Gå til innhold

Kan arbeidsgiver si dette? Om sykemelding

trillemamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Formen min har ikke vært helt på topp etter nyttår. Jeg har hatt ukeslange sykemeldinger p.g.a. magesmerter. Jeg har også begynnende bekkenløsning.

Arbeidsgiver har jo merket seg dette og har periodevis store problemer med å skaffe vikar.

Nå er det spørsmål om hvor lenge jeg klarer å jobbe før jeg blir sykmeldt på heltid, noe som jeg finner veldig vanskelig å svare på.

Arbeidsgiver har stilt et krav om at jeg gir beskjed litt i forkant om når jeg blir sykmeldt på heltid.

Jeg kan altså ikke gå til legen, for så å bli sykmeldt på dagen.

Jeg skal til legen om en uke og har gitt beskjed om at jeg kanskje ikke kommer tilbake på jobb, mer enn det kan jeg vel ikke si?

Er det vanlig å avtale full sykmelding en uke eller to før den trer i kraft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei arbeidsgiver har ingen krav eller rett til å forlange at du sier i fra om en økt sykemelding.

personlig så er jeg 50 % sykemldt nå og sier fra fortløpende om hva jeg tror kommer til å skje men innimellom tar det ikke lange tida fra en har sagt en ting til at man er mer sykemldt enn man trodde

Skrevet

Nei arbeidsgiver kan ikke kreve dette. Det er jo ikke alltid man kan forutse det. Hva om du falt og brakk beinet, hadde jo ikke vært så lett å varsle det. Men det er jo alltid lurt med god kommunikasjon, så hold arbeidsgiver orientert om formen din, men det virker det som om du gjør. Du har jo sagt fra at du kanskje blir helt sykemeldt. Mer kan de ikke forlange.

Skrevet

Jeg opplevde det samme fra min arbeidsgiver. Men sa rett ut til henne at det kan jeg ikke styre. Jeg var sykemeldt i 50% i en perode. jeg synes det var deilig å jobbe litt istedet for å bare være hjemme. Men til slutt var det avstanden over 1 time i buss + 20 min å gå som avgjorde. Jeg sa det samme som deg, det er ikke sikkert jeg kommer tilbake. Det for holde.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nei arbeidsgiver kan jo ikke kreve noe det er jo tilsyvende og sist legen som sykemelder, MEN når vi er gravide så kjenner vi jo på kroppen og vet hvordan vi har det, og du kan i alle fall være åpen og si hva du tror? For å gjøre det lettest mulig for arbeidsgiver.

Det er fryktelig vanskelig desv, for en arbeidsgiver med arbedstakere som er til og fra og veldig ustabile pga sykdom. Selvfølgelig har du jo krav på det og skal ikke ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme!! Arbeidsgiveren min mener også at jeg skal gi beskjed før jeg blir sykemeldt. Det er jo ikke lett. Føler jeg må kjenner virkelig godt etter hver dag på hvor lenge jeg klarer å jobbe før full sykemelding..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...