Gå til innhold

Ang. sykemelding. Visste dere dette?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

§ 8-12. Antall sykepengedager

Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager.

Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene.

Bestemmelsen i andre ledd gjelder tilsvarende når medlemmet mottar graderte ytelser etter kapittel 12, og vedkommende har vært helt arbeidsfør med den gjenværende arbeidsevnen i 26 uker etter at ytelsene begynte å løpe.

"

Her er klippet hentet fra et innlegg der det blir spurt om det.

Visste ikke det selv.

Oj såpass.....

Blir helt gal av det der jeg!!! Skal ikke folk som virkelig er syke få være syke lenger da? Skal man bli fattig fordi man til slutt må søke attføring? Merkelig hele greia dems;)

Ifjor hadde jeg kikhoste, kastet opp HELE tiden og uansett hva jeg spiste.... Jeg hostet også hele dagen og hadde vansker med å puste i 5 mnd. Jeg jobbet da i en matbutikk, i kassa, og trygdekontoret forlangte nesten å være med meg hjem for å se hvor syk jeg var... Nå sliter jeg med diabetes og jævlig vond rygg i svangerskapet, det er helt ubeskrivelig hvor teite de er på trygdekontoret, det er regler meg her og der.....

Huff ja.. Har selv vært sm nå i over 4 mndr det siste året med god grunn, lenge av de pga. svangerskaps problemer.

Men jeg har ikke hørt noe om dette før jeg leste det.

Så får nok bare komme meg ut i arbeid igjen selv om jeg ikke er frisk nok egentlig. Hvis jeg en annen gang blir syk så trenger jeg jo rettigheter.

Jeg tror jeg bare tar det som det kommer egentlig;) Jeg kan ikke akkurat planlegge at jeg blir syk om 2 år feks;)

Akkurat nå tror jeg ikke at jeg klarer å jobbe egentlig, jeg klarer ikke gjøre rent i min egen leilighet en gang.... :( Og hva skal jeg på en jobb med stress og bæring og lamper osv å gjøre da?

hehe

Annonse

Det går an å søke gjennom nav om noe 'fritak' el.l. - ikke helt sikker på det. Men jeg vat at en venninne som har slitt med forskjellige skader (bl.a. yrkesskade) fikk hjelp hos nav.

Hun 'måtte' beynne å jobbe, eller få utbetalt 30% av lønna si - som ikke dekker husleien en gang! Men det går visst bedre nå. Traff en kjempe snill dame på nav som sendte masse søknader for henne, og ordnet så arb giver ikke bet for de førtse 16 dagene hun er borte osv.

Dette må jo sees i sammenheng med 2. ledd. "Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. Ved vurderingen av om medlemmet har vært helt arbeidsfør, ses det bort fra perioder der vedkommende har mottatt sykepenger i arbeidsgiverperioden eller fra forsikringen for selvstendig næringsdrivende og frilansere for de første 16 kalenderdagene." Forøvrig telles fraværsdager så vidt jeg har skjønt som 5 dager pr uke, dvs det er nesten et helt år med fravær man her snakker om.

Dersom du blir syk om et år, har du jo stort sett vært i arbeid i mellomtiden, og således kommer man i ny periode. Her teller også svangerskapspermisjon som arbeid. Dersom man overstiger de 248 dagene må man over på rehabiliteringspenger, dvs 60% av lønnen. Men kommer man over på dette, vil man ofte ha krav på tilleggsutbetaling fra KLP eller annen privat forsikring som vil dekke noe av gapet mellom rehabilieringspengene og 100% lønn.

Ang. fritak fra arbeidsgiverperioden (dvs de 16 dagene arbeidsgiver betaler når man er syk) pga svangerskapsrelaterte plager, kan man enkelt søke om dette via NAVsine hjemmesider. Det kan gjøre det lettere når man er gravid, da det kan bli flere korte fraværperioder, og dette dermed ikke vil koste arbeidsgiveren noe. De fleste arbeidsgivere vil da være enda mer velvillige til tilrettelegging (selv om tilrettelegging er en plikt man uansett har som arbeidsgiver)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...