, hehe???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...