Gå til innhold

Rikshospital eller Ullevål??

Anbefalte innlegg

Dere Oslojenter - hvor søker dere og hvorfor? Jeg tenker å søke på Ullevål pga pasienthotellet, men er Rikshospitalet mye bedre? Jeg kjenner noen som absolutt skulle ha KS på Riksen. Er de så mye flinkere der da? Eller er det ett fett egentlig? Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/136987314-rikshospital-eller-ullev%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt vanskelig å svare på dette, fordi spørsmålet ditt egentlig henvender seg til noen som har forsøkt begge. Det er det kanskje ikke så mange som har? Jeg har tatt ks på Ullevål og var godt fornøyd med det, og derfor har jeg søkt meg dit denne gangen også. Var da to dager på barsel og to på pasienthotellet og det var vel helt greit. Ut fra hva jeg har lest på dette forumet, virker det som om det ikke er så vanlig at vi med ks flyttes over på hotellet lenger, tre dager på barsel og så hjem, tror jeg det står her nedenfor et sted.

Hva de gjør på Riksen, vet jeg fint lite om, men vet jo om noen som vil dit fordi det er et nyere og kanskje penere bygg (jeg vet ikke, har ikke vært der). Jeg er veldig opptatt av estetikk, men å velge sykehus pga av det estetiske blir littt pussig for meg. Tar Ullevål fordi jeg da NESTEN vet hva jeg går til + at de har journalen min allerede og derfor slipper å gå gjennom både det ene og andre på nytt igjen.

Eg fødte på Ullevål med hastesnitt.... Eller meir eller mindre planlagt hastesnitt. Har kun positive opplevelser. No er det 4,5 år sidan eg fødte der. Mykje kan ha endra seg. Men, eg ka jo fortelle om min opplevelse.

Var satt i gang til vanleg fødsel ein fredagskveld, men etter ei heil natt der barnet ikkje tålte riedrypp, så vart det keisersnitt. Sov om natta på føderommet før dei endeleg avgjorde at det skulle bli keisersnitt, men dette hadde dei heile tida hatt i bakhovudet. Kan berre skryte av alle jordmødrene eg traff på under fødselen. Det same kan eg og skryte av fødsellegane. Anestesilegen gjorde og ein kjempebra jobb. (Akkurat da syntes eg han var den kjekkaste mannen eg hadde sett.....full av lystgass....)

Hadde han under operasjonen og. Skulle jo vere våken under sjølve keisersnittet, men bedøvelsen ville ikkje virke, så da vart eg lagt i narkose.

Må skryte av snittet. Det vart stifta saman med stifter og ikkje sydd. Så eg vil anbefale stifting så sant det lar seg gjere ja.

Smerter etter eit keisersnitt er alt etter kor stor smerketerskel du har.

For å kome på pasienthotellet med keisersnitt på Ullevål må ein hatt eit keisersnitt utan med for store komplikasjoner. Eg kom ikkje opp på pasienthotellet pga for lite blodprosent etter keisersnittet. Men, eg kom meg ut etter 5 dager. Det er vanleg ein ligger inne 5 dager etter eit keisersnitt pga komplikasjoner.

Det viktigaste er når ein har tatt keisersnitt, er å kome seg opp på beina med det same. Du får ikkje kome opp på beina den første dagen pga kateter som blir satt inn, men frå dag 2 av må du stå på eigne bein, og kun pacaset som smertestillande. Dette er for å unngå blodpropp. Blir ein fort liggande mykje i ro er det stor fare for blodpropp og kan dø av det.

Har ikkje noko kjennskaper til Rikshospitalet... Men, eg likte meg på Ullevål..... :)

Tusen takk for svar! Jeg tror jeg søker Ullevål. Jeg fødte der sist på vanlig måte og ønsker å bli overført til pasienthotellet hvis det lar seg gjøre. Det er bare at jeg kjenner en jente som absolutt skulle ha KS på Riksen, så jeg ble litt forvirret. Ullevål er sikkert like bra. Da har jeg avgjort det :)

Annonse

Vil bare opplyse om den nye praksisen på Ullevål- som er at man ikke kommer over på hotellet etter ks. Man ligger 3 dager på barsel.

Tok ks der for 2 uker siden, og da fortalte de at de ikke lenger sender noen over på hotellet. Likegreit synes jeg- kunne omtrent ikke røre meg de første dagene. Men dette er jo utrolig forskjellig fra person til person...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...