Krokka og prinsessa Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Jeg skal jobbe kveld, og kommer til å være på jobb når snuppa skal legge seg. Men hun fullammes, og i det jeg begynner på jobb skal hun garantert enda ha morsmelk før hun legger seg. Hun tar ikke flaske. Jeg har 15-20 min å kjøre hver vei til jobben. Hvordan er det dersom jeg skal hjem å amme henne når jeg er på jobb. Regner med det tar ca. 1 time fra jeg forlater jobb til jeg er tilbake der igjen. Har jeg rett på så mye fri? Med eller uten lønn? (Jobber deltid på Rimi ved siden av studiene, hvis det har noe til å si, men det er en fast stilling.)
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Rett på 2 timer fri per dag har jeg hørt. Du kan disponere disse som du vil. Jeg prøver å høre med skolen min om jeg har rett på det der, og når jeg skal i praksis. Hååper det;) Fint hvis noen har noe konkret side å vise til, så har vi litt mer å gå etter:)
2 tette - med flette Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Du har rett på 1 time hver dag, men du har ikke krav på lønn.. Men det kommer litt an på arbeidsavtalen din, om du er under noe tariff avtale ol.. På jobben min har jeg krav på 2 timer fri med lønn
Krokka og prinsessa Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2008 Står at jeg er bundet av tariffavtele ja. Er den lik overalt? Hvor finner jeg ut av hva som står i den? Noen som vet om noen linker til noe på nettet om dette med ammefri?
2 tette - med flette Skrevet 27. februar 2008 #5 Skrevet 27. februar 2008 http://www.sph.dep.no/templates/Kapittel.aspx?id=1696 Se på den.. står noe om at du har krav på lønn der :
2 tette - med flette Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 En arbeidstaker som arbeider hel arbeidsdag og som ammer sitt barn 8 har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil to timer pr. dag. En arbeidstaker som arbeider mellom 2/3 og hel dag og som ammer sitt barn har rett til tjenestefri med full lønn etter § 11 i inntil én time pr. dag. Arbeidstakere som arbeider mindre enn 2/3 dag og som ammer sitt barn, har rett til tjenestefri uten lønn etter reglene i arbeidsmiljøloven § 12-8 Så da kommer det jo an på hvor mye du jobber
Krokka og prinsessa Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2008 Tuusen takk for gode svar altså, lykkelee!! Med fare for å vrke teit; Er en hel dag 7,5 timer eller 8 timer? Jeg jobber bare 6 timer og 25 minutter.....
2 tette - med flette Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 en hel dag regnes jo som 8 timer, så da kommer det jo an på om du har betalt pause eller ikke.. det har jeg, så derfor er full dag for med 7,5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå