Gå til innhold

Hjelp! Jeg blir brukt som smokk! (Baby er 18 dager gammel)

Anbefalte innlegg

Skrevet

...åh....nå er jeg en smule oppgitt...

Babyen bruker meg tydelig som smokk. I natt satt jeg oppe i flere timer. Men jeg merker hele tiden at hun avslutter det hele med å MÅ ha pupp for å sove. Ammingen er grei no, selv om det kan ta litt tid, men det at hun aldri kan sovne uten den siste "dråpen".

Hva gjør jeg? Hun nekter smokk, men skal prøve flere typer enn den jeg har prøvd til nå. Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 18 dager!

Mi er 8 mnd, her er det smokk = pupp....

Ta det med ro du!

Skrevet

Ikke gi opp smokken!

Snusket mitt er 16 dager gammelt, og måtte ty til smokk når han allerede var 9 dager gammel, jeg amma konstant! Han ville heller ikke ta smokken de første 3 dagene, men nå tar han den mer og mer. Og får litt mer tid til å gjøre andre ting enn å bare sitte fremme med puppen. Ellers er jeg ganske ny i gamet, så jeg har ingen tips ;)

Skrevet

Jeg er også smukk:-), og min er 2 måneder.

Om natten ligger han ved siden av meg, og han får sovne til puppen , og våkner med den...

Jeg sover ihvertfall kjempegodt med ham ved siden av meg i sengen, men blir nok et problem den dagen han skal ligge i sin egen seng.

Om dagen merker jeg at han nå begynner å få litt andre interesser enn puppen, så regner med at dette går over av seg selv- så prøver å slappe av og kose meg som "smokk"..

Skrevet

her var det også slik, men prøv å se på det som litt positivt. Antagelig så jobber hun med å øke melkeproduksjonen din i tillegg til å kose.

Skrevet

Har du prøvd NUK?

Skrevet

Jeg var også smokk, men byttet til ekte smokk etter 7 dager:)

Heldigvis tok han den! MEN han tok en større smokk enn hva alderen tilsa at han skulle ha - str 2. Og den er av fasong; NUK - den peker opp i ganen, noe som gjør det enklere for babyen å holde den i munnen.

Prøv å stapp og stapp og stapp.... kanskje den til slutt sitter:))

Lykke til:)

Skrevet

Det er nok en kombinasjon av både økning av produksjon og kos/nærhet osv. (husk at det er 'middagen' de skal ha i seg utover kvelden og natten, og da har man mindre melk, men den melken som kommer er den 'fete' melken og den tar lengre tid å få ut. Selv om pupp virker slapp, er det melk alikevel, de må bare få ligge fra 'pupp til pupp' for å få det de trenger. Husk , tar bare 10 min å flylle opp en pupp).

De vet jo knapt at de er til i begynnelsen, og alt dreier seg om mat og varme/nærhet. Jeg er selv mor til en 'hungryboy' som snart blir 6 mnd. Trodde aldri jeg skulle overleve! Begynnelsen, og helt til litt over 3 mnd var et sjokk for meg..

Men, leste et sted at små babies 'lager seg et lager' med mat 'for natten' (husker ikke ordet for det) utover kvelden, og det er bare å 'helle i de' det de vil ha. Slik begynner de å sovne etterhvert en lengre økt fra ca 23-24 på natten.

I begynnelsen satt jeg og gråt mine modige tårer, smokk nyttet ikke. Hver gang puppen var ute så våknet han. Vi fikk bare ca 2+1 time pr døgn den første tiden, trodde skulle rable for oss.

Men, har alltid prøvd å gjøre rutiner, fra ca 6 uker. Bade samme tid hver kveld, og gi ekstra flaske (jaja, fyfy, men jeg erstattet ikke et brystmåltid, bare fyllte opp) samme tid hver kveld, osv. Etterhvert så bare lå jeg og hadde 'amme maraton' fra side til side i sofa om kvelden, mens CSI, og gudene vet hva flimret forbi. Fikk ihvertfall døst av litt. Gutten sovnet ikke før han var fyllt opp nok, og i starten var det kl 01+. Så ble det tidligere. Sånn 23-24, og sov lengre første økt. Ble lykkelig da han beg med fast 23-02/04, og så igjen til 07+. Dette etter ca 6-8 uker. Så etter ca 3.5 mnd beg han sovne 21, med kun èn amming pr natt, fram til 0730. Da han endelig ble 4 mnd, og jeg kunne gi ham (lykkelige gutten som endelig fikk mat..!!) litt grøt osv., beg han å sovne kl 19-06. Nå plages jeg kun med at må opp kl 06.., ALFOR tidlig for en gammel mor.. Men, trodde aldri skulle overleve så lenge, og at det faktisk var lys i tunnellen..

Lykke til videre!

Skrevet

Takk for mange svar :o)

Til de som lurte på merke på smokken, så er det utrolig nok NUK jeg har kjøpt. Vel, den fungerer meget dårlig foreløpig. Vi får se... Gir som sagt ikke opp enda.

Takk for tips alle sammen!

Skrevet

Har du kjøpt silikon eller lateks? Hun i butikken sa at noen barn foretrekker det ene eller det andre, og at det var verdt å prøve ut.

Skrevet

prøv forskjellige merker og størrelser.

jeg kjøpte smokk nå vi var på sykehuset jeg, for hun sutta hele natta og jeg ble så sår.

mener å huske det var en fra avent. gikk over til en litt større etterhvert, for hun ville gjerne ha store ting, som knoken min bl.a.

lykke til!

Skrevet

Hei,

jeg opplevde det samme med begge mine små. Nr 1 tok smokken ganske greit etter å ha sugd noen netter på lillefingeren min og prøvd diverse smokkmerker. Nr.2 slet vi mer med og følte vi prøvde alt og alle merker. Helt til jeg kom over noen smokker på OBS Lillestrøm.Jeg husker dessverre ikke merket, men der hadde de nyfødt smokker som virkelig var bittesmå. Som en liten brystvorte. Hun tok den fra første stund og etter få dager økte vi til en str større. Nå har hun gått over til NUK.

Lykke til!!

Skrevet

prøv litt forskjellige smukker, for min gutt ville heller ha pupp han og,men nå har jeg funnet smukk som han liker=) nuk smukken(den brune) han liker den...

Skrevet

Vi fikk tips om å ta litt morsmelk på smukken, eventuelt dyppe den i vann slik at den ikke er så tørr når den kommer i munnen. Jeg dryppet litt morsmelk på den og smakk så sugde tøtta på den!

Jeg ble også brukt som smukk og det ble veeeeeeldig mye kose-pupping.

Tøtta mi er ikke så fryktelig glad i smukken, men synest den er veldig god å ta når hun skal legge seg og når hun våkner om natten. Hun er i dag 3 måneder og har hatt smukken siden hun var 2 uker.

Skrevet

Babyen er nok mer sulten enn du tror. 18 dager gamle babyer har masse økedøgn, og trenger mat hele tiden ellers også. Noen ganger trenger de å ligge å sutte lenge for å få i seg den fete melken som gjør at de blir mette. Jeg har ingen tro på alle mødre som beskylder babyen for å bruke dem som smokk. Tror det som regel bare er sult. Det er vanlig at de fleste babyer trenger pupp for å sovne. Sånn er det bare. Velkommen til den tøffe tilværelsen det er som å være mor kan jeg bare si! Lett er det ikke. De første 6 ukene må du regne med å ha puppen ute hele tiden. Etter hvert går det gradvis bedre. Det er veldig lett å si at du blir brukt som smokk, men kanskje du burde endre synet på det og forstå at babyen noen ganger trenger en time for å få i seg den fete melken.

Skrevet

Etter å ha vært kjempesår med forrige baby fordi hun brukte meg som smokk, ville jeg denne gangen kjøpe smokk uansett hvor "feil" det egentlig er...

Så på sykehuset merket jeg at den nyfødte hadde et enormt sugebehov. Jordmødrene sa at pappan kunne reise ned å kjøpe smokk viss vi ville. Vi ventet til vi kom hjem siden det liksom er litt "feil" å bruke smokk på sykehuset. Men jeg var jo våken hele nettene slik at han kunne ligge til puppen.....

Når vi kom hjem og hadde smokk var det sååå fantastisk. Vi sover godt om natten, og lillegutt får tilfredstillt suttebehovet sitt:-)

Ikke blir jeg sår på puppene heller......

At babyer tar smokk, og klarer å holde på den er en treningssak. Ikke gi deg, det blir sååå bra med smokk.

Ps. hadde i utgangspunktet en negativ innstilling til smokk, men når jordmødre sa at det kan forebygge krybbedød, var jeg ikke i tvil. Ungen ligger å sutter på smokken når han sover, og da kan de ikke sovne inn på en måte.....

Skrevet

Det kan godt hende at babyen bruker så lang tid på å bli mett. Du produserer jo melk hele tida, og hvis melkeproduksjonen er litt lav, så må jo babyen ligge der og suge for å få i seg den fete melka.

Jeg ammet i 5 timer i strekk hver kveld de første 3 mnd. Til gjengjeld sov lillegutt kjempegodt om natta, fodi han ble skikkelig mett, og jeg har alltid hatt mer enn nok melk..

Det roer seg etter 2-3 mnd, så ikke fortvil hvis babyen din ikke tar smokk. Trøst deg med at produksjonen opprettholdes, og gjør det til en kosestund foran TV'en eller med en god bok.

Skrevet

jeg er også smokk og jenta mi er 4mnd gammel - smokk her i huset da blir det texas ...

Skrevet

Jeg er også smokk :-) og min lille frøken er ikke videre begeistret over smokken, men prøver litt hver dag. Og hun virker som hun liker den LITT bedre enn i begynnelsen. Men her sliter vi litt med samsoving. Vil ikke roe seg i egen seng

Skrevet

vi har samme problemet tonemor, men jeg satte på en godnatt CD med nattasanger og eventyrt og det funker her. :-) Pluss at vi har starta med grøt og det gjorde susen ...

Skrevet

Ikkje rart mange mister melka....

De ammer jo ikkje nok!!! Stappe inn smokken ved den minste lyd.

Skrevet

Jeg skjønner at det er lett å oppfatte at man blir brukt som smokk, men det er nok som noen her sier, økedager. Også må dere ikke glemme at små babyer trenger masse mat og nærhet. Det er liksom det eneste viktige for dem. Gi dem nærhet, varme og den maten di trenger. Situasjonen forandrer seg fort. Lykke til alle sammen!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...