Gå til innhold

søvn og døgnrytme hos baby på 5 uker! babyen sover opptil 6 timer sammenhengende på dagtid..se hit

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en gutt på 5 uker. han kan sove i 5 til 6 timer i strekk på dagtid, som regel fra 12 til 18 hvis vi triller oss en tur. noen som tror det går an å snu om dette, så han kan sove så lenge om natta i stede??? evt gå en tur sent på kvelden? hvordan skal vi evt gjøre d for å snu om?

har dere villet vekke opp babyen når han er så liten, eller skal jeg bare la han sove sånn på dagtid??

ønsker masse synspunkter.......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er fortsatt litt liten, så jeg ville ikke prøvd å forandre noen soverutiner ennå. men 6 timer uten mat er litt lenge uten mat, ville prøvd å gi han litt mat etter 3 timers søvn.

vi var veldig konsekvente på å ha lyset av om natta, så lærer de lettere at natt er natt, og natt er søvn!

Skrevet

Jeg har litt av det samme problemet. Gullet er en måned idag, og hvis vi går tur sovner hun sååå godt i vogna og vil helst ikke våkne igjen. Men jeg pleier å vekke henne etter tre - fire timer for hun trenger jo ny bleie. Dessuten blir hun helt krakilsk hvis det går så lang tid mellom hver gang hun får mat. Så, ja, jeg vekker babyen. =) Når det gjelder nattesøvn, så tror jeg det reguleres av seg selv etterhvert.

Skrevet

hører mange som sier at "søvn avler søvn", og at man ikke skal vekke opp babyen når den sover, uansett alder. og at å vekke den opp kan forstyrre søvnen deres. er den sulten våkner den av seg selv, og trenger den ny bleie våkner den av det også. har han bare tisset trenger han vel ikke å vekkes for å bytte bleie, men har han bæsjet bør han jo selvfølgeli få ny bleie.. vår datter sov også veldig lenge i strekk på dagtid, og vi vekte henne aldri da hun var så liten, lot henne bare sove. nå er hun 2 år og vi legger henne halv 7 på kvelden, og hun sover til halv 9 neste morgen.

mia75

Skrevet

Tuppa vår sov også veldig lenge, men vekte henne etter 3-4 timer for å skifte bleie og gi henne litt mat. Som det ble skrevet over her så synes jeg også at 6 timer er for lang tid uten å få mat og ny bleie når hun er så liten.

Døgnrytmen her ble bedre etterhvert som vi fikk mer struktur på måltidene med ca. 4 timers intervaller...

Skrevet

takk for mange svar! lurer på om dere vekker barna på natta også for å gi dem mat og bytte bleie? bytter dere på dem om de bare har tisset også? helsesøster sa vi ikke trengte det om babyen bare hadde tisset. hva gjør dere???

Skrevet

Da jeg lå på barsel sa sykepleierne at jeg skulle vekke han hver 3 time om natta, for bleie og mat! Så jeg gjorde det et stund! Helt til HS sa at dette ikke er nødvendig! for likevel om de er små så kjenenr de sultfølelse og vil vokne av seg selv om de kjenner den=) Gutten min sov også lenge på dagtid! Jeg lot han sove men vekket han som regel etter 4 timer og ga mat og ny bleie, så fikk han sove igjen om han fremdeles var trøtt! Nå er han 6 mnd og dupper mellm 30min-1time på dagtid...Vi legger han mellom 19-20 og da sover han som regel til 6-7 før han skal ha mat...Lykke til=)

Skrevet

Jeg fikk høre fra helsesøster at det bør ikke gå lengre enn 4 timer maks mellom måltidene på dagtid når de er så små.

Så da skulle vi vekke barnet.

På natten derrimot kunne de bare få sove.

Skrevet

Vi hadde også litt problemer i starten ( nå er hun 11 uker) Hun våknet ca kl 23.30 og sovnet igjen kl 06.00.

Vi ble rådet av helsesøster til å:

- Ikke la henne sove mer enn 3 timer sammenhengende på dagtid, og ikke mer enn 4 timer på natten (både på grunn av at babyen skal få i seg nok næring, og for å holde melkeproduksjonen oppe hvis du ammer)Hun mente at vi skulle vekke henne for å gi henne litt mat.

- Lage en ordentlig leggerutine (vi bader, masserer litt, og så er det mat og seng).

- Gjøre forskjell på natt og dag.Om natten sover hun på soverrommet hvor det er mørkt og kaldt, om dagen i kurven i stuen med radio/tv på.

Nå legger hun seg ca kl 22, og sover til 09.00. Etter at vi fikk snudd døgnet sov hun så godt at hun ikke våknet for mat en gang. Så nå må vi ha på vekkeklokke for å amme!(Hun la litt lite på seg fordi hun sov så lenge)

Skrevet

Jenta vår sov nesten hele dagen (fra ti-elleve tiden til seks-sju tiden på kvelden. )Og eretter var hun våken i ett strekk til fem -tiden på morgenen...Vi prøvde å vekke henne på dagtid, men ingenting hjalp. Hun "spiste i søvne" rett og slett. Vi badet henne, byttet på henne, prøvde nesten alt mellom himmel og jord for å vekke henne, men hun sov...Da hun var nesten tre måneder så snudde hun døgnet sakte men sikkert, og fra ganske akkurat tre måneder sov hun fra sju/åtte om kvelden til halv sju på morgenen... Da hadde vi for lengst gitt opp å prøve å bryte søvnmønsteret hennes, men som sagt, det ordnet seg selv. Nå har vi fått nummer to og gruet veldig for at det skulle bli likedann, men mye mer regelmessig der. Men problemet er at nå er han 6 mndr og våkner fortsatt to ganger pr natt, og vi snakker om hvor deilig det hadde vært om han hadde vært som storesøster....Varte ikke sååååå lenge de våkennettene liksom....he-he

Lykke til, det ordner seg nok til slutt.

Skrevet

Jenta vår er bare 3 uker enda... men svarer uansett jeg, du kan bare overse dette altså:)

Jenta vår sover ca 4 timers intervaler hele tiden... natt og dag.

Men helsesøster og de på barsel mente at man behøvde ikke å vekke barn for mat så lenge de hadde en fin vektøkning!!

Fikk høre at man helst ikke skulle forstyrre barnas søvn... de våkner når de vil ha mat, ny bleie, og hvis de føler ubehag!!

Lykke til!!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...