elena76 Skrevet 27. februar 2008 #1 Skrevet 27. februar 2008 Uansett hva jeg gjør :-( Prøvde alle mulige merker og typer middagsglass, hjemmelaget middag, frukt, grønnsaker, brødskiver med og uten pålegg osv. Hun vil ikke spise noen ting. Sånn har det alltid vært. Men det er umulig i hennes alder å leve kun på mme! Det er en stor skuffelse for meg hver gang jeg prøver å få noe i henne. Til og med gråter, føler meg så hjelpeløs. På helsestasjon kunne de ikke si noe fornuftig, bare "prøv, prøv". Men jeg prøver i 6 mnd allrede. Hva kan jeg gjøre? Helt desperat.
Fire småtroll Skrevet 27. februar 2008 #2 Skrevet 27. februar 2008 Oi, trodde jenta mi var veldig sein jeg, som var godt over sju (nesten åtte) mnd før hun tok noe annet enn puppen... Forstår fortvilelsen din da, de trenger jo mer energi når de blir eldre og mer aktive, blir mye amming det, vi ammet annenhver time hele døgnet på slutten der. Kan egentlig ikke hjelpe deg så mye da, men det vil jo løsne tilslutt. Er hun nysgjerrig på hva du spiser? Det var der vi begynte, jeg spiste brød med leverpostei med henne på fanget, hun fingret jo oppi maten min og gapte over den hun også. Samme med banan, litt blåbærsaft i et glass osv.. Til slutt tok hun endelig grøt, men bare Hipp sin, halvblandet med blåbærpuree. Middag tok det enda en måned før hun tok, brakk seg når vi prøvde. Fremdeles tar hun bare de oransje glassene til Hipp, spytter ut igjen og begynner å grine hvis vi prøver noe annet. Men vi er da på gli, selv om jeg må ha fått en utrolig kresen unge.. Merkelig med tanke på at de to eldste gapte som troster og spiste alt de ble tilbudt fra de var 4 mnd gamle.. Ønsker deg lykke til videre.
Fia tobarnsmor Skrevet 27. februar 2008 #3 Skrevet 27. februar 2008 Har du forsøkt å blande grøtpulver i mme og gi på flaske? Hvis du klipper større hull i tuten og gir tykkere og tykkere velling, kanskje du tilslutt kan gå over til grøt på teskje? Hvis det går bra kan du jo blande litt og litt fruktmos/ banan o.l. i grøten så hun blir sakte men sikkert vant med flere smaker?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #4 Skrevet 27. februar 2008 Skjønner at du blir frustrert. Vi brukte ganske lang tid før det løsnet her også. Har du forsøkt å ta en skikkelig pause i "matmaset"? Det hjalp i alle fall oss. Jenta vår nektet å åpnet munnen og hele situasjonen ble veldig lite lystbetont, da hjalp det med noen dager pause. Sitter hun sammen med dere når dere spiser frokost, middag etc? Hvis hun gjør det, vil hun kanskje etterhvert begynne å assosiere mat med noe hyggelig og spennende. HS kan sjekke jernlagrene hennes, slik at du ikke behøver å bekymre deg over slike ting. Så lenge hun legger bra på seg, behøver du ikke bekymre deg som sådann (det er de som mener at man bør fullamme til ett år også), men få god oppfølging fra helsestasjon/lege. Lykke til! Det kommer til å ordne seg etterhvert, selv om det ikke virker slik nå.
elena76 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. februar 2008 Hun har ikke lagt på seg på 2 mnd. allerede. Ja, vi prøver å spise slik at hun ser, hun vil jerne ta på maten, men viser lite interesse for å spise selv. Prøvde veiling også, men hun er ikke så glad i det. Uff, skal ringe hs i morgen...
Leandermamma Skrevet 27. februar 2008 #6 Skrevet 27. februar 2008 Har du prøvd Sinlac grøten? Den er fløyelsmyk og smaker litt søt. Min gutt er snart 10 mnd og lever kun på den og Nutramigen. Får ikke i han noe annet....
@nemone Skrevet 27. februar 2008 #7 Skrevet 27. februar 2008 Uff da, det høres utrivelig ut. Førstemann her ville ikke spise av skje, så jeg blandet grøtpulver med MME på flaske og brukte regulerbare tutter fra Avent (evt klipp opp en annen tutt). Lagde tynn velling og det gikk ned på høykant. Ellers ville hun ikke ha noe frukt osv før jeg prøvde banan og ferskenmosen fra Hipp. Den ble en slager, og da gikk det med grøt blandet med den mosen. Og så utvidet vi etterhvert. Men det var kun et par typer middagsglass fra Nestle hun spiste, og hjemmelaget mat kunne jeg bare glemme. Kun et par typer grøt også. Skal sies at eldstejenta her nå er snart 2 år og er fortsatt veldig kresen og småspist. Så noen barn er rett og slett vanskelige å få i mat dessverre. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2008 #8 Skrevet 27. februar 2008 Hørtes ikke så greit ut! Prøvd å la henne spise selv?
elena76 Skrevet 27. februar 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. februar 2008 Hun vil ikke spise selv, tar på maten med hendene, griseri overalt, men ingenting går i munnen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå